1 review

Ewent EW1515 Bureausteun met gasveer voor 1 monitor tot en met 27 inch met VESA

€ 47,93
Specificaties Bureaumount • maximale schermgrootte 27" - Bekijk alle specificaties

Ewent EW1515 Bureausteun met gasveer voor 1 monitor tot en met 27 inch met VESA Review

RonnieKo 23 juni 2021, laatste update op 23 juni 2021, 337 views Product gekocht

Ewent EW1515 Bureausteun met gasveer voor 1 monitor tot en met 27 inch met VESA

Een goede steun voor monitoren. Geschikt voor monitoren van 13 tot 27 inch (6,50 Kg). Het is even de vraag of in uiterste stand de steun een 27 inch monitor jaren kan houden. Let op! Onder dezelfde nummer heeft Ewent een nieuwere versie uitgebracht die tot 32 inch kan dragen.

Pluspunten

• USB-poort in voet (3.1 Gen 1)
  • AUX in (3,50mm) en AUX uit (3,50mm) in de voet

Minpunten

• Voor 27 inch kan deze in uiterste stand (500mm vanaf steunpunt) wel eens te zwak zijn. Met mijn huidige 24 inch iiyama is het al op het randje. Soms met een lichte tik valt hij naar beneden.

Aanleiding

Met de coronacrisis moest er opeens veel thuisgewerkt worden. Na een maand tegen een monitor aangekeken die te hoog stond werd het allemaal niet beter. Fysieke klachten begonnen op te spelen daarom gekeken naar andere oplossingen. Ik wilde een vrije ruimte onder de monitor hebben. Daarnaast is de mogelijkheid voor het wegdraaien van de monitor een wens. Dit omdat ik de monitor nog naar de zijkant kan draaien als ik hem niet nodig heb. Dan heb ik de complete werkplek vrij. Hij komt namelijk niet helemaal achterop het bureau te staan. De montage zal ook aan de zijkant van het werkblad moeten gebeuren. De reikwijdte moet daarom ook wat grotere zijn om wat meer het midden van het bureau te halen.

Na wat zoekwerk uitgekomen bij de EW1515. Deze voldoet aan alle wensen. Een snelle levering was in die tijd (april - mei 2020) ook wel een dingetje. Veel thuiswerkspullen niet of nauwelijks te verkrijgen.

Specificaties Ewent EW1515

Een monitorsteun kan een maximaal gewicht van 6,5 kg dragen. Dat geeft een maximale afmetingen van de monitor van 27 inch volgens de fabrikant.. De universele Vesa-mount (75x75mm of 100 x 100mm) zorgt ervoor dat iedere monitor gemonteerd kan worden. In de voet zit een usb-poort, een Aux in en een Aux Out. Allen voorzien van 1,80m aansluitkabel. Een reikwijdte van ongeveer 500mm.

Montage

In principe is de montage niet moeilijk. Alles voor een montage zit in de doos. De gasveer zit vast met een zware tie-rap. Daar heb je een goede tang nodig om deze door te knippen. Onder de plastic kappen kunnen de kabels van de monitor netjes weggewerkt worden. Er is genoeg ruimte voor een aantal kabels. Ik heb er 1x VGA, 1x DVI en een spanningskabel weg kunnen werken. Bij schroeven om de monitor te bevestigen aan de steun zitten erbij.

Voor montage op of aan het bureau zitten een tweetal opties erbij.
  • Door het bureau. Dan kan met een gat door het bureau / werkplek de steun bevestigen. De diameter van het gat staat netjes aangegeven.
  • Klemmen aan het bureau. Met klemmen kan de steun stevig aan het bureau of werkplek vast geklemd worden.

Benodigd oppervlak bureaublad

De steun heeft een oppervlakte van ongeveer 80 x 100 mm op het bureau /werkblad nodig. De steun steekt ongeveer 10 tot 15mm over de rand van het bureau / werkblad. Onder het bureau / werkblad is een vrije ruimte van 100 tot 150mm nodig.

Reikwijdte

Ik heb nu een 24 inch Iiyama (gewicht 3,3 Kilogram) op de uiterste reikwijdte aan de steun gemonteerd. De maximale reikwijdte is iets van 500mm (50cm). Voor mijn gevoel zegt iets dat dit tegen het maximale aanzit. In andere standen zal de aangegeven 6,5 kilogram wel gehaald worden. Bij grotere monitoren zal de uiterste stand na verloop van tijd mogelijk veel vergen van de gasveer. Daardoor zal deze wel gaan zakken.

De steun bevalt goed. Na een jaar thuiswerken nog geen problemen mee gehad. Met de 24 inch Iiyama houdt de steun zich goed. De monitor blijft goed op hoogte. Ook de behoorlijke temperatuurverschillen in de kamer (van 14 graden tot 30 graden) lijken (nog) geen effect te hebben. Ik ben benieuwd hoe goed de steun op de langere termijn (3 - 5 jaar) zich houdt.

De usb-poort in de voet is handig als je, zoals bij mij, de computer op de grond hebt staan. Dan hoef je niet veel verder te reiken dan de voet. De aansluitingen voor de geluid heb ik niet gebruik.

Nieuwe versie: tot 32inch en 9 kg gewicht

Nog even gekeken op de webzijde van Ewent. Deze hebben onder hetzelfde artikelnummer Monitor Bureausteun EW1515 een nieuwere versie uitgebracht die tot 9 kg draagkracht heeft. Daardoor kunnen er nu monitoren tot 32 inch gebruikt worden.

Heb jij ook een Ewent EW1515 Bureausteun met gasveer voor 1 monitor tot en met 27 inch met VESA?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.