Fractal Design Define R3 (Zwart) Review

Gabliboeba 3 september 2010, laatste update op 3 september 2010, 8.797 views

Fractal Design Define R3 (Zwart)

Pluspunten

• Prachtig uiterlijk
  • Ruimte voor liefst 8 harde schijven
  • Meegeleverde fancontroller (leuke en nuttige gimmick)

Minpunten

• Matige afwerking op aantal punten (HDD brackets, rubbertjes, zijpanelen)
  • Schuim in plaats van rubber onder de pootjes
  • Karige documentatie
  • Weinig ruimte tussen backplate moederbord en zijpaneel

Vooraf
Ik was al langere tijd op zoek naar een vervanging voor mijn Antec Solo. Deze gaf mij te weinig mogelijkheden om een groot aantal harde schijven in te bouwen. Met de Fractal Design Define R3 is het mogelijk om maar liefst 8 harde schijven (zowel 2,5" als 3,5") te installeren. De Define R3 is een tikje hoger dan de Solo, maar vooral een stuk dieper: zo'n 10-15cm.

De Define R3 is de opvolger van de succesvolle Define R2. Er zijn enkele verbeteringen doorgevoerd. Zo wordt er geen gebruik meer gemaakt van bitumen, zijn de fans en airflow verbeterd, is er een reset knop toegevoegd en is het gat achter de cpu groter gemaakt.

De buitenkant
De afwerking van de kast is op het eerste gezicht erg mooi. De gehele kast is matzwart met aan de achterkant witte pci brackets. Absoluut een pluspunt. Aan de voorkant van de kast bevinden zich 2 usb-poorten, audo aansluitingen en aan eSata poort. Wat me opviel bij het plaatsen van de behuizing op de tafel, was dat de pootjes voorzien zijn van een soort schuim in plaats van rubber. Dit maakt dat de kast niet erg stroef op de oppervlakte staat.

Documentatie en accesoires
De bijgeleverde documentatie is erg karig naar mijn mening. In het boekje staat enkel een opsomming van features en een schets van de kast. Wat ik in dezen mis zijn een overzicht van de schroefjes, en waar deze voor bedoeld zijn. Ook was het voor mij even goed kijken hoe het frontpaneel verwijderd moest worden. Dit is mogelijk door middel van de inkeping aan de onderkant van het paneel, je moet het maar weten....

Alle schroefjes zijn zwart geverfd wat mooi overeenkomt met de zwarte kast. De bijgeleverde fancontroller was een welkome aanvullig voor mij. Dit maakt het makkelijk om de 2 fans aan de voorkant en de fan aan de achterkant aan te sluiten.

De binnenkant
De binnenkant is voorzien van maar liefst 8 HDD brackets die allen wit zijn geverfd. Het lijkt mooi, maar door het missen van een doorzichtig zijpaneel toch vrij nutteloos. De eSata poort aan de voorkant dient te worden aangesloten door middel van een sata kabel. Ik weet niet of dit altijd het geval is bij een externe eSata poort, maar ik vind dit toch een beetje vreemd. Een behuizing met plaats voor 8 harde schijven, waarbij je een sata poort moet opofferen voor een eSata aansluiting. Ik heb dan ook besloten om de kabels van de eSata aansluiting, samen met de kabels voor de audio- en microfoonaansluiting te verwijderen.

De installatie
De installatie verliep goed, op een paar punten na. De rubbertjes van de inkepingen om kabels door te lopen, laten bij het minste of geringste los. Bij het doorsteken van een dikke voedingskabel, is je rubbertje verdwenen. Beetje jammer. Daarnaast viel het me op dat de HDD brackets vrij snel losschieten. Dit gebeurde bij het aansluiten van de harde schijf kabels. In de Antec Solo was dit alles net wat robuuster.

Het wegwerken van de kabels wordt door de gaten maken makkelijk gemaakt, terwijl het door de geringen ruimte tussen de backplate en het zijpaneel weer moeilijk wordt gemaakt. Het had mijn voorkeur gehad als ze de kast een centimetertje breder hadden gemaakt, om zo de uitsparing tussen de backplate en zijpaneel wat groter te maken.

Mijn ervaring was eveneens dat het openen en sluiten van de zijpanelen lastig gaat. Het vereist veel kracht om beide panelen los te krijgen. Het het paneel achter het moederbord is zo moeilijk dicht te krijgen door de geringe ruimte achter de backplate, dat ik de kast op z'n zij moest leggen om voldoende kracht uit te oefenen om de kast te sluiten.

Mijn overall conclusie van deze behuizing is vrij positief. Als je de onderdelen eenmaal hebt geinstalleerd, is het een prachtige kast waarin je 8 harde schijven in kan plaatsen en waarbij het wegwerken van kabels vrij goed gaat.
Tijdens het installeren kom je echter een aantal minpunten tegen: het schuim onder de pootjes, de losschietende rubbertjes voor kabels, de matige kwaliteit HDD brackets en de moeilijk te openen en sluiten zijpanelen.
Het uiterlijk van de kast maakt een hoop van deze tekortkomingen goed. Eenmaal op z'n plaats is het een prachtige kast, naar mijn mening.

Afbeeldingen

Heb jij ook een Fractal Design Define R3 (Zwart)?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan de resetknop niet ontdekken....

Anyway, ik merk dus dat lang niet alle verbeterpunten van de R2 verbeterd zijn. Ergens ben ik daar ook wel blij mee, aangezien ik die van mij net een week of 4 heb :)

Een punt die hier niet genoemd wordt, en wat mij erg tegenviel aan de R2, en wat eveneens nog steeds niet verbeterd is, is de wijze waarop de kast geopend en gesloten worden. Ik had hiervoor een Antec P16, en daar zaten toch wat slimmigheden in die toch een design-idee van een hogere orde uitstraalden.

Sneeuwbaard noemt er al twee, namelijk gewoon voldoende ruimte voor zowel je DVD/BD-drive zonder dat deze conflicteerd met de kabels van de front-aansluitingen, en verwijderbare stofkappen.

Maar ook de manier van het open en en sluiten van de kast doen mij ouderwets aan. Gewoon uitsparingen in elkaar schuiven. Dit in plaats van dat je de zijplaat er gewoon in kan hangen en vast kan zetten met een draaiknop. Op deze manier hoef je het ding bij het openen en sluiten niet middels het zetten van kracht te sluiten, en kun je in de meeste gevallen zelfs gewoon vanuit je stoel een op de grond staande kast sluiten. Ik snap niet waarom ze er niet op gekomen zijn om dat gewoon te jatten en te gebruiken voor deze kast.

Positief verschil tov de R2 is wel dat je het moederbord aan de linker kant ook met alle schroefjes kunt vastschroeven. Bij de R2 kan dat niet, zodat je bij het vastprikken van je voedingskabel een beetje voorzichtig moet zijn, omdat anders je mobo misschien knakt.
De reset knop zit, heel klein, achter je deurtje rechts van de bovenste front fan, ongeveer te hoogte van het midden van deze fan.
Bij mij ging dit knopje overigens bij de eerste keer indrukken kapot. Bleef hangen waardoor het systeem permanent bleef resetten. Heb dus het kabeltje maar ontkoppeld.

Voor mij geen reden om hem RMA te sturen omdat ik op mijn vorige kast de reset knop in vijf jaar misschien tweemaal gebruikt heb, maar verre van netjes.
Ik twijfel nog tussen een Antec P183 en een Fractal Design Define R3. Volgens mij zijn hier nu een aantal posters die ervaring hebben met zowel een Antec als met een Fractal Design. Kunnen jullie beoordelen welke kast stiller is.
Voor wat het nog waard is: Dat zal de R3 zijn. Daar is immers daadwerkelijk naar de stilte gekeken, waar dit bij de P183 niet zo nadrukkelijk het geval is. Maar als je vaer je kast open wil doen, zou ik beslist voor de Antec gaan. Die zit gebruiksvriendelijker en slimmer in elkaar. Verder is de Antec heel wat lichter.
Ik had dezelfde twijfel, maar koos uiteindelijk voor de fractal R3 omdat je met je grafische kaart met geen mogelijkheid je drivebays in de weg zit en met het oog op een crossfire opstelling is de side-fan bijzonder gunstig. Ben nu aardig tevreden met de R3 :-)
Zo slecht is die nu toch ook weer niet, de kabels (hij heeft er veel nodig) kun je niet onzichtbaar maken hoor.. Ik bedoel, 8 sata devices en een videokaart met dubbele peg-connectoren, dan is het normaal dat je kabels in het zicht blijft houden... Qua airflow zitten ze zo op het eerste gezicht ook niet echt in de weg, dus lijkt z'n kabelmanagement prima...

Wat betreft de review zelf, het zou leuk zijn om de foto's direct in je review te verwerken, op die manier krijg je een beter beeld van de kast en oogt de review ook wat mooier. Je zou kleine pics kunnen gebruiken waarmee je dan doorlinkt naar high-res pics...
Erg mooie kast, uw kabelmanagement ziet er erg goed uit voor zoveel kabels !
Had ik m'n voeding ook maar zo'n lange kabel voor het mobo :(
Goede review overigens !

edit: Havvie heeft ook gelijk wat de foto's betreft ...

[Reactie gewijzigd door rgeerolf op 3 september 2010 15:52]

Mooie kast. Dat zwart-wit thema is wel mooi gedaan, maar het is inderdaad wat zinloos dat je het toch niet ziet met de kap erop.

Waar zit die fancontroller?

P.S. ook over de plaatjes: je kunt ze inline linked of anders gewoon toevoegen m.b.v. de review editor, dan kunnen we in ieder geval direct de thumbnails zien.
Dat staat op het doosje waar de schroefjes en extra's in zitten.

Wat mij stoorde was de bekabeling van de aan/uit-knop die in de bovenste drive bay hangen, waardoor je de DVD-brander er toch echt met geweld in moet duwen.
Dat betreft natuurlijk alleen de bovenste, de onderste heeft een of ander raar rekje wat je er eerst uit moet knippen.
Ook het frontje wat voor de twee driver bays zit had beter gekund.

Ook jammer is de stoffilter voor de onderste 120/140mm fan, die is namelijk niet verwijderbaar.
Gezien je de 140mm in de houder schuift, is het nogal moeilijk schoonmaken gezien je voeding het schuif-systeem teniet doet. (120mm fans kunnen wel gewoon worden vastgeschroefd)
De stoffilter voor de voedig is wel verwijderbaar, maar gezien je die er vanaf de achterkant uitschuift, is het nogal moeilijk wanneer je je kast optilt. (Wat bij mij wat gebroken plastic ten gevolgen had..)

De fancontroller, die aan de achterkant zit, drukt trouwens tegen je moederbord aan, wat toch slordig is gezien hij door Fractal zelf gemaakt is.
De kwaliteit van die controller viel sowieso tegen, bij mij was de aansluiten al half afgebroken toen ik het uit zijn verpakking haalde.

Wat ik persoonlijk ook miste waren extra kabel-inkepingen voor de fans aan de boven- en achterkant. (Je kan hem nog halfbakken wegwerken, maar in principe hangt hij voor je 140mm top fans, wat extra geluid met zich meebrengt)

[Reactie gewijzigd door Sneeuwbaard op 4 september 2010 17:16]

Aardige review. Maar vind je niet dat je met zo'n mooie kast (ook van binnen vooral) iets meer aan je cablemanagement zou moeten doen :+ ?
hoe veel ruimte is er voor een videokaart
Enig idee hoe makkelijk het is om de drive cage er uit te halen? Zit deze met pompnagels vast of met schroeven?

Heb zelf namelijk eigenlijk alleen maar behoefte aan HDD en SSD. Brander heb ik via USB voor die paar keer dat ik het nodig heb.