Soundmagic MP21 (Zwart) Review

hinse 2 september 2010, laatste update op 3 september 2010, 1.966 views

Soundmagic MP21 (Zwart)

Pluspunten

• Prima geluid
  • Ingebouwde microfoon
  • Relatief uitgebreide featureset

Minpunten

• Bij hoog volume wat blikkerig
  • Microfoon zal bij gebruik buiten snel wind vangen

UPDATE: Afbeelding toegevoegd

Eergisteren via Hifi-to-go besteld (25 euro incl. verzendkosten) en vandaag binnen gekregen, deze MP21 oordopjes van Soundmagic. Op verschillende fora had ik al gelezen dat je voor een relatief lage prijs prima oordopjes zou krijgen met een aardige featureset. Veel audiofielen kochten deze oordopjes als backup voor het geval hun duurdere oordopjes van ~100 euro het zouden begeven, dus ik ging er vanuit dat het geen miskoop zou zijn. Ik ben zelf niet een ervaringsdeskundige op dit gebied, maar het verschil tussen goed, redelijk en brak geluid hoor ik natuurlijk wel. ;) Mijn vorige ouderwetse oordopjes waren niet in-ear en van een B-merk (Olympus), dus echt goed vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Soundmagic heeft in deze prijscategorie een tweetal setjes oordopjes uitgebracht, want naast de MP21 bestaat ook de PL30. Aanvankelijk wilde ik voor het andere model gaan, maar de kleuren stonden me niet aan (rood/blauw) en de manier van dragen leek me ook niet echt ideaal. De MP21 is zwart van kleur en heeft als extra feature een ingebouwde microfoon.

Featureset
In de verpakking trof ik het volgende aan:
- De oordopjes zelf (plus standaardmaat rubbertjes)
- 6 extra dopjes, waarvan 3 van een schuimachtig spul zijn gemaakt
- Lederen hoesje
- Klipje
- Splitterkabel voor mic + line out
- Hulpmiddel voor het bovenlangs dragen bij de oren

Met name het aantal meegeleverde dopjes is netjes te noemen, want je kunt uit totaal 7 maten en soorten kiezen. Ik heb zelf gewoon de standaardrubbertjes erin gelaten, want die zaten meteen prima. De kwaliteit van de hele featureset is goed te noemen, de dopjes voelen robuust aan en ook de kabel voelt stevig (maar niet te stug) aan.

Draagcomfort
De oordopjes zaten bij mij direct als gegoten. Ze vallen niet snel uit je oor, hoewel dat per persoon natuurlijk zal verschillen. De microfoon zit aan het enkele draadje dat van je linkeroor komt op een onopvallende plek en zit niet in de weg. Ik heb nog niet getest hoe de oortjes zitten als je er op straat mee loopt, maar ik verwacht niet dat ze er dan constant uit zullen vallen.

In het verleden heb ik wel eens last gehad van ge´rriteerde (vochtige) oren en oorontsteking, dus met in-ears zal ik wel wat voorzichtiger om moeten gaan dan met ouderwetse oordopjes, omdat deze je gehoorgang volledig afsluiten en dus sneller voor irritaties kunnen zorgen.

Geluid
Ik gebruik deze oordopjes icm de HTC Desire (de app 'Muziek' van HTC Sense), die standaard met zeer slechte oordopjes wordt geleverd. Deze app beschikt niet over een equalizer , dus het geteste geluid is niet gemodicifeerd met allerlei technieken (zoals Bass Boost). Toen ik de deze MP21 net uit de verpakking haalde en voor het eerst in gebruik nam, viel me direct op dat het kristalheldere geluid en de lage bassen, zoals beloofd op de doos, inderdaad prima in orde zijn. Bij zowel normale popmuziek als wat ruigere muziek (punk rock of hardcore) klinkt het geluid lekker. Zelfs met jazz kunnen ze goed uit de voeten. Wel klonk het bij maximaal volume nog wat blikkerig. Om die reden ben ik ze nu een paar uur aan het inspelen met pink noise. Ik verwacht dat dit euvel dan (grotendeels) verholpen zal zijn. Hierover later meer. Ik kan me voorstellen dat je bij duurdere oordopjes hier minder last van zult hebben.

Microfoon
De microfoon zit dus aan het enkele draadje dat naar je linkeroor loopt en valt tussen je kin en borst in. Deze zie je nauwelijks zitten als je de oordopjes in hebt. De microfoon heeft 1 klein knopje waarmee je het geluid op pauze kunt zetten. De HTC Desire herkent deze oordopjes als een headset, dus je kunt ideaal je telefoon opnemen door op die button te drukken, zonder dat je je telefoon uit je broekzak hoeft te halen. De microfoon klinkt degelijk, je stem komt duidelijk en helder over. Ik kan me echter wel goed voorstellen dat de microfoon sneller wind vangt dan de mic in een telefoon, waardoor je dus meer ruis zult krijgen. Dit heb ik nog niet kunnen testen.

Met de meegeleverde splitter kun je de oordopjes op je pc/laptop aansluiten, zodat je bijvoorbeeld VOIP gesprekken kunt voeren zonder een extra microfoon nodig te hebben.

(Voorlopige) conclusie
Al met al ben ik tot nu toe al zeer tevreden over deze oordopjes. Voor het weinige geld dat je moet neertellen krijg je echt prima oordopjes geleverd met vrij veel extra's. Enig punt van kritiek is vooralsnog het wat blikkerige geluid, maar hier verwacht ik wel verbetering zodra de oordopjes ingespeeld zijn. Dus als je op zoek bent naar kwalitatief goede oordopjes met ingebouwde microfoon, om te gebruiken icm je telefoon, kan ik deze oordopjes zeker aanbevelen. Mocht je enkel voor topgeluid gaan en een hoger budget hebben, moet je misschien toch verder kijken dan deze MP21.

Heb jij ook een Soundmagic MP21 (Zwart)?

Bedankt voor de review.
Ben al een poosje op zoek naar een in-ear met microfoon voor mijn Desire, en door de lage prijs en blijkbaar goede kwaliteit ben ik overtuigd om deze te kopen.
*Edit:
Heb hem inmiddels binnen, ben het tot nu toe helemaal eens met de review.

[Reactie gewijzigd door gtrNL op 5 oktober 2010 21:49]

Deze oordopjes ook bij Hifi To go gehaald, en kan het helemaal vinden in je review. Al ligt het blikkerige geluid voor aan de aandrijver (geluidskaart) heb ik het idee. In mijn macbook bijvoorbeeld klinkt het nog steeds super als ze hard staan, terwijl ik dit bij mijn nexus one niet hoef te verwachten.

Zag trouwens dat jij ze in het zilver hebt, wat grappig wist niet dat die kleur ook bestond!

Owja om nog even een vergelijking te geven, qua geluidsniveau winnen deze in ears het van de welbekende dre beats van 180 euro :D
Ja, het klopt dat het geluid een stukje beter klinkt in een ander apparaat dan een HTC phone. De mobiele telefoon is dus al gauw de bottleneck.

Overigens zijn die van mij gewoon zwart hoor. De foto is nogal matig belicht waardoor het misschien zilver lijkt. ;)