Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5) Review

visvogelstar 21 september 2007, 1.048 views

Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)

Pluspunten

• Zeer snelle reactie, klik en de foto is gemaakt, geen wachttijd
  • Goede/vele instelmogelijkheden
  • Makkelijke bediening
  • Leuke en handige features
  • Goede 2,5inch scherm, zelf als je de camera boven je houdt kun je alles nog goed zien.

Minpunten

• Veel ruis op foto's
  • Ik mis de batterij-indicatie (alleen als hij leeg is komt er iets in beeld)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Na een lange periode met een verschrikkelijk slecht camera was het tijd voor iets beters. Na een aantal meningen te hebben gelezen van mensen ben ik uiteindelijk op deze camera uitgekomen.

Wat me meteen opviel was de snelle reactietijd. Waar ik vroeger 2 seconden moest wachten en je meestal net miste wat je wilde fotograferen (vogel die voorbij komt vliegen, iemand die nét even raar kijkt o.i.d), mis ik nu geen enkele foto meer. Je drukt en de foto is gemaakt, hooguit 1/4 sec vertraging (meestal sneller voor zover ik dat kan beoordelen).

Aantal leuke features:
- Kleur accent:
Je kunt een kleur uitkiezen die hij als accent pakt. Dus bijvoorbeeld een rode bal. Wat je dan ziet is alléén de bal in het rood, en de restr zwart-wit. Hieronder een voorbeeld met een aquarium die ik net heb gemaakt. Vissen rood, rest zwart-wit.

- Stitch helper
Een panorama foto maken gaat erg makkelijk met de stitch helper. Je maakt een foto en blijft die voor een stukje in beeld zien, zodat je je volgende foto kunt laten overlappen met de volgende. Vervolgens gebruik je hun meegeleverde programma om ze in elkaar te zetten en klaar; zeer makkelijk een 360 graden foto. (Zal er zo eentje maken op het strand als voorbeeld)

Edit: En hier is een panorama. Programma werkt niet helemaal lekker, overlappingen gaan niet soepel, maartoch:

De IS werkt ook erg goed, bijna geen onscherpe fotos meer door trillen. Als je trilt krijg je dat ook in beeld te zien.

Ben er erg tevreden over tot nu toe, behalve een minpuntje, de vele ruis op foto's.

Als ik een paar geschikte fotos heb zal ik die hieronder erbij plaatsen.

Update na een jaar:
Scherpstellen werkt niet meer zoals het hoort. Er is een beetje zand in de camera gekomen en hij kan nu niet meer goed scherpstellen.

• Secure Digital Card 1GB (SanDisk)
  • Windows XP

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)?