ViewSonic VP730 (17", 8ms, D-sub/DVI-D) Review

junkiel610 13 juli 2006, laatste update op 27 juli 2006, 1.495 views

ViewSonic VP730 (17", 8ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• 'out of the box' instellingen qua contrast ed.
  • verpakking, folie rond scherm, stevige doos.
  • DVI en VGA kabels meegeleverd.
  • "vervolg probleem dode pixels":
  • Gebeld met de Viewsonic Helpdesk, een medewerker stond mij te woord en vroeg dus of het echte dode pixels waren of dat er een vliegje achter was gekropen. Ik was niet echt bekend met dode pixels dus zeker weten deed ik het niet. De helpdesk medewerker meldde dat de monitor gewoon wordt omgeruild, dit kwam helaas vaker voor.
  • Dit is nou wat ik service noem, niet moelijk doen gewoon omruilen. Vieuwsonic bedankt.
  • Vervolg omruilen monitor:
  • Op een maandag een week na het telefoon gesprek met de helpdesk belt men mij op om te vertellen dat de monitor de volgende dag wordt omgeruild, helaas waren er geen 17" LCD's maar wel 19", hiervoor hoefde ik geen extra kosten te betalen...wordt vervolgd.
  • + Nou woensdag morgen 10 uur, tring tring Goedemorgen meneer kom u monitor omruilen(koerier met belgisch accent)
  • Ze pakt uit de bus een grote doos(geen originele doos van de fabriek af)
  • En ik zet de 17" monitor in een doos en geef dit aan haar mee.
  • De doos geopend zit daar een 19" VP930 in(a dream comes treu, i am the lucky man).
  • Dus onderaan gaat de VP730 buiten gebruik en volgt er binnenkort een review van de VP930.
  • Qua kosten is dit ook wel te bergrijpen tel maar op koerier van A naar B en weer retour naar A, monteur reinigd e.d. en controleert , gokje bij elkaar al gouw 150 euries.

Minpunten

• Antidiefstalbeveilging is niet te deactiveren.
  • Verbindingcode op het scherm DVI, telkens bij een nieuwe resolutie.
  • installatieprogramma bijgeleverde software gedateerd.
  • na maand ingebruik al een aantal dode pixels???, in onderhandeling met de fabrikant(wordt vervolgd).ZIE VERDER POS. EIGENSCHAPPEN

Het belangrijkste van een goede LCD monitor is toch wel de vergelijking met een voor nu oubollig gevormde CRT monitor. Hoe goed is de weergave van een afbeelding of film. De overstap van CRT naar LCD gaat meestal gepaard met de uiterlijk maar natuurlijk ook de prijs. Daarom deze survey over deze magistrale kwaliteit LCD monitor.

Inhoud

De geleverde doos is zeer stevig en groot, in de doos zit de monitor kompleet gemonteerd aan de voet, de Stroom DVI en VGA kabels en 2 Cd-rom’s en een soort quick guide op papier. De handleiding is ook te lezen op 1 van de meegeleverde Cd-rom’s.

Bijzonderheden

Wat maakt deze monitor zo anders ten opzichte van andere, nou simpel de mogelijkheid om hem in hoogte te verstellen, dit is te doen met 1 hand als dat nodig is. Waarom is dit niet met elke LCD monitor te doen, snap ik niet. Hem op hoogte in te stellen is toch arbo technisch alleen maar beter verkoopbaar toch.
Hiervoor had ik een Philips 17C6, deze had als nadeel dat hij niet in hoogte instelbaar was, en geen DVI ingang had. Dat hij geen DVI ingang had was toch wel het belangrijkste om deze monitor te vervangen voor bovengenoemd monitor.

Kleurweergave

Voor de aankoop van deze monitor was ik eigenlijk uitgegaan van de surveys van zijn iets grotere broer de VP930, eigenlijk is het niet te vergelijken omdat deze een andere paneel heeft dan de VP730. Maar de onderbouwing zoals die geschreven is komen wel overeen. ‘out of the box’ instellingen zijn gewoon goed, iets te helder misschien volgens de bijgeleverde software maar dit is niet storend of iets dat men direct moet aanpassen bij ingebruik name.

Ghosting

Ik weet nog steeds niet wat dat is, technisch gezien is dit heel duidelijk te lezen op verschillende sites maar dat ben ik nog nooit tegen gekomen bij een LCD/TFT monitor. Bij Iiyama’s of Philips monitoren die ik ooit gebruik hebt ben ik dit in ieder geval nog nooit tegen gekomen. Viewsonic heeft deze monitor laten uitrusten met een reactietijd van 8 ms, voldoende dus om technische gezien geen last te hebben van ghosting.

OSD

Simpel en duidelijk in testellen, enige opmerking is wel dat de verbindingscode DVI wel constant in het beeld verschijnt bij het opstarten danwel het switchen van resolutie. In het OSD kan dit veranderd worden maar dat gebeurt niet.

Backlight leaking

Is er wel iets, viel mij met name op als je iets schuin van onderen naar het scherm kijkt, bovenin is dan een veld die van licht grijs naar zwart verkleurd, als dit al onder backlight leaking valt is dit het enige.Verders is zwart gewoon zwart en niet grijs of iets wits, gewoon goed ook een vereiste van een goede LCD monitor.

Bouwkwaliteit/Vormgeving

Uiterst stevig, de voet die de monitor de mogelijkheid geeft om deze in hoogte stellen is hiervan het beste voorbeeld. Degelijkheid straalt er gewoon vanaf, kabels bijvoorbeeld hiervoor zijn een soort beugeltjes gemonteerd achter op de voet waardoor het in zijn geheel erg verzorgd uitziet. Qua vorm is het erg zakelijk maar modern, de vorm doet een beetje denken aan een model van EIZO, en dat zegt toch genoeg. Een EIZO monitor voor de prijs van een Viewsonic monitor. Dat is mijn statement.

Vooral de vormgeving was voor mij de doorslag om deze monitor te kopen hoewel ik eigenlijk niet bekend ben met het merk, ik heb deze bij Hardware Discount gekocht dus een webshop, hierdoor had ik eigenlijk geen idee hoe deze monitor er uitzag in het echt kende alleen de specs van de firma site en de surveys her en der op het net. Dit is echt een monitor die je zonder info verders kunt kopen, en voldoet volledig aan mijn eisen van een LCD monitor tw.

1. is het beeld te vergelijken met een CRT(Iiyama visionmaster 452)
2. is zwart ook echt zwart, is rood echt rood enz.
3. in hoogte instelbaar
4. geen dikke rand rondom het beeld
5. DVI-ingang (er is echt een groot verschil in kwalitiet
als er alleen een VGA aansluiting op zit)

Aanvulling

De software die er bij geleverd word, PerfectSuite genaamd kent een optie genaamd antidiefstalbeveilging. Dit activeer je als simpele gebruiker natuurlijk en verwacht je dat dit ook correct werkt. Nadat de monitor uitgeschakeld had en opnieuw aangezet was, kon ik met mijn online aangemelde pincode de beveiliging niet meer uitschakelen, code zelf kon wel gewijzigd worden online en dit werd ook online bevestigd. De service desk van Viewsonic Nederland wilde mij vrijdagavond rond 6 uur niet meer helpen, gemaild naar de maker van Perfectsuite en deze hielp mij wel en kon ik zonder problemen het weekend in.

Heb jij ook een ViewSonic VP730 (17", 8ms, D-sub/DVI-D)?

Zoals verwacht dus een goede afhandeling. Dan ga ik binnenkort ook eens telefoneren naar Viewsonic. Ik Hoop dat ze geen VP930 meer hebben en dus een 21 inch variant moeten leveren.

Verder over je VP930: welcome in the club ;) Ik ben benieuwd naar je review: zeker wat betreft dooie pixels en backlight bleeding mag je al een tipje van de sluier lichten.
van de sluier mag ik toch hopen? ;) luiers stinken zo

Maar ja, mooi schermpie en ik wacht al op je 19" review :D