Raidsonic Icy Box IB-NAS6210 Review

Crest 2 september 2010, 2.590 views

Raidsonic Icy Box IB-NAS6210

Pluspunten

• Klein en simpel. Ziet er degelijk uit.
  • Netwerk op 1 M.
  • Aansluitmogelijkheid printer, externe harddisks (usb) en een sata schijf voor backup.

Minpunten

• Desktop icoon werkt niet. ICY BOX agent vraagt bij elke opstart om toestemming.
  • Geen mogelijkheid op ingesteld tijdstip op te starten en af te sluiten.
  • Niet meer dan 3 gebruikersprofielen.
  • Betaling voor extra services.
  • Nas werkt waarschijnlijk niet meer zoals het bedoeld is als de provider niet meer levert.

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik kreeg deze nas bij een abonnement van PC-active. De nas werd keurig in een doos geleverd. Ik heb er een 2 TB 5400 toeren Samsung schijf in gezet. Dat was een fluitje van een cent. De harddisk ging in een slede en de slede ging eenvoudig de nas in. De nas aangesloten op het netwerk en aangezet. Na een minuut was de nas opgestart.
De nas ziet er keurig en solide uit. Na langer gebruik is de bovenkant van de behuizing nauwelijks warm. Er zit een ventilatortje in die wel hoorbaar is.

De handleiding was karig. De software was op een cd gezet. De software installeren ging makkelijk. Na de installatie was de nas direct te gebruiken. Je logt in via internet https://www.myicybox.com gevolgd door de naam van je nas. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de provider er mee stopt.

Ik heb de software onder Windows 7 geinstalleerd. Jammer dat bij elke opstart ICY BOX agent om toestemming vraagt om te starten. Het desktop icoon Navigate to My ICY BOX (www) werkt niet. Er is iets in de firewall of zo wat het opstarten via Internet Explorer voorkomt. Beide probleemjes heb ik op het forum van ICY BOX gezet (http://icyboxforum.com), maar daar heb ik nog geen antwoord op gehad (duurt eigenlijk al te lang).

Uitzetten van de nas doe je door de aan knop een aantal seconden ingedrukt te houden. Jammer vind ik dat de de nas niet vanaf afstand aan kunt zetten. Vanaf afstand rebooten en uitzetten kan wel. Helaas ontbreekt een mogelijkheid om het opstarten en af te sluiten op een ingesteld tijdstip te automatiseren.

Verder heb ik m'n printer op de voorste usb poort aangesloten. Printen gaat prima. Scannen via de nas gaat niet. Ook heeft de nas aan de achterzijde 2 usb poorten voor externe harddisks. De externe harddisk kun je pas zien als je ingelogd bent via internet. De nas zelf kun je bereiken via het netwerk. Er zijn prive bestanden en gedeelde bestanden. Je kunt max. 3 gebruikers aanmaken. Om meer gebruikers aan te kunnen maken moet je betalen. Dat is ongeveer 20 euro per jaar, maar dan krijg je er wel extra's bij.

Je kunt ook nog een externe sata schijf aansluiten. Als je die dezelfde grootte van de interne schijf heeft kun je deze met raid 1 als mirror instellen. Ideaal dus om een veilige backup te maken.

Heb jij ook een Raidsonic Icy Box IB-NAS6210?

Ik heb 'm ook via dat abonnement gekocht. En hij werkt prima. Weliswaar minder snel dan ik hoopte, dat komt door de 100MB Lan verbinding.
Ik laat die Agent voor wat 'ie is. Vanuit je PC gewoon 1malig een netwerkverbinding naar je "Gedeeelde bestanden op de ICYBox" hebt gemaakt, heb je die Agent niet nodig; er is dan standaard een schijfletter aanwezig. En daar heb je géén gebruikersprofielen voor nodig.
Via de browser inloggen (kan via 't ip-adres, maar daarna) kom je dus alsnog op je www.Icybox account terecht. Ik hoop dus ook dat dat goed blijft gaan.
Ik ga binnenkort de schijf met een grotere verwisselen, en ben benieuwd wat er dan nog op staat (ik ben bang dat alles er opnieuw op moet worden gezet .... Ik gebruik 'm als backup van mijn HomeServer!)