Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5) Review

FongWan 11 juni 2006, 4.956 views

Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)

Pluspunten

• goede bouwkwaliteit
  • goede foto's ook in minder belichtte ruimtes
  • veel instelmogelijkheden
  • goede films
  • goede capaciteit batterij, ruim 240 foto's
  • snel in gebruik
  • IS

Minpunten

• geen batterij indicatie
  • hoge prijs ten opzichte van concurrentie
  • Panasonic FX01heeft groothoek en meer beeldverhoudingen

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
De keuze:
Ik zocht een vervanger voor mijn Fuji Finepix F601 die ik ruim 4 jaar geleden heb gekocht en goed heb mogen gebruiken. De redenen voor vervanging zijn geweest:
- smartmedia card die max tot 128MB gaat en dus weinig foto's laat maken op 6MP high quality.
- de ccd van de F601 was geen echte 6MP maar een 3MP waarbij de ge-extrapoleert wordt naar 6MP wanneer foto's in 6MP wordt geschoten.
- batterij die erg snel leeg is na jaren gebruik.

Na heel wat lezen op het FA forum van GoT en ook veelvuldig bezoeken van onder andere dpreview kwamen er een aantal modellen in een long list terecht, dat waren de volgende:
- Panasonic FZ7
- Panasonic FX01
- Canon S2 of S3
- Canon A700
- Canon Ixus 60
- Canon Ixus 800IS

Omdat ik uiteindelijk besloot om toch voor een compact te gaan en de superzooms te laten voor wat ze zijn op dit moment vielen de FZ7 en S2 en S3 af. De A700 was nog klein genoeg om mee te nemen maar na de tegenvallende review op dpreview is deze ook afgevallen. De Ixus 60 viel ook af vanwege het ontbreken van IS. Twee mooie compacte digicams bleven dus over na de eerste selectie, namelijk de Panasonic FX01 en de Canon Ixus 800IS.

De reden dat ik toch voor de 800IS ben gegaan is omdat ik de FX01 niet goed in de hand vind liggen voor mij. Ik zou hem niet goed met 1 hand kunnen bedienen en dat is de reden dat mijn keuze is gevallen op de 800IS. Dat vind ik belangrijker dan de voordelen die de FX01 biedt ten opzichte van de 800IS.

Ervaring:
Ik heb de 800IS nu voor een week in mijn bezit en in gebruik met een Sansidk Ultra II 1GB kaartje en ik kan niet anders zeggen dan dat ik de juiste keuze heb gemaakt. De foto's die ik gemaakt heb zijn erg goed en zelfs in donkere omstandigheden komen ze goed uit.

Tevens is de macro ook erg goed, zie ook foto's bij deze review. De originele foto's zijn allemaal in 6MP superfine geschoten. Voor de review zijn ze in Paintshop Pro 7 verkleint naar 1024x768 en zodanig opgeslagen dat ze net onder de 300KB komen. De tweede foto is een crop uit het origineel van de eerste foto.

Edit:
Ik heb een van de marco foto vervangen voor een foto die met de hand in auto settings is genomen indoor tijdens een feest zonder flits. Dit om een idee te geven van foto's in een bar zonder flits. Ik moet er nogmaals bij zeggen dat dit in AUTO mode is geschoten. In manual mode was het misschien beter gelukt maar ik moet hiermee nog experimenteren.

Ook filmen is heel erg fijn en door het Ultra II kaartje kan ik ook zonder problemen gewoon continuous achter elkaar foto's schieten.

Conclusie:
De 800IS kost heel wat meer dan de FX01 maar ik ben zeer tevreden met mijn aanschaf en ik weet zeker dat ik deze cam de komende 3 a 4 jaar met veel plezier zal gaan gebruiken. Daarbij zal ik ook veel meer in de manual stand gaan fotograferen om ervaring op te doen.

Ten slotte:
Even een aanvulling op de andere review hier op t.net waar de foto's op 6MP fine zijn geschoten. Ik heb op 6MP superfine foto's van tussen de 2 en 5 MB. De grootte is afhankelijk van de onstandigheden waaronder de foto's zijn gemaakt. Maar gemiddeld zijn de foto's rond de 2,5MB.

Misschien dat de foto's in mijn review niet helemaal scherp/goed zijn maar dat komt door de fotograaf. ;) De foto's zijn namelijk snel en tijdens het uitproberen van allerlei settings geschoten. Maar ik hoop dat jullie er toch iets aan hebben.

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)?