Sandisk Portable SSD 1TB Blauw

€ 91,-
Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Portable SSD 1TB Blauw Review

kevinr1Testpanel 18 juli 2021, laatste update op 19 juli 2021, 197 views Testpanel

Sandisk Portable SSD 1TB Blauw

Leuke SSD voor een prima prijs. Prima snelheid, stil, een enkele aansluiting zonder poespas in een leuk formaat.

Pluspunten

• Bang for Buck
  • Snelheid
  • Stil
  • 1 aansluiting
  • Geen poespas
  • Formaat

Minpunten

• Meegeleverde encryptietool

Mobiliteit Score: 5

Intro

Een paar weken gelden kreeg ik een mail in mijn inbox van het Tweakers Testpanel. Ik was de uitverkorene die de Sandisk Portable SSD 1TB uitgebreid mocht testen, in ruil voor het product. Deze review is gebasseerd op model SDSSDE30-1TOO

Het product is een low-end SSD voor “beginners”. Het richt zich op consumenten die op zoek zijn naar een robuuste en snelle maar laaggeprijsde opslagoplossing.

In deze review beschrijf ik mijn persoonlijke bevindingen van het product.

De SSD

Een kleine en compacte SSD. Qua design ziet hij er leuk uit, en heeft rechtsboven een klein rubber flapje. Dit oogt alsof het bedoeld is zodat de SSD ergens opgehangen kan worden, of aan een sleutelbos gezet kan worden.

In de doos zit een boekje, de SSD zelf, en kabel om ermee te verbinden. De kabel is wel erg kort, maar dat vind ik persoonllijk prettig.

De SSD voelt prima in de hand vanwege het formaat. Het lichte gewicht is ook erg prettig.

Prestaties

De SSD is simpelweg alleen voorzien van een USB-C aansluiting, die ondersteund USB 3.2 Gen 2.
Op de doos adverteert SanDisk met snelheden van 520MB/s. Die snelheid wordt natuurlijk alleen behaald in de meest ideale condities.

Ik heb de SSD getest op een MacBook, met de SSD geformateerd als het APFS (Apple File System). In combinatie met een recente Macbook Pro.

Ik heb een enkele bestand van 1GB en 10GB aangemaakt en gekopieerd naar de SSD. De resultaten:
Een bestand van 1GB duurt 27s. En een bestand van 10GB duurde 4m en 49s.

Daarnaast heb ik 10.000 kleine bestanden aangemaakt en gekopieerd naar de SSD. Voor het aanmaken van de bestanden heb ik het volgende commando uitgevoerd:
"for i in {1..10000}; do dd if=/dev/urandom bs=$((1 + $RANDOM % 300)) count=1 of=file$i; done"
De grootte van de bestanden wisselen tussen de 1KB en de 300KB. De grootte van al deze bestanden bij elkaar was 39MB.
De kopieeractie nam zo'n 8 seconde in beslag, wat een prima tijd is voor de hoeveelheid files.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier kan ik lastig over oordelen. De SSD heb ik niet dagelijks gebruikt, maar hier en daar wel. Zoals je mag verwachten is de SSD stabiel. Tijdens de kopieeracties zijn de snelheden constant.
Ik mocht een crash test uitvoeren, en de SSD laten van 2meter hoogte. Ik heb de SSD drie keer laten vallen op een laminaat vloer. Het beestje werkt nog.

Featureset

Op hardware gebied heeft de SSD alleen een USB aansluting. Ik vind dit prettig, het is erg clean. Er is geen andere kabel nodig voor stroom. Daarnaast zit er geen aa/uit switch op, of een lock switch. Ik vind dat soort switches altijd irritant.

De SSD wordt geleverd met een encryptie tool van SanDisk. Het is vrij droog, want standaard wordt er een .exe bestand gezet op de disk, voor Windows. En een PDF bestandje, wat geschreven lijkt door een stagiair, die je doorlinkt naar de encryptietool om te download voor Mac. Dan vraag ik me af, waarom niet beide bestanden default op disk, of beide te downloaden via het internet...

Compatibiliteit

Kijk, het is een SSD met een USB aansluting.
De verwachting is dat alle OS'en ermee overweg kunnen, mits de formatting van de schijf. De SSD is standaard geformateerd zodat vrijwel alle OS'en ermee kan werken. Dus in die zin lijkt het puik werk.

Daarnaast is er een enkele USB aansluiting, dat houdt in dat de SSD aangesloten kan worden op machines die een USB aansluiting. Zelfs voor machines met een USB 2.0 is er backward compability.

Wat wel interressant is, is om te kijken of de SSD als externe schijf voor een PS5 of een XBOX Series X/S gebruikt kan worden. Ik heb hier een PS5 liggen, en ik heb de SSD er op aangesloten. Helaas krijg ik de melding dat de SSD niet gebruikt kan worden, omdat het geen SuperSpeed USB ondersteund.

Warmte en geluids productie

Het is een SSD, geen harde schijf. Je merkt dus dat de SSD nauwelijks tot geen geluid maakt, ook niet tijdens grote kopieeracties. Dat is fijn!

Ik heb geen warmte meter liggen. Maar de SSD heeft bljift op kamertempratuur tijdens de kopieeracties.

Op moment van schrijven is de SSD het goedkoopst voor €104,- bij Coolblue.
Als ik het zo snel bekijk, is deze SSD erg schappelijk voor die prijs, in vergelijking met de concurrentie op de markt.
Toevallig liep ik gisteren nog door de MediaMarkt. Ik stond bij de afdeling van de externe schijven. Wat me opviel is dat er echt veel verschillende merken, prijzen, groottes etc. aanwezig zijn in de winkel.
Het is als leverancier lastig om op dat gebied onderscheid te maken tussen al het andere spul. Wel moet ik zeggen dat het voor mij een no-brainer zou zijn, als ik 100eu te spenderen heb voor een SSD van 1TB. Naar mijn gevoel is dit wel 'bang for the buck', want klein, compact, grootte inhoud en snel.

Heb jij ook een Sandisk Portable SSD 1TB Blauw?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.