Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

€ 198,25
Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart Review

Matthijz98Testpanel 1 augustus 2021, 214 views Testpanel

Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart

Een zeer degelijke monitor met veel verstel mogelijkheden. Die ook nog een een zeer goed beeld geeft. De webcam is fijn dat hij makkelijk op de monitor geïnstalleerd kan worden maar stelt verder weinig voor

Pluspunten

• Goed en degelijk gebouwd
  • Veel verstel mogelijkheden
  • Veel beeld aansluitingen inc VGA
  • Goede beeld kwaliteit
  • Webcam is makkelijk op en af de monitor te bevestigen
  • Lekker saai en op onopvallend design

Minpunten

• Webcam sluit niet helemaal mooi aan op de monitor
  • Webcam voel goedkoop aan
  • Maar 1 USB port aan de zijkant

Features:

VGA
2x USB female 1x linkerzijkant, 1x bovenkant voor de megeleverde webcam
3.5mm aux passtrough

Kleurweergaven, contrast en helderheid

De monitor kom standaard met meerdere kleur profielen voor de testen heb ik “standaard” en “sRGB” gebruikt. Ik vond de kleuren van sRGB heel erg fijn alleen kan de helderheid niet worden ingesteld in sRGB mode wat avonds soms wat vervelend was. Maar ook het standaard profiel geeft een prima kleuren representatie. De andere kleur profielen doen dingen met kleuren waar ik nooit het voordeel van snap.

De helderheid van de monitor is meer dan genoeg om mijn ogen zelfs op klaarlichte dag redelijk wat pijn te doen. Wat wel raar is is dat in sommige kleur profielen de helderheid en contrast in te stellen zijn. Maar in het sRGB profiel werkte het zeer prima voor mij.

Gaming

Kleine waarschuwing vooraf ik ben niet de grootste gamer ooit. Maar deze nieuwe monitor kon natuurlijk geen review op Tweakers krijgen zonder erop gegamed te hebben. Ik game nu vooral op een Dell 1440 monitor die ik meer heb gekocht voor de kleur prestaties dan voor de gaming prestaties en dat is vaak best te merken aan de Ghosting. Ik ben over het algemeen tegen het gebruik van gaming modes op een monitor omdat ik te lui ben en dat toch nooit

De eerste game die ik speelde is FarCry5. Wat me eerst opviel wat het verschil in kleur. De kleuren leken veel vlakker maar daardoor veel meer natuurgetrouw. Het tweede wat opviel was de scherpte van het beeld en dat terwijl het dus 1080p in plaats van 1440p dat komt waarschijnlijk door de betere pixel response times. Waardoor de ghosting veel minder is en het beeld er daardoor veel scherper uit ziet.

Bouw kwaliteit en afwerking

De monitor is voor het grootste gedeelte gemaakt uit mat zwart plastic met hier en daar wat glimmend zwart plastic. De monitor voelt zeer stevig aan en kraakt nauwelijks bij het verstellen en draaien. Het verstellen gaat ook vloeiend zonder dat het verzakt of niet op een positie wil blijven staan. De knoppen voor het OSD steken redelijk wat uit aan de onderkant dit zorgt er wel voor dat ze makkelijk te gebruiken zijn maar ze vallen wel ook heel erg op. Ik vind zelf knoppen aan de achterkant van een monitor nooit een probleem. Zo vaak gebruik ik het OSD niet
De webcam daarentegen is volledig van een super glimmend plastic dat supersnel vinger afdrukken laat zien. Ook kraakt het plastic redelijk wat bij het verstellen. Maar het meest kwalijke vind ik zelf toch wel dat hij niet mooi aan sluit. Als je achter je monitor zit zie je tussen de webcam een klein flink stuk van het metaal gedeelte van de usb plug. Als je het aan mij vraagt had dit mooier gekund.

Webcam
Ik heb het altijd raar gevonden dat computer monitoren niet besteld konden worden met een webcam erin. Vooral om het vinkje op de doos te kunnen halen. Maar Iiyama heeft ervoor gekozen om een losse webcam mee te leveren. Deze webcam kan makkelijk worden aangesloten op de USB port boven aan de monitor. Deze port werk via de USB-hub in de monitor. Na het aansluiten vindt en installeert Windows automatisch de drivers en na een minuut ofzo werkt de webcam in alle bekende video bel programma’s. Het stellen van de webcam is eigenlijk het slechte aspect van de hele webcam het kraakt en piep en gaat heel stroef. Maar als hij eenmaal is afgesteld blijft het wel goed zitten.

De webcam

Voorafgaande aan hoe goed de camera is moet je wel even bedenken dat hij “gratis” bij de monitor zit. De webcam is redelijk vergelijkbaar wat er in de meeste laptops zit. Als de licht kwaliteit goed is lijkt de beeldkwaliteit zeer goed maar als het licht in de kamer wat minder wordt gaat te kwaliteit van het beeld meteen achteruit. Om het nog maar niet te hebben over tegen licht vanachter.
Het is fijn dat je de camera en bij krijgt en het is iets wat ik meer monitor fabrikanten zou willen zien doen maar zou dan liever hebben dat ik er nog iets meer voor betaal en ik een net iets betere camera krijg. Maar als ik om me heen hoor hoeveel desktopgebruikers er nog steeds geen webcam hebben is echt schrikbarend.

Vormgeving

De meeste monitoren vandaag de dag zien er niet heel bijzonder uit en dat vind ik een positief punt. Als ik een monitor gebruik wil ik niet worden afgeleid door allemaal opvallende aspecten. En als de monitor uit staat wil ik ook dat hij niet te veel opvalt het is al een vrij groot zwart ding maar rode accenten zou dat zeker niet beter hebben gemaakt

Ik vond het heel leuk om een keer een monitor te mogen testen. Ik gebruik al meerdere jaren dezelfde monitor en op deze manier zie je toch een beetje hoe de rest van de markt veranderd is. En is even kijken of het stiekem geen tijd wordt voor een upgrade.
En de beeldkwaliteit van deze monitor is zeker beter dan mijn huidige maar niet zo veel beter dat ik meteen wil overstappen. Als ik meer zou gamen zou ik de overstap wel sneller overwegen. Maar voor productiviteit wil ik zelf toch wel heel graag 1440p ipv 1080p

Iets wat ik eigenlijk het meeste misten was niks kwa hardware maar iets van software. Ik gebruik zelf twee Dell monitoren en daar zit een stukje software bij voor Windows waarmee makkelijk de helderheid, contrast en kleurprofiel kan worden aangepast zodat dat niet via het OSD hoeft te gebeuren. Dat is het eerste wat ik miste toen ik deze monitor afgelopen weken heb gebruikt.

De monitor zelf is zeer goed hij is goed gebouwd en heeft alle functies die ik van een monitor verwacht. Ik game niet genoeg om dingen als 144hz te kunnen veroorloven of lager pixel respons tijden. Ik vind het veel belangrijker dat de kleuren er een beetje leuk uit komen.

De webcam ga ik persoonlijk niet gebruiken omdat ik een mooie Logitech webcam heb. Maar voor de prijs had ik niet beter verwacht ik vind het opzich al heel wat dat ze dit eindelijk doen.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XUB2490HSUC-B1 Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.