Tweakers zegt: 7,5

Motorola Edge Zwart

€ 349,-
Specificaties 6,7" • 2340x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Edge Zwart Review

CodeCaster 10 augustus 2021, laatste update op 31 januari 2022, 194 views Product gekocht

Motorola Edge Zwart

Na een Motorola Nexus 6 in 2015, een Moto g(6) Play in 2019 en wat Samsungs tussendoor was het tijd voor een nieuw toestel van eerstgenoemde merk. Lang verhaal kort: voor maximaal € 350 een aardig stock-Android-toestel, maar laat de upgrade naar Android 11 nog even zitten.

Pluspunten

• Kleurrijk scherm
  • Groot
  • 3,5mm-jack

Minpunten

• Scherm niet helder
  • Android 11 buggy
  • Edge voegt niks toe

Ik blief geen Samsung-sausje over mijn stock-OS. Als je de native dialer gewend bent, waarbij het scrollen door je oproepen is geïntegreerd met het zoeken naar contacten, is het switchen tussen de tabs bij Samsung een verschrikking. Onlangs kreeg ik ook een Xiaomi-telefoon in m'n handen gedrukt met het verzoek om er wat instellingen aan te veranderen, en manmanman wat een ongein. Bedrijven moeten en zullen hun softwarestempel op dingen drukken. Kijk maar naar Intel, AMD en NVIDIA die het na 30+ jaar hardware leveren nog steeds niet lukt om een goed werkende installer voor hun baggersoftware te leveren.

Nee, dan Motorola: "hier, Android, succes ermee". Wat ze wél toevoegen: gestures. Hoe heerlijk is het dat ik, mits het scherm uit staat, door het ingedrukt houden van de volume-omhoog-toets kan skippen naar het volgende nummer, of door een inmiddels tweede natuur zijnde aftrekbeweging te maken de zaklamp kan inschakelen.

Blij als een kind was ik, dat ik zó'n snel, soepel lopend toestel kon krijgen voor nog geen 350 euro. Twee maanden later was het ding 550 euro, en daarvoor moet je hem absoluut niet halen. Na diezelfde twee maanden gebruik kan ik eigenlijk zeggen dat je 'm ook voor 350 euro moet laten liggen.

The good

Het toestel is snel, het scherm is kleurrijk, de accu gaat lang mee. Er zit een 3,5mm-jack op, zodat je favoriete bedrade koptelefoon je muziek zonder haperingen kan afspelen.

The bad

In theorie ondersteunt het ding 5G, in de praktijk is dit in Nederland 4G. Het scherm mag dan schitterende kleuren kunnen tonen, hiervoor moet die instelling wel op "ziekelijk verzadigd" staan wat alle nuances wegblaast, en helder is het ding niet bepaald. In daglicht nauwelijks bruikbaar, zelfs.

The ugly

En dan datgene wat het ding z'n naam geeft: het randje (Edgar Edge). Ja, bij fullscreenvideo is het een leuke gimmick, maar in het dagelijks gebruik is het on-fucking-werkbaar. Tekst valt over de rand weg en wordt daardoor onleesbaar, en de helft van de apps kan er niet mee omgaan als je de edge-functionaliteit uitschakelt. De appbouwers snappen niet dat ze een andere property moeten uitlezen voor de breedte van het scherm ofzo, waardoor bijvoorbeeld bij crypto-apps de rechterhelft van de labels van je grafieken (ja, net het interessante gedeelte) buiten beeld valt.

Ook is het ding groot. Ik hou daarvan, omdat ik daardoor op een lekkere afstand veel tekst in beeld kan hebben en zo in het OV heerlijk kan lezen zonder me een ongeluk te hoeven scrollen. Dat maakt hem echter ook zwaar, wat vermoeiend is om lang vast te houden.

En de camera werkt 1 op de 3 keer niet vanaf het lockscreen, maar daar had ik op m'n g(6) Play ook al last van: het scherm blijft zwart. De camera an sich werkt uitstekend, zeker met foefjes als een foodfilter, nachtmodus en "tele"zoom. Wat minder leuk is, maar waarschijnlijk veroorzaakt door bakken en bakken software die hun plasje mogen doen over de ruwe pixeldata, wordt een foto altijd een halve seconde later genomen dan de preview doet vermoeden. Of soms gewoon niet, één op de zeg honderd foto's toont een preview maar slaat niets op.

De upgrade naar Android 11, die sinds kort wordt uitgerold, is FUBAR. Men is al maanden op de hoogte van bekende problemen, maar doet er niets aan. Eén van de meest voorkomende issues: icons verdwijnen als je erop tikt. Zowel in het homescreen als in het hoofdmenu. Niet dat dit de werking blokkeert, maar het is zo fascinerend raar dat ze dit voor elkaar hebben gekregen en het niet weten op te lossen.

Wat Android 11 met je systeem doet is sowieso een kwestie van smaak. Waar voorheen notificaties van messaging-apps zoals Signal en WhatsApp makkelijk drie regels tegelijk in beeld konden tonen, wordt het na ieder berichtje ... (2). Of (3). Enzovoorts. Je ziet alleen nog maar het laatste bericht en de teller, omlijst met een boel witruimte. Ik weet niet welke mensen liever witruimte zien dan daadwerkelijk tekst, maar ik ben er niet een van.

Last but not least: het toestel is de afgelopen twee maanden dus 200 euro duurder geworden. Afhankelijk van naar welke prijs je precies kijkt, is dat een verhoging van ruim 50%. Nu weet ik niet of dat te maken heeft met de opvolger Edge 20 (/Lite/Pro), maar het ding zoals ik dat in mijn handen heb, is niet meer dan zo'n € 300 waard.

Heb jij ook een Motorola Edge Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.