Sandisk Portable SSD 1TB Blauw

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Portable SSD 1TB Blauw Review

KarlMarXTestpanel 14 juli 2021, 769 views Testpanel

Sandisk Portable SSD 1TB Blauw

Je krijgt veel bang voor je buck. Een betaalbare externe SSD, met prima prestaties, valbestedindigheid, 3 jaar garantie en een handig en licht zakformaat. Ik kan niet anders dan deze van harte aanbevelen.

Pluspunten

• klein
  • licht
  • snel (vergeleken met HDD)
  • goede prijs/kwaliteit

Minpunten

• geen USB-C naar USB-C kabel of verloopje
  • Snelheid lager dan theoretisch zou moeten kunnen

Mobiliteit Score: 5

Aanleiding

Wie heeft er niet altijd gebrek aan ruimte? In het echte leven, maar ook digitaal. Opslaan in de cloud is leuk en soms een uitkomst, vooral voor documenten, maar zeker niet altijd en zeker niet voor grote bestanden. Zoals je foto verzameling, muziek bieb, filmcollectie of game installs. Als je ook vaak wisselt tussen tussen desktop en laptop, zoals ik, dan is een snelle externe hard drive ideaal. Wellicht ook voor mensen die liever alles off-line houden 😉
Maar traditionele externe hard disks hebben als nadeel: traag, relatief groot en zwaar, erg gevoelig voor vallen en stoten. Dus toen ik de kans kreeg een Sandisk Portable SSD te testen, kon ik die niet weigeren.

De Sandisk Portable SSD komt in een kleine, sobere, maar professioneel ogende verpakking. Sandisk was toch hét merk op gebied van mobiele flash geheugen, dus het merk roept herkenning en betrouwbaarheid op.
Van binnen valt ook de eenvoud op. Anders dan een garantieverklaring en een usb-c naar usb-A kabeltje zit er niet bij. Een draagzakje of USB-C naar USB-C of verloopje was leuk geweest. Aan de andere kant heeft niet iedereen dat nodig en werkt dat ook weer prijsopdrijvend.
Op de drive zelf wordt encryptiesoftware meegeleverd.

Featureset

• Garantie: 3 jaar
  • Beschikbare capaciteiten: 480GB, 1TB, 2TB
  • Schokbestendig tot een val van 2 meter

Compatibiliteit

De SSD werk plug en play met een Windows 10 desktop of laptop. Op iedere USB poort, al haal je op een USB 2.0 of lager natuurlijk niet de maximale snelheid, maar valt het terug naar rond de 37 MB/s.
Gelukkig had ik zelf een USB-C naar USB-C kabel en hebben dus ook die aansluitingen nog kunnen testen. Daarmee haal je, zoals verwacht, dezelfde snelheid als op een USB-A USB 3.1 Gen 2 poort.
Met deze eigen USB-C naar USB-C heb ik de externe disk ook probleemloos plug en play kunnen aansluiten op een Ipad pro en een Android smartphone

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Ik heb het nu een week intensief getest, met lange onafgebroken tijden van aanstaan en veel testen en bestandsoverdrachten. Hierin heeft het mij niet teleurgesteld. Uiteraard zal ik de review nog aanpassen mocht er in de toekomst iets anders over te zeggen zijn. Maar de drie jaar garantie en inmiddels bewezen en volwassen technologie van SSD’s, geven veel vertrouwen.

Warmteproductie

Tijdens intensief gebruik wordt de (kunststof)behuizing wel warm. Niet te heet om vast te pakken, maar toch wel opvallend. Volgens Crystaldiskinfo wordt het wel 65 graden. Nog steeds prima uiteraard en niks om je zorgen over te maken. Mijn interne SSD wordt bij intensief gebruik nog wel warmer.

Geluidsproductie

Hier kan ik kort over zijn. Die is er niet. De disk is onhoorbaar stil, ook geen elektronische hoge piepgeluiden. En ik heb vrij gevoelige oren kan ik zeggen. Een duidelijk voordeel boven traditionele Hard disks.

Mobiliteit

Door de kleine omvang en ook zeker het lichte gewicht is het makkelijk mee te nemen. Kan zelfs aan de sleutelbos. En past makkelijk in ieder (borst)zakje. Enig minpuntje is dan de losse kabel. Die moet je niet vergeten. Een kabel welke in de behuizing was op te bergen had nog handiger kunnen zijn. Aan de andere kant zou die behuizing dan weer groter worden.
De plastic behuizing voelt uiteraard niet zo stevig als een aluminium/metalen behuizing. Er zit wat speling in, maar voelt stevig genoeg voor dagelijks gebruik.

Prestaties

Dan de prestaties. Eén van de grote voordelen van een SSD boven een ouderwetse harddisk zou toch zeker ook de snelheid moeten zijn. Dat klopt! Als je gebruik maakt van een USB3.0 poort of hoger dan is het echt behoorlijk veel sneller. Vergelijkbaar met een interne SATA SSD. Die gebruik ik zelf al jaren niet meer. Maar dat is natuurlijk wel handig, zeker als je snel grote bestanden wil overzetten.
Testsysteem
Om bottlenecks uit te kunnen sluiten, beschik ik gelukkig over een snel systeem met een snelle PCIe x4 NVMe SSD
  • Asus ROG STRIX B360-G GAMING m-ATX moederbord
  • Intel i5 8600 CPU
  • 2x 8GB Corsair DDR4 PC2800
  • Kingston A2000 1TB m.2 SSD
Synthetische snelheden:
Zoals verwacht kom je met benchmark programma’s aardig in de buurt van het theoretisch maximum van 520MB/s.

Real-life test
Door een bestand van 77GB en een van 30GB meerdere keren te kopiëren/lezen en terugschrijven, krijg je een aardig idee van de snelheid bij dagelijks gebruik. 194MB/s was een gemiddelde bij het schrijven en 374 MB/s bij het lezen. Natuurlijk behoorlijk onder het theoretisch maximum, maar nog steeds wel heel lekkere snelheden. Met USB2.0 blijf je toch steken op rond de 37 MB/s. Ter referentie ook nog een externe USB3.0 HDD getest. Daarmee zit je op 111MB/s met schrijven. De SSD is dan bijna 2x zo snel. Dat klinkt nog niet spectaculair, maar scheelt wel veel als je erop zit te wachten. 😉
Sandisk Portable SSD USB2.0
externe traditionele harddisk drive USB3.0
Sandisk portable SSD USB3 lezen
Sandisk portable SSD USB3 schrijven

De prijs per GB komt bij deze uit op €0,104. Daarmee komt het al aardig in de buurt van interne SSD’s. Met deze prijs worden externe SSD schijven betaalbaar voor de massa. Over enkele jaren zal niemand meer anders willen schat ik zo.

Eerst de minpunten: een verloopje of extra USB-c naar USB-c was handig geweest. Daarnaast haal je in realife niet de maximale snelheid die je bij de combinatie van USB3.2 en SSD wellicht zou kunnen verwachten.
Toch is mijn eindoordeel positief: Je krijgt veel bang voor je buck. Een betaalbare externe SSD, met prima prestaties, valbestendigheid, 3 jaar garantie en een handig en licht zakformaat. Ik kan niet anders dan deze van harte aanbevelen. De duurdere Extreme versie heeft ook intern een SATA-600 bus, dus zal waarschijnlijk nauwelijks sneller zijn. Alleen een interne NVMe bus kan nog voor flinke snelheidswinst zorgen, maar dan kom je ook gelijk in een andere prijsklasse. Al denk ik dat de komende jaren dat ook wel meer naar elkaar zal groeien, net als bij interne SSD drives. Dus er komen nog interessante tijden aan op extern SSD gebied..

Heb jij ook een Sandisk Portable SSD 1TB Blauw?