Sandisk Portable SSD 1TB Blauw

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Portable SSD 1TB Blauw Review

omgwtfbbqTestpanel 10 juli 2021, 921 views Testpanel

Sandisk Portable SSD 1TB Blauw

Deze zeer compacte externe SSD kan tegen een stootje en bied veel opslag voor een formaat wat aan je sleutelbos kan. Voor de prijs wordt acceptabele performance geboden maar dit blauwe plastic kastje blinkt uit in mobiliteit en stevigheid.

Pluspunten

• Zeer compact formaat
  • Veel opslag voor formaat
  • Robuust
  • Kort kabeltje bijgeleverd

Minpunten

• Encryptiesoftware voelt achterhaald
  • Realistische snelheid blijft achter bij claims

Mobiliteit Score: 5

1. Algemene beoordeling

Als je het doosje openmaakt is het eerst wat je opvalt hoe klein deze externe SSD van SanDisk eigenlijk is. Aan de claim ‘Portable’ is op het eerste gezicht dan ook niets gelogen. Dit randapparaat heeft 1TB aan opslag in huis in een formaat wat zich qua volume kan meten met een Apple TV remote.

De plastic behuizing voelt wat goedkoop, mede doordat het gewicht slechts 35 gram is. Als je een beetje torsie toepast of de behuizing wat buigt merk je dat er een lichte flexibiliteit is en dat het plastic kraakt onder de druk. Dit ligt wat mij betreft in lijn met de verwachtingen die horen bij een plastic behuizing.

De schijf bevat ook een sleutelring van rubber. Het formaat van de schijf is nét te groot om ‘m voor mij comfortabel aan de sleutelbos te hebben, maar voor mensen die hun sleutelbos vrijwel altijd in hun (rug)tas bewaren is dit geen enkel probleem. Het rubber is wel van het type dat als er eenmaal een scheurtje in zit het snel volledig door scheurt. De sleutelring vervangen is daarnaast geen optie, SanDisk maakt vrij helder dat de Portable SSD 1TB niet bedoelt is om open te maken.

Als software levert SanDisk het programma SecureAccess mee. Standaard wordt enkel de Windows variant meegeleverd en is er een PDF beschikbaar die uit legt hoe je de macOS variant download en gebruikt. De macOS software is een losse download buiten de App Store om en dat maakt de keus om de DMG of PKG file niet mee te leveren nog iets merkwaardiger.

SanDisk levert naast SecureAccess ook Backup Utility. Dit is onderdeel van een premium abonnement en heb ik daarom niet getest. Dit beïnvloed verder niet mijn beoordeling omdat SanDisk ook niet adverteert de externe schijf te verkopen met backup software.

2. Prestaties

Voor de prestaties heb ik 2 zaken getest
  • Prestaties op verschillende platforms (Windows 10 en macOS Big Sur)
  • Prestaties van encryptie tegen over zonder encryptie
Mijn bevindingen zijn onderverdeelt in dagelijks gebruik en synthetische prestaties. Bij de dagelijkse prestaties ontlopen de twee platforms elkaar nauwelijks in de unencrypted testen. Met encryptie houdt macOS iets beter vol dan Windows 10. In de synthetische testen loopt Windows 10 wel duidelijk voor, en het grootste verschil is merkbaar in de Random 4K met Queue Depth 32.
2.1 Dagelijkse prestaties

RND4K - Q32T115 MB/s3 MB/s
RND4K - Q1T115 MB/s3 MB/s
2.3 Testmethode en resultaten
2.3.1 Dagelijkse prestaties
Ik heb realistische performance getest door de Linux Ubuntu 20.04 ISO van de PC/Mac naar de schijf te schrijven (Write performance) en andersom de ISO van de schijf naar PC/Mac te schrijven (Read performance). Daarbij maak ik ook nog onderverdeling tussen read/write naar het unencrypted gedeelte en naar het encrypted gedeelte. Deze test zijn 10x uitgevoerd om een goed gemiddelde te krijgen.
2.3.2 Synthetische prestaties
Voor synthetische prestaties heb ik gebruik gemaakt van CrystalDiskMark (Windows 10) en AmorphousDiskMark (macOS).

3. Stabiliteit en betrouwbaarheid

3.1 Stabiliteit
Ik heb eerder een SanDisk Ultra Fit 3.0 128GB USB stick gehad. Deze had problemen met het schrijven van grotere bestanden, of beter gezegd, het aanhoudend schrijven van bestanden. Als je een kopieeractie startte van meer dan ~15GB dan werd de USB stick te warm en stopte het kopiëren.

Ik heb dezelfde test uitgevoerd bij de SanDisk Portable SSD 1TB door een schrijfactie van 25GB te starten aan Linux ISO’s. De schijf wordt ietsjes warmer maar geenszins schrikbarende temperaturen. De schijf presteerde met een constante overdrachtssnelheid en liet geen nadelige gevolgen zien van warmte of grotere schrijfacties.
3.2 Betrouwbaarheid
In de korte tijd dat ik deze SSD heb kan ik daar niet bijzonder veel over zeggen. De enige opmerking die ik voor dit kopje heb voor nu is dat de schijf standaard exFAT geformatteerd is.

ExFAT is een opvolger van FAT32 die bestanden aan kan groter dan 4GB per stuk. Wat het daardoor erft is de afwezigheid van een dubbele bestandstabel (Redundant File Table). Dat maakt het bestandssysteem kwetsbaar voor dataverlies omdat bij een corruptie van de bestandstabel vrijwel direct alle bestanden ‘verliest’.

Er zit wel een voordeel aan exFAT, en dat is cross-platform compatibiliteit. exFAT kan zowel door Windows, macOS en Linux gelezen worden. NTFS, HFS+ en APFS hebben allen last van beperkte compatibiliteit met andere platformen.

Daarom ook mijn advies: Als je hoogstwaarschijnlijk niet cross-platform gaat werken, kijk dan of je de schijf naar NTFS (Windows), HFS+ (macOS/Linux) of APFS (macOS) kunt formatteren.

Een kleine opmerking die ik nog zou kunnen maken wat betreft de betrouwbaarheid van de encryptie: Dit wordt standaard gedaan met AES128. Dit is ruimschoots voldoende en de gemiddelde kraaktijd ligt ver buiten de prestaties van huidige computers maar AES256 is inmiddels redelijk de standaard. Sterkere encryptie dan AES128 zit achter het premium abonnement. waarbij je keus krijgt tot AES1024 te gaan.

4. Featureset

SanDisk adverteert de externe SSD met 4 unieke features:
  • Tijdsbesparing door de snelheid van de SSD
  • Compatibiliteit met PC en Mac
  • Peace of mind vanwege valbestendigheid tot 2 meter
  • Mobiliteit door het formaat en de rubberen ring
Verder komt de schijf meegeleverd met eerder genoemde encryptie software SanDisk SecureAccess, dit wordt echter niet specifiek genoemd als feature.
4.1 Tijdbesparing door snelheid
Deze claims vind ik altijd bijzonder. Er wordt tijd bespaard, maar tegenover wat precies? Als je de vergelijking maakt met externe harde schijf, gemiddelde SD kaart of floppy disk dan ga je toch verschillende besparingsresultaten zien.

Om niet teveel te azijnpissen: Ja het is een vlotte schijf met 350 MB/s read en 300 MB/s write als je zonder encryptie werkt en hiervoor een externe HDD gebruikte. Ook met encryptie, waar read/write daalt naar ongeveer 125 MB/s voor beide is dit echt nog wel vlotter dan een externe HDD.
4.2 Compatibiliteit
Zie ook hoofdstuk 5, maar alvast de sneak preview: Dat zit wel goed. Standaard als exFAT geformatteerd dus direct lees/schrijfbaar voor alle grote besturingssystemen, en de protocollen/aansluitingen zijn ook breed genoeg om menig oud en nieuwe apparaat te kunnen verbinden.
4.3 Peace of mind
SanDisk adverteert dat de Portable SSD 1TB valbesteding is tot 2 meter. Op basis van het gewicht en de gebruikte materialen vind ik dat geen vreemde claim, maar ik ben helaas het type persoon dat daar liever achter komt als het een keer per ongeluk gebeurt dan dat ik deze eigenschap actief test na het verkrijgen van een apparaat met dergelijke opties. Ik ga hier verder dan ook geen beoordeling op geven.
4.4 Mobiliteit
In hoofdstuk 6 ga ik hier verder op in, maar dit is de grootste reden dat ik de SanDisk aan zou raden. Het kleine formaat maakt dat je deze echt overal mee naar toe kan nemen.
4.5 Encryptie SanDisk SecureAccess
Als je besluit de meegeleverde encryptie software te gebruiken, dan maakt SanDisk SecureAccess een ‘Vault' bestand aan op de schijf. Deze vault kun je ontgrendelen met de software, en vervolgens zie je een aparte interface om bestanden te bekijken en te verplaatsen van/naar de schijf. De schijf blijft ook traditioneel bruikbaar, je kan dus én een Vault én reguliere bestanden op de schijf hebben.

De software zelf oogt matig. De UI is gedateerd en straalt daardoor geen vertrouwen uit. De instellingen zijn voor een groot deel ‘greyed out’ en het is niet duidelijk waarom, tot je een weg vind naar het premium abonnement. Daar staat uitgelegd dat de meeste features onderdeel zijn van het abonnement, waaronder hogere encryptiestandaarden dan AES128.

Je kan ook backups maken van je Vaults. De snelheid is natuurlijk afhankelijk van het aantal en de grootte van de bestanden in je vault, maar het werkt vrij eenvoudig. De grootste vraag echter na het maken van een backup is waar die backup dan is geplaatst. Je krijgt er geen bericht van behalve dat de backup gelukt is. Een duik in het instellingen scherm voorziet je uiteindelijk van de mappen waarin deze backup zou kunnen komen te staan. Verder krijg je geen enkele informatie over hoe je een backup terug moet zetten. Na wat eigen onderzoek is het vrij simpel en kan je gewoon de bestanden naar de schijf kopiëren en de SanDisk SecureAccess software weer opstarten. Deze herkent de Vault en vraagt direct om het wachtwoord.

Al met al geen schoonheidsprijs, maar het is functioneel.

5. Compatibiliteit

Met de compatibiliteit zit SanDisk helemaal goed. Het ondersteunt de Type-A en Type-C connectoren, en de protocollen vanaf USB 2.0 tot en met 3.2 Gen2. Ook ondersteunt het USB OTG, ofwel USB verbinding met bijv Smartphones.

Ik heb toevallig alle type’s USB in huis, behalve smartphone OTG en heb deze dan ook getest. Op elke aansluiting werkte de schijf, met de voetnoot dat op USB 2.0 de snelheid wel een stuk beperkter is.

Doordat de schijf standaard als exFAT geformatteerd komt is het aansluiten op Windows, macOS of Linux geen enkel probleem.

6. Mobiliteit

Dit is een punt waar de schijf echt uitblinkt. Dit apparaat is dusdanig klein dat het in dat kleine muntzakje in je broekzak past en maar een klein beetje uit steekt. Ondanks dat de kleine meegeleverde USB-A naar USB-C kabel slechts 30cm is, is de kabel het lastigste om mee te nemen. Het gewicht van 35 gram voor de schijf maakt het ook geen enkel probleem om deze in je broekzak of in een tas mee te nemen. De sleutelring maakt het ook makkelijk om ‘m aan je sleutelbos te hangen, maar daar vind ik het formaat toch net iets te groot voor.

7. Warmteproductie

Als de schijf enkel aangesloten is aan je apparaat en geen handelingen uitvoert merk je dat er iets aan warmte ontstaat. Als je vervolgens grote kopieeracties onderneemt wordt de SanDisk Portable SSD 1TB merkbaar warmer maar alleszins geen temperaturen om je zorgen over te maken als de schijf gewoon in de open lucht ligt.

8. Geluidsproductie

Het is een SSD zonder bewegende onderdelen. Het enige geluid wat ie maakt is een ‘bonk' als je de schijf laat vallen of een 'kraak' als je ‘m flext ¯\_(ツ)_/¯

9. Prijs

Op het moment van schrijven is de SanDisk Portable 1TB SSD €104,-. De direct competitie op specificaties zijn de Samsung T5 voor €109,- en de Crucial X6 voor €109,90.

Ik heb daarbij vergeleken op de interne bus, SATA-600, formaat en aansluitingen (USB 3.2 Gen2) en wil ook de opmerking plaatsen dat de Samsung met een aluminium behuizing komt in plaats van plastic. Dat geeft vaak een iets meer premium gevoel, maar is wel gevoeliger voor deukjes en krassen.

Als ik dit vergelijk met interne SATA-600 SSD’ zoals de Samsung 870 Evo 1TB (€ 89,94) of Crucial MX500 1TB (€98,55) dan is de premium van 1 á 2 tientjes voor de behuizing en valbestendigheid niet gek.

Ik kan dan ook concluderen dat voor de prijs dit geen gekke aankoop zou zijn.

10. Conclusie

Als je alle punten bij elkaar pakt dan heeft SanDisk een mooie externe SSD geproduceerd. Veel opslag, op een klein formaat en redelijk vlot te benaderen voor een vriendelijke prijs. Dit is een een goede basis SSD voor iemand met niet te hoge prestatie eisen, maar juist voor iemand die graag meer opslag on-the-go heeft en zich geen zorgen wil maken over het botsen, stoten, krassen en vallen dat een schijf van dit formaat ongetwijfeld mee gaat maken.

Ben je op zoek naar het allersnelste of het allergrootste (qua opslag) dan raad ik je aan door te zoeken.

Heb jij ook een Sandisk Portable SSD 1TB Blauw?