DeLonghi ECAM 23.460.B Zwart

€ 439,-
Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

DeLonghi ECAM 23.460.B Zwart Review

niekw 24 juni 2021, 890 views Product gekocht

DeLonghi ECAM 23.460.B Zwart

Na 10 jaar en bijna 20.000 kopjes koffie was onze ECAM 23.450 (de voorganger van deze) aan vervanging toe. Ook dit apparaat werkt prima en levert goede koffie en zelfs mooiere cappuccino dan zijn voorganger. De automatische melkopschuimer werkt net iets subtieler en de koffiemolen is ook veel stiller.

Pluspunten

• Betrouwbare machine (gebaseerd op positieve ervaring met zijn voorganger)
  • Maalgraden, temperatuur en watervolumes instelbaar
  • Automatische melkopschuimer voor cappuchino
  • Groot water- en bonenreservoir
  • Goede heet-water voorziening

Minpunten

• Onnauwkeurige draaiknop
  • Installatieprocedure lukte niet direct

Aanleiding
Zoals gemeld hebben we 10 jaar ervaring met het voorgaande model. Dit vorige apparaat werd dagelijks meermalen gebruikt en heeft vele duizenden kopjes koffie geserveerd. Dat apparaat heeft een paar jaar geleden wat problemen gegeven toen het waterniveau in het reservoir niet meer gedetecteerd kon worden. Na het vervangen van de magneetsensor was het probleem helaas nog niet verholpen... uiteindelijk hebben we het waterreservoir vervangen en wat bleek: alles deed het weer. Blijkbaar kan de magneet die in het waterreservoir voor de niveauaanduiding wordt gebruikt, verouderen. Met het nieuwe reservoir (en dus een nieuwe magneet) heeft het apparaat weer prima gewerkt. Tot een maand geleden de hoeveelheid water die werd afgeven sterk afnam. Het meeste water liep via de overloop in de opvangbak. Na een visuele inspectie bleek de oorzaak niet direct te achterhalen en hebben we al snel besloten dit apparaat vriendelijk te bedanken voor bewezen diensten en zijn opvolger aan te schaffen.

Installatie
De DeLonghi ECAM 23.460 wordt naast het nodige papierwerk geleverd met vast netsnoer, melk-opschuimkan, een waterfilter en een flesje ontkalkingsmiddel.Na het uitpakken en het verwijderen van de beschermfolies, de machine op het aanrechtblad geplaatst en aangesloten. Als eerste wil de DeLonghi dat je water in het reservoir doet. Prima, gedaan. En daarna is het de bedoeling de juiste taal te selecteren... maar dat lukte helaas niet! Iedere druk op de OK knop resulteerde in een piep, maar er werd geen taal geselecteerd en de installatieprocedure ging niet verder. Stekker eruit en weer erin hielp ook niet.
Na nog wat pogingen al snel besloten het verpakkingsmateriaal weer om het apparaat te plaatsen en het geheel terug te brengen naar de winkel. Daar bleek dat de servicemedewerkster dit al vaker had gezien en wist dat ze met enkele drukken op de knoppen (de ronde selectietoets langdurig indrukken volgens mij) de installatieprocedure kon resetten. En dat lukte. Hierna ging het instellen verder prima.

Gebruik
Qua uiterlijk lijkt dit model als twee druppels water op z'n voorganger. Het enige verschil wat ik tot heden heb kunnen ontdekken, is een extra rooster in het bonenreservoir, de nieuwe melk-opschuimkan en een andere aansluiting hiervan op het apparaat. Ook heeft deze nieuwe versie geen hoofdschakelaar achterop het apparaat, maar moet de stekker gewoon uit de contactdoos.

De bediening is identiek. Helaas geldt dat ook voor de draaiknop die voor de menukeuze wordt gebruikt. Deze was op het vorige model al erg ongevoelig en soms ook willekeurig, helaas is dat op dit nieuwe model niet anders! Als je een menu-optie wilt selecteren moet je aan deze knop draaien. Soms resulteert een klik erin dat je drie menu-items verder bent, soms geen enkele. Het is erg lastig op deze manier de juiste optie te vinden en te selecteren. Dat probleem moeten veel mensen ervaren, dus het bevreemdt me dat het in deze nieuwe versie niet is opgelost. Maar goed, als trouwe gebruiker hebben wij ermee leren leven.

De gebruiksinterface is ook gelijk gebleven en voor dagelijks gebruik prima. Het enige verschil wat we tot heden hebben ontdekt, is dat het met de vorige machine mogelijk was alleen opgeschuimde melk te kiezen door twee keer op de cappuccino-knop te drukken. Handig voor warme melk, chocomelk, enzovoort. Bij deze versie van de ECAM werkt dat niet meer. Maar omdat de machine bij het maken van een cappuccino eerst melk opschuimt en daarna pas de espresso zet, kun je dus wel de cappuccinno starten en deze vervolgens halverwege 'afbreken' door, jawel, twee keer op de espresso-knop te drukken. De ratio achter deze verandering ontgaat mij helaas tot heden, maar goed, het werkt ook zo...

Een fijne verandering is zoals gemeld de nieuwe melk-opschuimkan. De draaiknop heeft een veel duidelijkere instelling voor schuimniveau en kan ook worden gebruikt om de reiniging te starten. Dit is echt handiger dan de vorige versie, waar je echt een knop ingedrukt moest houden.

De heet-water functie is ook verbeterd; het apparaat lijkt sneller, meer heet water te produceren. Erg fijn als mensen een kopje thee willen. Net als bij zijn voorganger, is de maalgraad van de koffiemolen instelbaar en zijn hier ook 4 standaard hoeveelheden water voor koffie voorgeprogrammeerd (van zo'n 40ml voor een espresso tot zo'n 120ml voor een grote kop koffie) en kun je ook zelf een volume instellen tot zo'n 180ml. Af fabriek is de temperatuur voor de koffie optimaal afgesteld, maar naar wens kan deze twee stapjes hoger of lager worden ingesteld.

Onderhoud
Gebaseerd op onze ervaringen met de voorganger, is het onderhoud relatief beperkt en eenvoudig te doen. Afhankelijk van het gebruik, moet je natuurlijk met enige regelmaat bonen bijvullen, water bijvullen en het koffiedik- en lekbakje legen. Gelukkig zijn de reservoirs en bakjes voldoende groot om er niet telkens mee in de weer te zijn.
Met enige regelmaat wassen wij het koffiedik- en lekbakje ook met de hand even af (wel zo fris). Ongeveer eens in de twee maanden reinig ik de brewer en maak ik het apparaat ook van binnen schoon. Ontkalken doen we alleen als het apparaat het aangeeft. Dat was ongeveer 4x per jaar, maar we hebben sinds enige tijd een waterontharder dus dat zal niet zo'n vaart meer lopen.

Tot slot
We gaan ervan uit dat we weer lange tijd plezier gaan hebben van onze DeLonghi en de komende tien jaar weer heerlijke koffie en cappuccino's kunnen drinken!

Heb jij ook een DeLonghi ECAM 23.460.B Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.