Specificaties GF GTX 460 (800MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5) Review

Bjornmeijer935 7 september 2010, laatste update op 23 oktober 2010, 4.051 views

Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5)

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Scherp geprijsd
  • Uitgebreide feature set
  • Voldoende aansluitingen

Minpunten

• Fan maakt best wat lawaai bij belasting

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Inleiding:
Met de bouw van mijn nieuwe systeem had ik de keuze voor een HD5830 of GTX460, na vele reviews ben ik toch gegaan voor het groene kamp gegaan(Nvidia). Ik heb op een enkele keer na altijd ATI gebruikt en heb dus zelf niet veel ervaring gehad met Nvidia kaarten.

Waarom de GTX460?:
De GTX460 leek mij nu de beste keuze, qua prijs/prestatie een zeer goede kaart en is aanzienlijk sneller dan de HD5830.
De prijzen varieren van zo'n 140 tot 180 euro voor de 768MB modellen en 180 tot 240 euro voor de 1GB modellen wat voor deze prestaties zeer goedkoop is.

Waarom de Palit Sonic Platinum?:
Er zijn zoveel varianten van de GTX460 maar ik wou er gewoon eentje met een hoge clocksnelheid, vandaar dus de Sonic Platinum van Palit.
Er zijn ondertussen wel andere hoger geclockte kaarten, maar deze was meteen leverbaar en voor 230 euro hoef ik niet te klagen.

Waarom niet gewoon een standaard kaart kopen en zelf overclocken?:
Dit kan natuurlijk ook, de GTX 460 is een zeer goede overclock kaart die tot ruim 40% kan overclocken.
Ik wil liever een kaart die vanuit de fabriek is overgeclockt voor de simpele reden dat als het kapot, dat ze nooit de vinger naar mij kunnen wijzen.
Al zullen de meesten winkels en fabrikanten hier niet al te moeilijk over doen, maar ik loop dat risico gewoon liever niet.

Het nieuws:
De kaart van Palit is nog al aardig vaak in het nieuws geweest omdat de Engineering Sample een VRM koeler had die de Productie kaart niet had.
Waarom dit gedaan is blijft een beetje een grijs gebied, of het nu om de productie kosten, Optimalisatie van het PCB wie zal het zeggen.
Palit claimt zelf dat het koelblokje niet nodig is en dat hun kaarten uitvoering getest zijn onder extreme omstandigheden.
Echter is de BIOS op de Productie kaart wel hetzelfde als de Engineering Sample hierdoor ging de fan op de kaart harder draaien door het ontbreken van de VRM koeler.
Persoonlijk had ik de VRM koeler er liever wel op gezien, al is het maar voor die paar graden minder.
In de onderstaande link is de nieuwe BIOS update beschikbaar, mijn kaart beschikt al over deze revisie dus voor mij was de update niet nodig.

Systeem:

Geheugen Type: GDDR5
Geheugen: 4000MHz
Geheugen Bandbreedte 256 bit

Features:
Hieronder staan een aantal features die deze kaart heeft.
- Microsoft DirectX11 support
- NVIDIA PhysX technology
- NVIDIA 3D Vision Ready
- NVIDIA CUDA technology
- NVIDIA SLI Ready(Maximaal 2 kaarten)
- OpenCL Support
- OpenGL 4.0 Optimization and Support
- NVIDIA GeForceŽ Unified Driver Architecture (UDA)
- Dual-link DVI Support
- HDMI 1.4a Support
- NVIDIA PureVideo HD Technology
- Audio over HDMI door de geintegreerde Realtek HD Audio chip

Vereisten:
Palit specificeert minimaal een 450W voeding met 24A op de 12 volt lijn.
In principe past deze videokaart in elke kast, met uitzondering van sommige kasten met een low-profile slot.

De verpakking:
De kaart komt in een kartonnen doos met hierop alle features die deze kaart heeft.

Uiterlijk van de kaart:
De kaart beschikt over een Dualslot koeler en een custom koelblok van Palit waar een aantal Heatpipes doorheen gaan.
De kaart van Palit is een aantal centimeters korter dan de referentie kaart, met 19cm is deze kaart dus lekker kort waardoor deze niet veel ruimte in neemt.
Er zitten achterop de kaart twee 6-pins PEG connectors die naar de zijkant uitsteken. Voorop de kaart zit 2x DVI, 1x VGA en 1x HDMI.
Verder is er nog een SLI aansluiting aanwezig op de gebruikelijke locatie, hierdoor kan men maar maximaal 2 kaarten in SLI zetten.
Voor de mensen onder ons met een Lucid Hydra 200 chip op hun moederbord geldt dit natuurlijk niet aangezien die niet afhankelijk zijn van de SLI connector.

Warmte:
De kaart loopt Idle lekker koel op zo'n 30 graden, onder zware belasting wil die toch wel doorschieten naar de 75-80 graden.
En na 4 minuutjes Furmark zelfs op 94 graden. Ik moet wel even opmerken dat ik een Micro-Tower heb waar geen intake fan in zit wat waarschijnlijk zorgt voor een iets hogere temperatuur. Ondertussen een intake fan in het zijpaneel gebouwd, temperaturen schelen nu zo'n 4 graden. Opzich nog niet zo'n groot verschil maar beter als niks, ik heb een Nexus SP802512L-03 80mm fan hiervoor gebruikt.

Geluidsproductie:
De kaart is redelijk stil maar zeker niet de stilste, bij een beetje gamen is die toch al aardig hoorbaar al dan niet zo erg als die stock stofzuigers.

Benchmarks:

3D Mark Vantage

Unigene Heaven 2.1

S.T.A.L.K.E.R.: CoP

Metro 2033

Left4Dead

Conclusie:
Een goede kaart voor weinig geld, de doe het zelf overclocker die kan uiteraard gewoon een standaard kaart pakken en zo weer een paar tientjes besparen.
De kaart biedt qua features alles wat je nodig zou hebben, ik heb helaas niet de nodig apparatuur om ze allemaal uit te testen. Uiteraard trekt mijn Athlon II X3 nooit alle potentie uit de kaart, al zou ik met een stevige overclock best wat hoger komen.

Update 07-09-2010:
Ik heb een 80mm fan besteld voor in het zijpaneel dus wanneer ik deze heb zal ik nogmaals furmark draaien. Vermoedelijk zullen de temperatuur en het geluidsproductie van de kaart hierdoor minder worden.

Update 10-09-2010:
Ik heb er een 80mm fan van Nexus ingezet als intake fan, hierdoor vallen de temperaturen een stukje lager uit dan voorheen.

Update 23-10-2010:
Binnenkort ga ik alles in een andere kast zetten met een betere airflow, hierover gaik nog een stuk toevoegen.

Spelfouten gevonden, meld het even op de normale manier AUB!

Heb jij ook een Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5)?

Lijkt mij niet gezond dat kaartje langdurig te draaien in dat kleine kastje zonder intake fan.
Deze kaarten hebben een goede airflow nodig.
Mijn Gainward 460GS @ 850/2000 (wat dezelfde kaart is) word hooguit 75 graden in Furmark.
480 wordt 90 graden plus. Dit kan een kaart echt wel aan.
Tegen de tijd dat hitteschade echt zijn intrede gaat doen heeft de gemiddelde tweaker die kaart al minstens 1x vervangen met een nieuwe exemplaar
Ik hoop toch zeker wel een jaar ofzo hier mee vooruit te kunnen.
Ja dat weet ik, al denk ik niet dat de kaart er veel last van zal hebben op lang termijn.
Tenzij deze generatie ook de bekend Nvidia bouw kwaaltjes heeft. Gelukkig heb ik nog een oventje staan xD
Ik kan altijd nog een intake fan in het zijpaneel casemodden dan is dat probleem ook opgelost.
Dat gezegt, ik had hier ook voor een lange tijd een HD4850X2 inzitten, die toch ook niet echt extreem veel warmer werdt toen ik die uit mijn miditower haalde.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 3 september 2010 21:36]

Mooie review! :Y)

Ik wil deze kaart ook aanschaffen voor mijn HTPC in de huiskamer wat ik ook wil gaan gebruiken om een potje PES of FIFA mee te spelen met vrienden die op bezoek komen :)

De reden dat ik deze GTX 460 van Palit wil hebben is, omdat deze een van de weinige GTX 460 kaarten zijn die een normale HDMI aansluiting hebben ipv een mini-HDMI.

Jammer dat de "standaard" cooler toch niet zo goed koelt en stil is als dat ik had gehoopt in een kast met weinig airflow, mijn HTPC kast heeft namelijk ook niet zo een goede airflow.

Misschien is de Zotac GTX 460 AMP! of de Zotac GTX 460 2GB versie met twin cooler variant van deze kaart (maar deze is volgens mij nog niet te koop) een betere keuze.

[Reactie gewijzigd door BaBy-G op 7 september 2010 23:49]

De Gigabyte versie zou ik dan nemen deze is een stuk stiller en door de 2 fans ook een stuk koeler, uiteraard niet zo hoog geclockt als deze maar toch nog steeds heel snel.
De Gigabyte GV-N460OC-1GI was in eerste instantie mijn eerste keus (ik heb namelijk de GTX 470 versie hiervan - GV-N470SO-13I - in mijn workstation hangen en ben van plan hier nog een bij te prikken ;)), maar helaas heeft deze kaart een mini-HDMI aansluiting.
Misschien moet ik mij daar toch maar overheen zetten of nog even wachten op de Zotac GTX 460 2GB versie :)

BTW moet je CPU cooler niet een kwart slag gedraaid worden?

[Reactie gewijzigd door BaBy-G op 8 september 2010 16:39]

Nee dat heeft te maken met de socket bracket die zo gedraait staat dus daarom staat die zo, ik vind het opzich alleen maar fijn zo kan die mooi de hitte van de kaart wegzuigen door de voeding.
Nette review.

Als je een intake fan zou plaatsen, zouden je kaart temps zakken, en tevens het geluid van het hele systeem.

Dus voor zeg €10, veel minder geluid, minder warmte. (mits je een intakefan kan plaatsen natuurlijk ;)
Nou er zit geen gat voor een intake fan als je dat bedoelt. Maargoed dat is zo gedaan hoor. Niks wat de dremel niet kan oplossen.
Onderschat de goede case-koeling niet, als je case de warmte niet kan afvoeren, wordt de lucht in je case ook warmer, je videokaart daardoor ook weer, etc etc. Het is een cirkeltje en eindigt als je pech hebt met een kapotte kaart. Absoluut zorgen dat je case de warmte genoeg kan afvoeren.
Dat ga ik ook zeker doen, de fan is reeds onderweg naar mijn huis dus wanneer die er is zal ik er een gat voor de intake fan maken onder aan mijn zijpaneel bij de videokaart.
Als ik zo vrij mag zijn:
Overclocken kan inderdaad helpen.
Maar meer en sneller geheugen heeft vaak een groter effect.
Ik zie dat je 2 gig / 800 geheugen gebruikt op een ATI 785 bordje.
Dat bordje ondersteund ook 1066 geheugen.
Daar is nog behoorlijk wat winst te halen.

En onder het kopje "Waarom de GTX460?":
Dat ASRock bordje heeft een on-board video kaart.
Met een ATI kaart erbij zou je een crossfire opstelling kunnen maken.
Heb je deze optie ook overwogen? En zo ja, waarom is ie dan afgevallen?
Ja dat klopt inderdaad, ik heb het ook zeker overwogen om er 1066MHz geheugen in te doen maar op het moment laat het budget me dat niet toe. Maar voor een later moment kan dit altijd nog de prestaties zijn zeker niet slecht nu op dit moment.

Ik heb met dit bordje al eens geprobeerd hybrid crossfire te draaien met een HD5770 wat overigens op geen enkele manier aan de gang te krijgen was dus ik ben wel een beetje uitgekeken op het hele hybride gedoe. Volgens mij werken alleen de low end videokaarten in hybride crossfire wat natuurlijk nooit genoeg is voor de wat zwaardere spellen.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 3 september 2010 20:20]

Prima review en volgens mij moet een X3 toch heel behoorlijk mee kunnen komen hoor.
Ben even wat afwezig geweest in de AMD CPU's maar snel bottlenecken lijkt me niet.

Zie ik nu goed dat je in idle een 12V waarde van 11,6V en onder load 11,49V hebt?
Ik zou me daar namelijk wel enigszins druk om maken, onder de 11,40V en je raakt onder ATX specs.
Het is vooral het missen van het L3 cache wat er bij sommige games hard inhakt.
Dat en natuurlijk het feit dat ik er nu maar 2GB in heb zitten.

Nou ja ik zou er niet te veel van geloven eerlijk gezegt gisteren stond die nog op 12,3v dus. Als zijn 500W broertje een HD2900XT van stroom kan voorzien dan hoef ik me geen zorgen te maken xD

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 3 september 2010 21:57]

superkaart, bijft hij wel een stuk koeler, en behoorlijk betere prestaties @ unigene heaven, maar dat komt denk ik vooral door de andere hardware.
ik heb deze kaart ook en hij maakt inderdaad een aardig lawaai.
Verder is het wel een topkaart, maar dat komt door de GTX460 chip :D
Het is inderdaad een hele goeie kaart, ach ja met de geluidsproductie van de kaart kan ik wel leven opzich.
lol :)

Indien mogelijk de intake fan aan de onderzijde voorkant maken.

Zodoende krijg je een flow van koude lucht onder in, en warme lucht aan de bovenkant uit.
Helaas geen plek daar, de zijkant is toch de best optie. Aan de voorkant werkt niet echt met die schijven daar onderin. De kast komt amper 5mm van de vloer af dus onder een intake plaatsen zou toch niet fatsoenlijk werken.
Er staat een fout in je review.

Aangezien AMD (ati) nu ook groen is lol
Niet echt van belang lijkt mij, mensen snappen hoop ik ook wel dat ik met het groene kamp Nvidia bedoel. En ja ATI is rood al zal deze naam snel genoeg verdwijnen.
die van jou wordt toch aardig warm, mijn palit sonic platinum heb ik nog niet boven de 75 graden kunnen krijgen, lawaai heb ik ook totaal geen last van :\
Ja, ik denk zelf dat ik gewoon een slechte kaart heb. Ik kan ook nagenoeg niet overclocken want dan schieten de temperaturen door tot rond de 85-95 graden.

Ik kan tot 830MHz op de core overclocken en daar boven schieten de temperaturen door boven de 100 graden.

Misschien als ik er een andere koeler op zet, zoiets als de Accelero Twin Turbo, ik weet niet of deze compatible is met deze kaart. De gat afstanden zijn 53x53mm.

Overigens heb ik nu een andere kast als die in de review staat, dus ik ga dit nog updaten.