Specificaties 12MP, HD filmen, 3,6x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Olympus TOUGH-3000 Blauw Review

yannickie111 20 april 2011, laatste update op 20 april 2011, 4.371 views

Olympus TOUGH-3000 Blauw

Pluspunten

• prijs
  • kwaliteit
  • waterdicht!
  • veel opties

Minpunten

• accu (een beetje)

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
banner Olympus  TOUGH-3000

Waarom deze aankoop?
Een paar maanden voordat ik op vakantie ging (naar Kroatie, met een mooie heldere zee) kwam ik op het idee om een (simpele) onderwatercamera te kopen.
Ik heb wat gezocht en voor ik tot aan koop over ging een topic gemaakt op tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1418821
Na wat gezoek bleek de TOUGH-3000 prima geschikt te zijn, waarvoor ik hem wil gaan gebruiken, gewoon simpel foto's maken onderwater in de zee tijdens het snorkelen.
Ik heb gezocht waar hij het goedkoopste was, digitalstreet.nl, daar besteld en hij was snel geleverd.
De camera is meegeweest op vakantie, en in totaal hadden we nog 700 foto's over, waarvan ongeveer 50-100 onderwater. Ik heb er onderwater wel meer gemaakt, maar als je ze later terugkijkt blijkt dat je soms alleen water hebt gefotografeerd...
Maar er zitten ook een paar erg mooie tussen!

Eerste indruk
De eerste indruk van deze camera was toen ik hem zag op internet, het leek me meteen een redelijke camera voor niet te veel geld.
Dat hij niet te duur mocht zijn was wel een vereiste, want hij was bedoeld om "voor de grap" wat foto's te maken op vakantie, en niet om er professioneel mee te gaan duiken o.i.d.

Inhoud van de doos
Soms zeggen een aantal plaatjes meer dan een hele lap tekst,dus: (foto's zijn klikbaar voor een grote(re) versie)
opvullerPijltje Linksolympus though 3000 buitendoosolympus though 3000 productdoosolympus though 3000 binnenkant doos
olympus though 3000 inhoudolympus though 3000 (camera zelf)achterkant cameraPijltje Rechts

Een opsomming van wat er in zit:
• Natuurlijk de camera zelf (inclusief accu)
• Een gebruiksaanwijzing en garantiebewijs
• Kabeltje om de camera aan een tv te hangen
• Kabeltje om de camera op een computer aan te sluiten
• Een adapterblokje
• Kabeltje van het adapterblokje naar een stopcontact
• Een polsbandje

Beeldkwaliteit
De kwaliteit van foto's en video's gemaakt met deze camera zijn gewoon goed te noemen.
Er zijn natuurlijk altijd betere camera's, maar voor een simpele onderwatercamera zijn het goede foto's, die er ook op een FULL HD tv gewoon goed uit zien.
Foto's maakt deze camera met een resolutie van 12 megapixels, pixels zeggen niet altijd alles, maar ze zijn gewoon goed.

Filmen doet deze camera in 720p-fprmaat, HD dus. Als ik eerlijk ben is de kwaliteit van het beeld beter dan de beeldkwaliteit van de videocamera van mijn vader (van 6 jaar oud inmiddels, maar die toen redelijk aan de prijs was, mijn vader is natuurlijk niet blij om dit te horen;))
De filmpjes zien er ook op de tv goed uit.
Wat wel een beetje matig is aan deze camera is het geluid. Het is natuurlijk lastig om een microfoon te maken die waterdicht is, en onderwater is het geluid daarom natuurlijk nog slechter.
Maar eigenlijk is dat onder water niet echt een punt, want je geniet toch van het mooie beeld onder water, en gaat geen liedje staan (zwemmend) te zingen.
Boven water zou het fijn zijn geweest als het geluid beter was, maar op dit gebied mag je vind ik niet meer verwachten van een relatief goedkope onderwatercamera.

Batterijduur
De batterij is op vakantie elke keer de hele dag mee gegaan, behalve op 1 dag toen we erg veel hadden gezien, en dus veel foto's hadden gemaakt.
Gelukkig hadden we een 2e accu bij ons, mijn zus heeft ook een Olympus camera, en daar zit (toevallig) dezelfde accu in, en die heeft er 2, dus we hebben er 1tje extra mee op vakantie genomen.
Verder is hij elke dag de hele dag mee gegaan, dan stond hij 's avonds nog net op 2 streepjes, maar meestal al op 1 streepje, dus dan maar hup snel aan de lader, zodat hij morgen weer mee kan.

Featureset
Ook over de featureset van deze camera ben ik zeer tevreden. Enkele voorbeelden van de featureset nader besproken:
• De camera heeft een zoombereik van 3.6 keer optische zoom, dit is niet overdreven veel, maar voor een onderwatercamera niet echt weinig, want je kunt onderwater natuurlijk niet zomaar je lens uit de camera laten komen, en om de behuizing compact te houden moet je dus een beetje beknibbelen op de zoom. (Er is ook nog digitale zoom aanwezig, maar die gebruik je natuurlijk (vrijwel) nooit.)
• Het LCD-scherm, het scherm van de camera heeft een diagonaal van 3", het is een mooi helder scherm, met een (vind ik) behoorlijke resolutie. Foto's terugkijken werkt prima.
• Scene-modi: De camera beschikt over verschillende "scene-standen", hiermee kun je makkelijk op verschillende plekken goede foto's maken, op het srand kies je bijvoorbeeld voor "zee en strand", en als je op wintersport bent kies je voor "wintersport" of "sneeuw".

Snelheid en accuratesse
De Snelheid en accuratesse van automatiek van deze camera is (voor deze prijs) best goed.
Je kunt de sluitertijd helaas niet helemaal handmatig instellen, maar door uit verschillende scenes te kiezen kun je toch wel wat sturen.

De AutoFocus werkt goed naar mijn idee, je kunt kiezen dan de camera altijd scherpstelt op het midden, of dat hij gezichten herkent, en daar automatisch op scherpstelt. En als laatste kun je nog kiezen om de camera scherp te laten stellen op een punt dat je zelf uit hebt gekozen.
Dit doe je door op het punt te mikken met de camera, en dan op "ok" te drukken, dan volgt de camera automatisch dat object.

De opstarttijd is redelijk, hij start niet overdreven snel op, maar ook niet extreem langzaam.

De knoppen werken lekker, en het reageert allemaal best snel. De knoppen voelen lekker zacht aan.

Uitbreidingsmogelijkheden
Over de Uitbreidingsmogelijkheden van deze camera heb ik eigenlijk geen mening, en zijn ook niet echt aan de orde.
Het is gewoon een compactcamera, met ingebouwde flits, en op een onderwatercamera kun je natuurlijk niet zomaar alles los opzetten, want dan verdrinkt hij;)

Ik heb er wel een SD-kaartje van 8 GB bij gekocht (pricewatch: Kingston SDHC 8GB Class 4).
Dit kaartje heb ik gekocht omdat deze het goedkooopste was, en ik heb in deze camera geen extra snelheid enz nodig.

Verder heb ik er nog een heel goedkoop statiefje bijgekocht, van de Action. Het statiefje kostte maarliefst 1.49 euro, maar de kwaliteit valt me echt mee.
Het is gewoon een klein handig tafelstatiefje, maar het scheelt toch of je er zo een hebt, of helemaal geen.

De prijs/kwaliteit verhouding is erg goed van deze camera. Het is gewoon een simpele camera waarmee je mooi foto's kunt maken onder water, uitermate geschikt voor een vakantie naar een plek met helder water!

Foto's gemaakt met de camera
De foto's zijn flink verkleind, de originele grootte is rond de 2.5MB per foto, dat vind het fotoboek op tweakers niet leuk. Dus er staan wat kleinere formaten, maar nog steeds redelijk.
Onderwater

opvullerPijltje Linksgemaakt in badje van 50x50flippersgroep visjes
visjestenen op de bodem van de zeevis van boven
vis met waterschoentje erbijwiervis van dichtbij (zonder zoom)
mooi plantje (zonder zoom)overzichtPijltje Rechts

Boven water

opvullerPijltje Linksgezicht in boomVlinder (macro)zwaan
schip (met volledige digitale zoom)zonsondergangvanuit vliegtuig
amfitheateramfitheater 2grot (weinig licht, zonder flits)Pijltje Rechts

Filmpes gemaakt met de camera
Zoals ik al had gezegd filmt deze camera in 720P, wat zowel onder als boven water filmpjes van behoorlijke kwaliteit geeft, het beeld in ieder geval, het geluid blijft wat achter.

Een filmpje onderwater

En een filmpje boven water
(heb niet veel met deze camera boven water gefilmd, we hadden nog een normale filmcamera bij ons)

Update log
2 November 2010: review gemaakt
alle tips zijn welkom, als je nog wat mist, plaats dan een reactie, dan probeer ik het te verbeteren!

20 April 2011: De foto's op de "Tweakers.net manier" laten weergeven. Was even een gepruts, maar het werkt!:D

Ik heb mijn uiterste best gedaan om eens een review te schrijven die 5 sterren waard is, en ik denk/hoop dat het hier mee gelukt is!

Heb jij ook een Olympus TOUGH-3000 Blauw?

Goed verhaal!
Wat wel duidelijk is, is dat je hem zoals jezelf al zegt niet in een camerawinkel hebt gekocht.
ik denk dat elke verkoper je had aangeraden om een extra accu te kopen, zeker als je hem meeneemt op vakantie en niet het risico wil lopen om net die ene foto te missen die de hele vakantie tot een wonder maakte. (of andere verkoop taal) :P
Verhaal is best compleet, maar om eerlijk te zijn houd ik er niet van hoe je het geheel heb aangekleed: erg druk en schreeuwerig maar laat dat een persoonlijke voorkeur zijn....

Ben zelf ook op zoek naar een gooi en smijt camera, maar merk overal dat je flink op de beeldkwaliteit moet inleveren, jouw foto's bevestigen dat weer. Jammer, maar dit blijkt toch inherent aan dit soort camera's te liggen.
Enige mooie foto vind ik de laatste van de arena in Pula (?), de rest is onscherp of heeft een zweem van onscherpte. (dit is niet persoonlijk bedoelt hoor, maar ligt gewoon aan de camera)
(FYI: heb zelf een compacte Olympus Sp310 die voor een compact erg goede foto's maakt, dus het kan wel met een compact van Olympus, natuurlijk niet te vergelijken met de D90 die ikook heb, maar voor een compact zeer goed).
Het alerbelangrijkste is ieg dat je er zelf veel plezier aan heb, maar zoals ook sandervanzijl al stelde: een extra accu is zeker aan te bevelen! Succes!
Ik ben zelf geen echte fotograaf, maar ik vind de kwaliteit erg goed.
Je kan het natuurlijk niet vergelijken met een DSLR van weet ik hoeveel, maar toch...

En inderdaad het is een foto van de arena in Pula, erg mooi gebouw! _/-\o_

Bedankt voor de reactie.

Maar er zijn nu 19 mensen die hebben gestemd, en hij staat nu op 4 sterren, wat moet ik doen om een 5e ster te krijgen :? ;(
Wat een leuke review! Zeker de eigen invulling die je bij de kopjes hebt genomen. Je kan het mooi vinden of niet, maar origineel en creatief is het zeker!

*****
dank je wel!

Ik vond dit veel mooier staan dan gewoon de kopjes vet gemaakt en onderstreept.
Ik dacht, laat ik eens creatief zijn:)

Bedankt voor de 5 sterren, maar hij staat helaas op 4...
knappe review zeg!, mocht je meer producten willen reviewen dan zal ik zeker de moeite
nemen om deze ook op mijn gemak door te lezen!

Succes!
ik heb al een aantal reviews geschreven, zie mijn profiel.

Dit is tot nu toe wel de meest uitgebreide, en zelfs nu heb ik met 19 mensen die hebben gestemd nog maar 4 sterren, hoe kan ik een 5e erbij krijgen?

Alle tips zijn welkom!
Persoonlijk houd ik ook niet van het schreeuwerige door alle icoontjes boven elk besproken kenmerk maar een review hoort meer beoordeeld te worden op de inhoud en (veel) minder op het uiterlijk. 4 sterren is al een prima (gemiddelde) score hoor.
Er staan her en der nog wat tiepvoutjes in wat het een gehaaste indruk geeft maar nogmaals, als ik een goedkope onderwater_oplossing zou zoeken dan zou ik deze review zeker niet vergeten.

Een goedbedoeld advies voor je volgende vakantie of activiteit waarbij je de film_optie gaat gebruiken. Probeer de camera rustig te bewegen tijdens het filmen. Ik viel bij het bekijken van het bovenste filmpje bijna van mijn stoel omdat mijn ogen het beeld moeilijk konden volgen. Nu heb ik een evenwichtsstoornis maar je begrijpt wat ik wil zeggen?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 3 november 2010 00:21]

ok, 4 sterren is ook zeker niet slecht, maar ik wil nu eens 5 sterren halen :Y)

Dat filmpje is inderdaad wat schokkerig, maar het valt niet mee om een visje te volgen, terwijl je zelf op en neer deinst door het water :+
Ik ben erg beniewd naar hoe deze camera het doet in het donker. Ik ben namelijk opzoek naar een hufterproof studentencamera: Hoe snel schiet hij partypics bijvoorbeeld?
In het donker kan de camera nog best redelijke foto's maken, zeker als je hem op een statief laat staan (lange sluitertijd) en een stilstaand ding fotografeert.

Bij snel bewegende dingen is deze camera niet echt handig in het donker.

En hoe snel schiet hij partypics: bedoel je hoe snel de burstrate is?
je kent toch nog wel van vroeger "Kinderen die vragen......
(waarmee ik wil zeggen dat het inmiddels wel duidelijk is dat jij 5 sterren wilt)
Ik begin me dus af te vragen heb je hem nu geschreven voor de review en als bijkomend voordeel dat je evt. 5 sterren krijgt, of wil je gewoon 5 sterren en heb je daar iets voor geschreven?
Ik denk dat je al heel tevreden moet zijn met de 4 die je heb, het kan natuurlijk slechter. Beschouw het net als school...alleen de echte uitblinkers krijgen een 10.

Desniettemin: ga gewoon door, die 5 komen wellicht ook nog eens! Succes!

[Reactie gewijzigd door Hopjesvla79 op 4 november 2010 12:33]

er was hier op tweakers nog geen review over deze camera, nu dus wel.
Ik heb mijn best gedaan om een uitgebreide review te maken, dat is toch altijd beter dan dat iemand maar 2 regels schrijft?

En als je je best doet wil je toch ook graag waardering daarvoor?

ik snap je standpunt niet :?
Het is zeker goed wat je heb gedaan,niets mis mee.
Het is ook niet bedoeld om je review af te kraken, maar volgens mij krijg je die 5e ster er echt niet bij door bij elke reactie een reactie te plaatsen dat je zo graag die 5 sterren wilt.
Als je echt 5 sterren verdient, dan komen die heus wel, daar hoef je niet om te vragen.