Specificaties 12,1" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Touchsmart tm2-2000ed (WN872EA) Review

Antoniya001 5 september 2010, 3.468 views

HP Touchsmart tm2-2000ed (WN872EA)

Pluspunten

• wacom en multitouch touchscreen
  • multitouch touchpad
  • swichable grafische kaarten
  • convertable tablet!

Minpunten

• zwakke processor
  • rare touchpad
  • quality control issues
  • geen 5Ghz Wifi
  • scherm inkijkhoek/reflectie.

De touchsmart TM2-2000ed.

Voor een algemene indruk van het apparaat raad ik julie aan om de review van de TM-1000 serie door te lezen. Dit nieuwe apparaat is gelijk aan de oude versie met het verschil dat de processoren zijn geupdate. Een i3 qua CPU en een 5450 van ATI. Ik heb deze review geschreven omdat er nog geen een was en er geen directe link bestond naar de oude tablet/laptop/convertable. Ik zal dan ook meer op mijn situatie en de problemen van het nieuwe apparaat ingaan als dat ik de review van de oude ga Kopieeren.

Eigen mening / intro :

Deze convertible tablet van HP is een mooi beestje. Na een paar weken van gebruik wil ik niets anders meer. Ik raak het scherm aan van mijn desktop en baal ervan dat ik geen response krijg. Er zijn zeker vele negatieve punten te melden over deze laptop, maar er is eigenlijk ook verder geen enkele andere laptop/tablet convertable die hetzelfde kan en doet voor deze prijs. Of ze zijn zeer zwak qua cpu, zoals de iPad en de Atom gebaseerde tablets, die vaak ook toetsenbord/wacom missen, of ze zijn heel duur en hebben dan geen snelle grafisch kaart. De Business lines van HP Dell en Lenovo etc..

Ik gebruik hem zelf voornamelijk voor mijn werk en om te internetten en films te kijken op de bank en daarin voldoet dit apparaat zonder al te grote problemen. De laptop is eigenlijk bedoeld voor de studenten en docenten onder ons die naast het nodige tikwerk ook de nodige tekeningen moeten maken. Als docent weet ik als geen ander dat dit het makkelijkste gaat als je op de computer kunt tekenen en schrijven. Met deze computer en een beamer hoef ik eigenlijk het whiteboard niet meer te gebruiken.
Na jaren altijd grote 17" power laptops met zware cpu/grafische kaarten te hebben gehad ben ik volledig verkocht aan dit apparaat. Internetten en mijn werk hebben nieuwe dimensies gekregen met de touch, wacom en tablet mogelijkheden. Wacom op het scherm is zoveel beter als een wacom tablet voor je. Eindelijk is oog en hand coördinatie één.

De Pros :
Deze laptop heeft zowel een multitouch screen als een wacom tablet in het scherm. Het is een convertible, dus zowel bruikbaar als laptop als tablet. Ondersteund flicks, (zodat je vooruit en achteruit kunt bladeren en kunt scrollen met een pagina) Wacom is redelijk snel.
Via DXVA zijn x264 MKV films e.d. goed af te spelen. Hardware versnelde ondertitels worden ondersteund in MPC-HC. Is een van de weinige tablets die een goede grafische kaart heeft die makkelijk geswitched kan worden met de onchip Intel die overigens voldoet voor bijna al het werk wat ik hem voorschotel. (En de Intel ziet er beter uit bij het kijken van films dan de ATI).
Algemene windows 7 experience is zeer ok. Windows Office apps starten zeer snel op. Batterijduur is genoeg voor een dagje op school. Zolang je maar niet continue YouTube zit te kijken onder de les.

De Cons :
De versie die in Nederland wordt verkocht heeft een i3 330UM processor die niet verschrikkelijk snel is. De processor komt net tekort als je een 1080p 15Mbit x264 stream met ondertitels software matig probeert af te spelen. 720p gaat net. In het buitenland zijn er andere variaties verkrijgbaar die wat meer power kunnen leveren. Deze hebben dan helaas ook een verkorte batterijduur. Laptop heeft eigenlijk een SSD nodig om batterijduur nog meer omhoog te brengen. Er staat in de service manual nog een moederbord met een i3 470UM processor die mogelijk ooit nog het daglicht zal zien.
De laptop voelt zeer stevig aan maar de quality controll bij HP is denk ik niet al te best. Vele laptops hebben kleine mankementen. Het scherm is helaas soms wat zwaar voor de laptop. Hij kan soms wat achterover vallen.
De interne Wifi is 1x1 en heeft GEEN 5Ghz. Dus geen hoge wifi speeds voor mij. Mijn airport extreme router heeft N alleen op 5Ghz. Ik heb zelf voor 50 euro een 6200 intel kaartje bij HP! besteld die het origineel moet vervangen.
Touchpad is eigenaardig. En moet eigenlijk 1 handig gebruikt worden.
Gamen op dit apparaat is niet echt mogelijk. Alleen zeer weinig vragende 3D games spelen zonder al te veel problemen. Maar misschien vraag ik wel te veel. Het is in ieder geval niet te vergelijken met een desktop 5770. O.i.d.
Inkijkhoek van het scherm is erg laag en de reflectie hoeveelheid is behoorlijk hoog. Niet buiten in de zon te gebruiken dus.
De prijs is in Nederland echt te duur. Dezelfde configuratie is in Duitsland veel goedkoper te krijgen.

Heb jij ook een HP Touchsmart tm2-2000ed (WN872EA)?

Ik heb dit apparaatje ook, en mijn gevoel is (ook) dat de meeste aandacht is besteed aan de tablet/touch-functies.
Mijn tegenvallers:
- het achterover vallen is best hinderlijk
- schermreflectie is vrij hevig (in de zon kun je het vergeten)
- het touchpad m.b.t. rechts klikken is verschrikkelijk (is dit anders in te stellen?)
- accuduur met wifi aan en donker scherm is amper 5 uur (korte schooldagen zeker:-)
- vanuit de slaapstand werkt regelmatig iets niet (vingerafdruklezer, pen, hotkeys)
- standaard functietoetsindeling is vreemd en insert-toets is jammerlijk altijd via Fn
Voor de rest vind ik hem mooi en degelijk, zeer compleet, draait soepel en blijft koel.
ik heb deze laptop sinds kort en werken met tablet in combinatie met de pen werkt ideaal. samen met rocketdock en gestures in firefox werkt het allemaal heel fijn. jammer genoeg heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om 1080p af te spelen maar 720p gaat iig goed. ook heb ik die 5 uur batterijduur nog niet gehaald, zelfs nier in de power saver modus. mis ik soms een programma dat de cpu terugklokt?

Over het algemee ben ik zeer tevreden en kan ik m goed gebruiken voor mijn studiedoeleinden
greetz
Even een waarschuwing:

In diverse webshops wordt deze laptop aangeboden onder vermelding van foutieve specificaties. Er staat dan dat er een i3 330M CPU in zit, terwijl het een 330UM betreft. Nogal een verschil, want de 330M draait op 2,1 Ghz terwijl de werkelijke processor slechts op 1,2 GHz draait. Opletten dus!!

Lijkt me overigens wel een heerlijk apparaat.
Na ongeveer een half jaar in gebruik:
Naast het feit dat het een leuke laptop is voor normaal/mobiel gebruik, met lekker toetsenbord en nette tablet-functies voor zover mogelijk onder W7, erger ik me aan ontzettend veel slordigheden en minpunten, waarvan sommige gewoon foute eigenzinnige keuzes van HP zijn:
- accuduur is nog amper 4 uur met wifi en scherm donker, dus als je ook nog wat power gebruikt dan haalt ie de 3 uur niet, en dat voor eentje die ooit voor zo'n 9 uur stond aangeprezen
- bios updates gooien telkens de ingestelde waarde voor functietoetsen terug naar standaard verkeerd om, wat m.i. een onbegrijpelijke keuze is (wie wil nu Fn-F5 doen?)
- het achterover vallen blijft hinderlijk en alleen netjes op een bureau blijft het staan en de reflecties van licht maken het werken soms erg moeilijk
- het werken met de slaapstand/hibernation geeft vele vele issues met diverse componenten die niet werken, wat dus nog steeds niet is opgelost via updates
- het meest ergerlijke zijn schermissues waarbij alle contrast en deel van de kleur ineens verdwijnt en je gewoon moet herstarten om het weer goed te krijgen
- er is sinds een tijdje ook iets met het videogeheugen waardoor de gekozen optie via het snelmenu (rechtertoets) voor altijd in beeld blijft staan als een overlay en alleen weggaat bij herstarten of switchen van GPU
Kortom: Hij is ook niet supersnel, maar daardoor had ik wat meer verwacht van de mobiliteit, en hij is te duur voor de vele issues waar je mee te maken krijgt. Over een jaartje ofzo ga ik op zoek naar een ander merk.