1 review

Philips Airfryer Essential HD9200/90 Zwart

€ 86,89
Specificaties 1.400W vermogen - Bekijk alle specificaties

Philips Airfryer Essential HD9200/90 Zwart Review

LucW2 3 augustus 2021, laatste update op 17 augustus 2021, 5.484 views Product gekocht

Philips Airfryer Essential HD9200/90 Zwart

Ook in budget prijsklasse is deze airfryer een winnaar door zijn eenvoud en zijn nieuwe mandje, ik vergelijk hem met mijn vorige budget airfryer van Philips

Pluspunten

• Nog stiller
  • Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan
  • betere mandje
  • makkelijker schoonmaken
  • nog meer vet vrij tot wel 90%

Minpunten

• Draaiknop timer, te klein

Inleiding:

Hiervoor had ik de Philips Viva Airfryer HD 9220/2.
Aangeschaft op 3 oktober 2018, net terug van vakantie uit Kroatië, waar het fenomeen airfryer mij bekend werd gemaakt door een Nederlandse buurman op de camping die mij de Tristar introduceerde. Ik was totaal niet bekend met airfryers en de Tristar (1000 watt) is een compacte meer voor de camping geschikte airfryer vanwege zijn lage wattage, nog lager dan een Senseo en ideaal voor afbakbroodjes.

Ben geen keuken prinsesje

Ik ben geen keuken prinsesje en zal het ook nooit worden. Mijn cholesterol was was te hoog en door meer (kool)vis te eten via de airfryer wist ik dat terug te brengen naar meer acceptabele proporties. Zie het als een 'gemakding' in de keuken, voor kookschuwe mannen die alleen kennis hebben van spaghetti klaar maken, eitje bakken en de Knor wereldmaaltijden volgens beschrijving achterop het pak en ik ben er zo één.

Vet arm snacken

Had mijn huidige Philips Viva Airfryer HD 9220/2 nu bijna 3 jaar en hij wordt 4 dagen per week gebruikt, meestal gepaneerde vissoorten gebaseerd op koolvis, Pangalicious, lekkerbekken, kibbeling, vissticks maar ook fricandellen, bami schijven. Frites? Nee, zelfs niet met Aviko, voor friet, amper 1x per maand ga ik wel naar de snackbar, niks lekkerder dan frietjes uit de frituur. Afbakbroodjes zijn voorbehouden voor de Tristar (foto 5, links), ruiken ze niet naar vis ... snap je hem?

Krijg hem niet meer schoon

Mijn Philips Viva Airfryer HD 9220/2 werd steeds viezer en viezer (foto 1). Schoonmaken was een ramp, door de zeester vorm van de bodem van de bak, krijg je het niet goed schoon, dan zat er ook nog een lipje voor het mandje, door te koekellen hoe ik dat kreng schoon krijg kwam ik op de joetjoep video uit van FrituurGezond en ontdekte dat Philips eindelijk afscheid had genomen van dat mandje met de 'kippengaas' bodem (foto 2), verzamelplek van aangebrande vetten, door nu een uitneembaar mandje (foto 4) uit één stuk wat uitstekend schoon te houden is, minder doordruipt naar de bakbodem, die daardoor makkelijk schoon te houden is (verschillen is te zien op foto 3).

App gestuurde airfryer voor Tweakers O-)

Heb hem nu 1 week in gebruik en net als mijn andere reviews hier op Tweakers, zorg ik voor updates zodra er weer iets te melden valt. De timer draaiknop is veel te klein en daardoor slecht de tijden af te lezen laat staan met mijn kolenschoppen in te stellen, je moet met vergrootglas of leesbril bekijken, de duurdere met digitaal scherm had ik achteraf moeten nemen, daar zitten tiptoetsen op en voor de app-nerds heeft Philips nog een duurdere versie voor app aansturing, wat menig Tweaker hier zeker zal aanspreken, filmpje en uitleg hierover.

Hij lijkt klein maar is het niet

Huh, was mijn eerste indruk toen ik hem uit de doos haalde, heb ik wel de goede gekocht, kon al geen review vinden (vaak zo wat ik koop) dus haal ik mijn kennis bij Joetjoep filmpjes vandaan. Schijn bedriegt want bij opmeten van de mandjes (foto 2 en 4 ) zit er amper een cm verschil in, ja iets kleiner maar in praktijk verwaarloosbaar, oogt minder pompeus als de vorige omdat hij strakker is in vormgeving. Voordeel daarvan is dat je hem makkelijker wegzet, want hij moet echt wel onder de afzuigkap, voor de geurtjes en beter voor de vocht afzuiging. Gevoelsmatig voelt hij lichter aan.

Eerste week ervaring

Hij is merkbaar stiller, of ik daar blij mee ben ... hoor hem niet meer afslaan onder de herrie van mijn afzuigkap, te stil is ook weer niet goed. Zet hem wel onder de afzuigkap!
Hoe smaken mijn visjes met deze nieuwe? Inderdaad wordt het product meer vet afgescheiden (vorige 80%, deze 90% ) is de gepaneerde visjes zijn iets droger, maar niet minder lekker. Het korstje is lekker krokant, lichter van kleur, maar niet minder lekker. Dat kleine priegelknopje van die timer gaat mij wel meer irriteren, dus adviseer ik de iets duurdere die digitaal is, maar een Tweakers-Nerd gaat natuurlijk voor die app gestuurde, toch?
Ik zit wat krapper in mijn besteding budget, dus bij mij de goedkoopste en wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.
Maak nu elke keer het bakje schoon en gaat erg makkelijk, zo schoon met vochtige keukenrol papiertje. Dat was nog wel wat anders met die andere, die nu verbannen is naar de blokhut motorhome achter in de tuin, voor de fricandellen en bier tijdens het sleutelen.

Recycle
De verpakking is beter dan voorheen, en is goed recyclebaar op de witte foam bescherming na. Geen piepschuim meer en het product schijnt ook gemaakt te zijn van volledig recyclebaar plastics. Toch een mooi streven van Philips, wat nu een Chinees is geworden in de huishoudelijke producten.

Tweede keus

Ik kocht hem voor 65 euro, als tweede keus bij een wederverkoper Buybay via Bol.com (op dat moment was de nieuwprijs 89,= ). Binnen 2 dagen in huis. Het is retourgoed zat verkeerd om in de doos (foto 6 en 7) en zag nog ongebruikt er uit, miste de boekjes, maar de gebruiksaanwijzing kan je hier downloaden.
Ik heb eerder tweede keus bij Bol.com gekocht, mijn Senseo en die gaat alweer 5 jaar mee.
Ik raad de video's aan van FrituurGezond (deze vlogger legt heel helder en duidelijk uit), ben er reeds op geabonneerd en begin al met experimenteren.

Ga ik deze jullie aanraden?

Hij verloor een ster door dat irritant kleine draaiknopje van de timer, niet ontworpen door iemand met mijn handen formaat, die een gemiddelde is van een Nederlandse man die geen kantoorbaan heeft gehad. Hij is goed en veel beter dan zijn voorganger en dat nieuwe mandje is een uitstekende innovatie vooruitgang, van die hopeloze oude met het 'kippengaas'. Direct schoonmaken na gebruik is mijn ervaring en dat gaat makkelijker.
Is deze wat voor jou (één persoon huishouden)?

Achteraf had ik de paar tientjes duurdere moeten nemen die een digitaal systeem heeft in temperatuur en tijd. De basis zijn deze L-modellen gelijk aan elkaar, alleen de wijze van bediening is anders.
Voor twee persoonshuishouden ga dan voor de XL en voor gezin de XXL.

Vond je deze review leuk, waardeer deze dan, prikkelt mij om weer nieuwe reviews te schrijven.
Ik schrijf mijn reviews vanuit praktische kant, ben geen specs-fiel, boeit mij ook niet echt, hij moet het doen waar ik hem voor heb gekocht en ik beschrijf mijn ervaringen als doorsnee gebruiker, voor een ander om het naadje van de kous te beschrijven.

nb. De Tristar (links op foto 5 ) is er één voor camping of vrachtwagen gebruik en is 1000 watt dus langere 'bak'tijd, gekocht bij Obelink (webshop) en kost rond de 39 euro, is ook makkelijk schoonmaken en in plaats van een inzet mandje, heeft deze een plaat roostertje.

Heb jij ook een Philips Airfryer Essential HD9200/90 Zwart?

Leuke review!

Wij hebben onlangs de XXL aangeschaft, met wat korting via via.
De XXL is qua mandje niet groter dan de XL, die na 2,5 jaar te ranzig was voor verder gebruik en zonder enige vorm van overleg teflon flinters begon toe te voegen aan je eten.

De XXL is wel verder uit elkaar te halen, waardoor die makkelijker schoon te maken is. Hij heeft desondanks wel nog het 'kippengaas' in het mandje zoals jij het noemt, maar dit kan er volledig uit wat het dan toch weer beter poetsbaar maakt.

Leuk om te zien dat de basic variant eigenlijk niet veel 'minder' biedt, voor aanzienlijk minder geld.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 11 augustus 2021 16:57]

Leuk dat je reageert,
Ik heb de L serie, mijn vorige Viva, zat in de XL serie.
Maar alle 2021 modellen hebben de nieuwe mandjes ... ;)
Aj…. Dan zat de korting m daar in :o :z
Wij (ik en kinderen) verslijten deze dingen. Aan de ene kant vanwege het defect raken (al dan niet binnen de garantie periode) of omdat ze inderdaad erg moeilijk schoon te maken zijn of omdat de teflon laag eruit komt.
Maar budget kan ik dit niet noemen. Ik heb duurdere geprobeerd (140-150 euro) en na 2 daarvan nu goedkopere (50-60 euro). Belangrijkste is het vermogen: hoe hoger - hoe beter het resultaat. De mandgrootte zegt veel te weinig over de capaciteit. Natuurlijk speelt het wel mee... :9
Maar hoog vermogen is natuurlijk minder geschikt voor op de camping.
Wat ook enorm verschilt is het het wel of niet moeten(!) voorverwarmen. Maar zelfs de budget modellen hebben soms elektronische timers en niet zo'n ouderwetse (en onhandige) mechanische bediening.

En jouw opmerking over friet is beter uit de frituur - daar ben ik het wel mee eens maar omdat friet is voor-gefrituurd kan dit dus wel degelijk goed smaken als het uit de airfryer komt.
Leuk dat je reageert Tintel,

Defecten heb ik nog niet gehad, de vorige (staat nu in de blokhut achter in de tuin) werkt na 3 jaar nog steeds goed, is 1400 watt, dat is deze in de review ook. Jullie als gezin gebruiken hem natuurlijk intensiever als ik als 1 persoon huishouden. Mijn ervaring is van 4x per week, meest gebruik de reeds gepaneerde uit diepvries vis producten, waarvan ik altijd overtollig paneer met volle hand afwrijf ter voorkoming dat het door het blazen boven in de airfryer komt, 1x per maand zuig ik hem even uit (mandlade eruit), die handeling kreeg ik als tip mee, omdat vaak de paneer deeltjes voor storingen kunnen zorgen (aankoeken bij de verwarming spiraal).

Ik vind onder de 100 euro de budget klasse, mijn eigen interpretatie natuurlijk en merk dat elektronische producten vaak in prijs schommelen, toen ik deze kocht was de laagste prijs 89 euro bij Bol. Ik koos voor Philips omdat dit merk in vergelijking testen gemiddeld als de betere keus er uit kwamen. Door (nieuw) retourgoed te kopen bespaarde ik 25 euro uit wat met huidige prijs 35 euro is.

De Tristar was puur en alleen gekocht voor camping en de vrachtwagen, die is 1000 watt en voor dat doel perfect geschikt, inmiddels met pensioen en de vrachtwagen Tristar staat gewoon in de keuken en wordt alleen voor de afbak broodjes gebruikt, die lagere wattage zorgt er voor dat de 'bak' tijd langer is, maar voordeel heeft dat het geleidelijker opwarmt.

Voorverwarmen doe ik nooit, tel gewoon 1 of 2 minuten extra er op, als op de verpakking staat: voorverwarmen.

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 17 augustus 2021 08:19]

Ja - doe ik ook. Blijft beetje experimenteren :Y) . Maar ik heb dus ook airfyers gehad die zonder voorverwarmen de timer niet eens aanzetten en ook nog uitschakelen na het voorverwarmen. Dus je kan ook niet alvast het produkt in de mand doen. Een handmatige actie is noodzakelijk na het voorverwarmen. Erg onhandig.
Ik snap dat voor bepaalde situaties (zoals een taart bakken in de oven), voorverwarmen echt moet gebeuren zonder dat het produkt in de oven zit maar voor diepvries produkten is het helemaal niet nodig.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.