Nuforce NE-6 (Blauw) Review

Sailorman 26 oktober 2010, 940 views

Nuforce NE-6 (Blauw)

Pluspunten

• Helder en gedetailleerd geluid
  • Analytisch
  • Goed draagcomfort
  • Goede service fabrikant

Minpunten

• Kabel microfonisch
  • Tips zeer lastig op de driver te plaatsen

Over in-ear koptelefoons zijn hele forums volgeschreven. Bij het aanschaffen van een dergelijk product loop je al snel het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn zoveel in-ears te koop en de prijs zegt lang niet alles over de geluidskwaliteit. Ik heb daardoor een aantal flinke missers gemaakt voordat ik uiteindelijk settelde met de Nuforce NE-6.

Ik ben begonnen met diverse dopjes van Sennheiser in verschillende prijsklassen. Deze hadden allen gemeen dat ik het geluid wel lekker vol vond klinken, maar niet bepaald zuiver en zonder uitzondering gingen ze binnen een half jaar kapot. Meestal kabelbreuk of een kapotte driver. Nu is het zo dat ik zelf op het gebied van audio een ontwikkeling heb doorgemaakt - van een 2.1 Creative Cambridge pc-boxen setje naar buizenversterker met vloerstaande speakers - en daardoor ook op het gebied van mijn koptelefoons steeds kritischer ben geworden. Dit maakt het lastig om een in-ear te vinden die helemaal voldoet.

In eerste instantie schafte ik via E-bay een setje Ultimate Ears Metro.fi 4 aan. De geluidskwaliteit viel me in eerste instantie tegen en het draagcomfort was beneden verwachting. Dit had ik niet verwacht ondanks de forsere prijs. Voordat ik kon gaan experimenteren met foam-tips waren ze echter al kapot (2 maanden).

Na het lezen van enkele zeer lovende reviews op Head-fi.org over de NE7-M van Nuforce heb ik via de website van de fabrikant de NE-6 aangeschaft omdat ik geen microfoon hoef. De prijs vond ik alleszins redelijk (39 dollar) en de reviews beloofden geluidskwaliteit in de 100+ euro range. Ik ben altijd in voor bang-for-buck deals dus heb ze dan ook gelijk besteld. Ik had helaas geen rekening gehouden met douanekosten en invoerrechten, wat op bijna 20 euro extra kwam. Later zag ik dat ze in Nederland ook te koop zijn.

Om kort te gaan: de NE-6 is de beste in-ear die ik ooit heb gehad. De dopjes laten in meerdere opzichten mijn Sennheiser draadloze FM koptelefoon ver achter zich. Het geluid is over het gehele spectrum heel helder en gedetaillleerd. Je kunt de instrumenten - mits je een goede bron gebruikt, bij mp3 wordt het vanzelsprekend een vlakke geluidsbrij - goed in de ruimte plaatsen en het geluid is nergens overdreven en opgepompt zoals bij bijna alle sennheisers het geval is. Zit er in het muziekstuk geen bass dan krijg je die er ook niet bij. Dit vergt wel enige gewenning als je van een koptelefoon af komt die dat wel doet. In eerste instantie lijkt het alsof de bas helemaal ontbreekt, Het nadeel is dat je ook kritischer wordt wat betreft je bronbestanden. Slechte, oude mp3 rips worden onluisterbaar. De NE-6 legt de tekortkomingen van geluidscompressie genadeloos bloot.

De oordopjes gaan voor mijn gevoel minder ver het oor in dan bijvoorbeeld de ulitmate ears. Bij het indoen hoor ik altijd eerst een plop, alsof er ergens een overdruk moet ontsnappen en dan binnen enkele seconden heb ik een "seal" waarmee al het omgevingsgeluid verdwijnt. Harde stemmen hoor je nog wel maar een telefoon, deurbel of iemand die op normale toon tegen je praat wordt compleet uitgefilterd. Het draagcomfort is bij mij met de medium tips prima, ik kan ze uren achtereen dragen zonder dat het gaat irriteren.

Bij de oordopjes krijg je verschillende tips waaronder een small, medium en large plus een "double flanged" tip maar deze zit bij mij verschrikkelijk. Het is overigens een godsonmogelijk karwij om de rubber tips op de driver te krijgen als je een beetje dikke vingers hebt. Verder krijg je er een klein etui bij.

De bouwkwaliteit vind ik prima. De driverbehuizing bestaat uit blauw aluminium, de plug is haaks en ziet er degelijk uit. Het kabeltje is aan de dunne kant en heeft behoorlijk last van microfonie. Vergelijk de kabel die bij de Ultimate Ears zat: dit was een dikke, stugge dropveter. Helaas ging mijn exemplaar binnen 1 week kapot: de linker driver kapte er plotseling helemaal mee. Na een ticket aangemaakt te hebben op de website van nu-force kreeg ik een enveloppe toegestuurd met een nieuw exemplaar en het verzoek om het defecte exemplaar per kerende post terug te sturen met de goedkoopst mogelijke verzendmethode. Prima service!

Omdat ik zo tevreden was met deze in-ears heb ik overigens besloten om er ook een Nu-Force USB DAC erbij te kopen. Deze uDAC kost om en nabij de 100 euro en maakt een wereld van verschil. Het geluid is nog veel helderder, gedetaileerder en ook wat warmer via de DAC,, plus dat je hem ook kan gebruiken om een externe versterker aan te sluiten op je lapop of PC.

Ik kan iedereen die op zoek is naar in-ears waar je geen honderden euro's voor uit wil geven en toch de geluidskwaliteit wil ervaren die je krijgt met goede oordopjes de NE-6 van harte aanraden.

Update 26 oktober 2010
Helaas is de NE-6 heb weer stuk gegaan met exact hetzelfde euvel als de vorige keer. Wederom prima service van de fabrikant. Ik heb ze opgestuurd naar de USA en zal dan per kerende post een nieuw exemplaar terug krijgen, Omdat ik twijfel aan de betrouwbaarheid heb ik het puntje bouwkwaliteit veranderd naar "slecht"

• Nuforce uDAC
  • Windows 7

Heb jij ook een Nuforce NE-6 (Blauw)?

Hé wat leuk, ik heb ze ook en ben het op eigenlijk elk vlak met je eens. De 'double flanged' tip heeft trouwens mijn voorkeur, maar dat kan komen omdat mijn mediums kwijt zijn. ;) Topdopjes inderdaad!
Ik heb tot nu toe 1x ervaring met nuforce.
Dat was de uf30 koptelefoon, die vond ik zelf te weinig bass produceren op mijn portabele mp3 speler (creative zen vision M)
Op de pc was het echter een ander verhaal, door bassboost aan te zetten en een beetje met de EQ te spelen was het geluid echt geweldig.
Ik wilde hem echter on the road kunnen gebruiken en heb em daardoor maar terug gestuurd.
80 euro voor iets wat ik af en toe zal gebruiken vond ik net iets te veel.