Ubiquiti UniFi Dream Machine

€ 337,90
Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Dream Machine Review

Brilsmurfffje 9 juli 2021, 1.340 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Dream Machine

Mooie router voor in de woonkamer met een strak uitziend interface, helaas is het product waardeloos, twee verschillende dreammachines in huis gehad en beide terug gestuurd. Dit door onwerkbare wifi met zeer hoge packetloss (50+%)

Pluspunten

• Strak uiterlijk dat niet misstaat in de woonkamer
  • Mooi ecosysteem op papier
  • Uitgebreid in te stellen

Minpunten

• Het apparaat wordt zeer warm wat aangeeft dat het een boel stroom verbruikt
  • Waardeloze app om de setup mee te doorlopen
  • Belabberde performance na een dag
  • Zwaar webinterface, waarbij versie 2.0 minder mogelijkheden bevat dan versie 1.0
  • Slechte software en/of slechte hardware

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 1
De DreamMachine aangeschaft om mijn appartement van +- 80M2 met houten vloeren van goede betrouwbare wifi te voorzien. Ik zocht een router welke de hoge snelheden 600mbit van mijn Ziggo abonnement zonder problemen kon doorgeven naar mijn draadloze apparaten. Twijfelend tussen twee verschillende prosumer merken (Ubiquiti en MikroTik) uiteindelijk gekozen voor Ubiquiti voor de mooie vormgeving van het OS en het apparaat zelf, hij staat uiteindelijk wel in de woonkamer.

Verpakking
De Dreammachine wordt geleverd in een mooie doos welke een goede premium ervaring geeft aan het uitpakken. Verder is het credo geweest, less is more want veel meer dan een stroomkabel zit er niet bij.
Installeren
Hier eindigde de premium ervaring een beetje, de Android app moet meermalen opnieuw gestart worden om het installatie proces succesvol te doorlopen. Je hebt een verplicht Ubiquiti account nodig wat bij het doorlopen van de setup meerdere malen voor problemen zorgt. Al met al is de wizard via de telefoon onhandig, omslachtig en zeker niet gebruiksvriendelijk.

Gebruik
Hier is waar het apparaat definitief door de mand valt, de performance is de eerste dag echt dikke prima, er worden hoge snelheden gehaald over de wifi, het bereik is acceptabel en het web interface werkt naar behoren. Na deze initiële positieve ervaring was het gedaan, verschillende mobiele apparaten zoals Iphones en Android telefoons hebben moeite om verbinding te maken via het wifi netwerk, notificaties komen soms tot wel 10 minuten laten binnen. Na het unlocken van de telefoon duurt het gemiddeld 30 tot 60 seconden voordat de eerste webpagina geladen is, na deze initiële lange laadtijd laden opvolgende webpagina’s instant. Deze initiële vertraging was niet alleen waarneembaar bij het surfen over het web, ook bij het benaderen van mijn netwerk server trad deze vertraging op. De DreamMachine melde een packetloss op de wifi van boven de 50%..

Met deze klachten contact opgenomen met de leverancier en na een spoedige RMA procedure is de DreamMachine vervangen voor een nieuw exemplaar, helaas had deze last van dezelfde problemen, zei het in mindere mate. Hierop gelukkig mijn geld terug kunnen krijgen en een wifi6 mesh systeem van Netgear gekocht. Dit systeem werkt perfect door het hele huis snelle en stabiele wifi! De consumentenproducten zijn gewoon beter dat het prosumer spul blijkbaar.

Een collega vanmij heeft vergelijkbare problemen

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Dream Machine?

Vraag & Aanbod

Je maakt een RMA voor een router wat de UDM is en je vervangt het voor een wifi6 mesh systeem.
Dat zijn toch 2 verschillende uitgangspunten. Heb je ook accesspoints gebruikt van Ubiquiti
Router en WIfi?

Heb je de UDM geupdate, de klachten die je meldt zijn oude klachten die in firmware updates zijn verholpen.
Installeer best veel UDM icm Ubitiquit POE switches en WIFI en het draait prima. Zelf heb ik al 1.5 jaar een UDM draaien zonder problemen

[Reactie gewijzigd door brandon op 9 juli 2021 10:10]

Het gaat hier om de gewone dreammachine wat gewoon een router is en een wifi6 mesh systeem is eigenlijk ook gewoon een router welke niet aan alle kanten GAMING schreeuwt of eruit ziet als een stealth bommenwerper ;)

De UDM draaide de laatste stable firmware.
Als dit de 1.9 branch was, dan klopt je ervaring. UI heeft in 1.10 het nodige weer verholpen, anders had 1.8.6 een stabiele versie geweest.

Helaas moet je met de UDM’s goed in de gaten houden welke firmware je installeert (of overslaat)
Ik draaide 1.8.x afaik, heb er meerdere avond met t unifi formu aan gezeten om het te fixen
Een zwager van mij heeft ook allemaal premium Ubiquity spullen, hij is netwerkspecialist, en hij heeft alles goed draaien. Maar hij adviseert deze oplossing niet aan anderen, omdat het hem veel moeite heeft gekost om alles goed in te stellen, en hij is regelmatig aan het tweaken om het goed te houden.
welk specifiek wifi6 mesh systeem van Netgear heb je nu?
Nighthawk mk63, ik zal er tzt nog even een review voor schrijven.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.