ASUS Mini PC PN50-BBR747MDE1AC Review

MisterE 19 juli 2021, 600 views Product gekocht

ASUS Mini PC PN50-BBR747MDE1AC

Inzet als trapkast promox/docker server

Pluspunten

• Lekker Klein

Minpunten

• Onduidelijke specificaties Asus

Helaas, Asus maakt het er niet makkelijker op.
De namen zoals op tweakers "PN50-BBR747MD-CSM" kom ik niet tegen op de site van Asus. Nou is de conventie erachter niet zo heel moeilijk "747" is ryzen 7 en processor 4700.

Echter schijnen er verschillende versies te zijn. De aansluiting op de achterkant heeft dan: DP, VGA, Tweede NIC, of COM-poort.
In mijn geval was de "MD-CSM" niet leverbaar maar wel de "MDE1AC". Je wilt dus weten wat dan de verschillen zijn. Contact opgenomen met Asus maar nog niets wijzer geworden.

Heb de gok genomen. Constateringen tot nu toe:
* De CSM schijnt meer op bedrijfsleven gericht. Zit er iets van software bij voor management en extra garantie.
* Ik kreeg de PN50-E1. Vermoed een nieuwere revisie. Geen idee wat precies anders maar heeft wel eigen bios download op de Asus site
* In de doos zit ook een koelplaatje voor de M2 SSD. Heeft de CSM dit ook?
* Meeste Youtube filmpjes zag ik een kleine vierkante voeding. Deze heeft een 12,5 bij 5 CM voeding.
* Op de site kan je bios updates downloaden. Maar nergens een changelog. Erg slecht, zeker als je je richt op bedrijfsleven. (ook bij Asus aangegeven)

Dit maakt de naamgeving nog steeds onduidelijk.
Staat de "xD-xxx" voor "displayport"?
Neem aan dat de "xxE1xx" staat voor de "E1" versie/revisie.
De "xxxxAC" heeft schijnbaar "802.11ac (Wi-Fi 5), 802.11ax (Wi-Fi 6)" en de "MD-CSM" alleen "802.11ax (Wi-Fi 6)". Het is vreemd om juist een ouder protocol in de naam op te nemen.

UPDATE:
Dit is een lijstje met verschillen die ik kreeg van ASus, let wel. Ze vergelijken niet met de 747CSM.
De verschillen die ik dus zie:
* E1 heeft Wifi AC ipv AX
* E1 heeft BT4 ipv BT5
* E1 heeft 2,5Gb NIC ?? Maar durf niet te zeggen of het werkt, zie plaatje (en blijft realtek crap)
* E1 heeft DP1.2 ipv 1.4

Heb jij ook een ASUS Mini PC PN50-BBR747MDE1AC?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.