Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver) Review

RoTro 5 juni 2006, 519 views

Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Uitgebreide koelingsmogelijkheden
  • Enorme ruimtes om apparaten te plaatsen
  • goed afgewerkt
  • Monteren gaat heel makkelijk, behalve voor mobo en fans geen schroevendraaier nodig, werkt met plastic klemmen
  • Redelijke prijs
  • Kast ziet er mooi uit

Minpunten

• Plastic klemmetjes zijn niet al te stevig
  • weinig intake airflow
  • power en resetknop niet erg handig

---foto's volgen nog ----

Enkele weken geleden heb ik een nieuw systeem aangeschaft waarbij ik deze kast heb gekozen. Hij zag er goed uit, had voor mij een acceptabele prijs (55,-).
Even wat specs:
L485 x B208 x H442 mm Gewicht 10kg
Geen voeding
Verder eigenlijk een wilde gok wat betreft aanschaf.

Gelukkig voor mij is deze 'gok' bijzonder goed uitgepakt, ik ben namelijk zeer tevreden over deze kast.

Algemene indruk en vormgeving:
Stevige, degelijke kast. Mooi front met ventilatie (zie ook verderop). Zijkant met ventilatie gaten. Mooi afgewerkt, geen scherpe randen. Front en zijkant zijn gemakkelijk te verwijderen, geen gereedschap nodig o.i.d
Bovenop zitten een firewire aansluiting, 2 usbpoorten, en 2 sound poorten (mic en headset)
Achterkant ziet er ook goed uit. Ventilatiegaten met mogelijkheden om 80,92 of 120mm fans te plaatsen. Voor de aansluitingen van moederbord, kaarten etc. bevat de behuizing een soort nis.
Zijkant heeft mogelijkheid voor 80mm fan en heeft ook nog een ventilatie opening van ong. 12cm bij 8cm

Een puntje van kritiek: de powerknop is wel eens lastig en zit behoorlijk los op de aansluiting, heb al een paar keer gehad dat de knop bleef haken en de comp weer uiviel, de resetknop is behoorlijk groot en steekt uit..dus pas op voor spontane reboots :P)
Kortom, behalve het laatste ziet het er allemaal goed uit.

Inbouwmogelijkheden:
De kast is zeer ruim. Van boven naar beneden heb je eerst 5 5,25" bays
en daaronder zit een bay voor harddisks. Al deze bays werken met geleiderails zodat er geen schroef o.id. er aan te pas komt.
De harddiskbay bied ruimte voor 3 schijven.
Verder past mijn a8n-sli-premium moederbord er makkelijk in,
Wat betreft het wegwerken van de kabels: alles in orde behalve de idekabels.
Ik heb een dvdbrander, een floppydisk en een hdd aangesloten.
De kabel naar de hdd past nog wel maar komt tegen de zijkant aan.
Ook belemmert het erg de airflow maar dit is denk ik met elke ide-kabel
De andere ide-kabels naar floppy en dvd leveren geen problemen op.
Tevreden/goed

Installatiegemak
Het plaatsen van hdd's en dvdlezers etc. gaat heel gemakkelijk.
Er wordt gebruik gemaakt van geleiderails, even schuiven en klikken, binnen 10 seconden zit ie vast. Voor de DVD en andere apparaten die in de vijf 5,25" bays geplaatst worden, moet wel eerst een stuk van het front verwijderd worden, (even voorkant (die kan er zo vanaf) losmaken, en dan kun je daar met een simpel kliksysteem het stukje verwijderd worden)
Bij de floppydisk moest ik behoorlijk hard drukken, hij klemde, maar daarna was het ook zo gebeurd.

De ventilatoren zijn makkelijk te plaatsen, ruimte zat, alleen je cpukoeler zou in de weg kunnen zitten.

De plastic klemmetjes die overal gebruikt worden zijn makkelijk en praktisch, maar ik heb mijn twijfels over de sterkte er van, in ieder geval voorzichtigheid geboden.

Koelingsmogelijkheden:
Allereerst zijn er 2 plaatsen voor 120mm fans en 1 plaats voor 80mm fan.
Vooraan en onderin zit een 120mm fan met blauwe led (standaard) die de hddbay koelt (natuurlijk ook de rest van de kast, maar de airflow wordt gehinderd door de hdd's; een voordeel voor de schijven, een nadeel voor de gehele kast)

Achteraan ongeveer driekwarthoogte zit plaats voor een 80,92 of 120 mm fan, standaard geen fan.
Heb zelf nog een 80mm fan draaien daar, maar dat ga ik nog veranderen
Onderin achteraan zit nog een aantal ventilatiegaatjes.

in het linkerzij-paneel kan een 80mm fan gemonteerd worden en er zit een aantal ventilatiegaatjes , mooi op de hoogte van de videokaart(en) en andere insteekkaarten

Om even wat cijfers te geven: ik gebruik achter een 80mm fan, voorin de standaard 120 mm fan een artic cooler freezer pro.
Mobo en cpu nog niet (idle) boven de 39graden zien komen, gpu ong. 50 (standaardkoeler).
Onder load heb ik nog niet gemeten, maar ik denk dat het dan nog steeds onder de 45graden blijft voor cpu en mobo, ik zal binnenkort even kijken en dan toevoegen:

Al met al vind ik de ventilatiemogelijkheden goed, enige nadeel is dat er weinig intake is omdat de airflow van de fan voorin gehinderd wordt door de hdd's, die worden echter wel goed gekoeld. (geluidsniveau vind ik ook acceptabel)
Ik heb 3 (max. aantal te plaatsen in bay) schijven die niet boven de 36graden zijn uitgekomen.

Modbaarheid:
Hier kan ik niet zoveel over zeggen, heb nooit een raampje geplaatst of isolatiemateriaal etc,

Prijs:
Ja, dan blijft het prijskaartje over. De 55euro die je moet neertellen voor deze kast is absoluut geen weggegooid geld. Je krijgt een ruime kast met goede koelingsmogelijkheden en hij ziet er ook nog best mooi uit.
Prijs is dus goed.

Conclusie:
Ik ben helemaal tevreden met deze kast. Prijs is goed, prestaties en koeling zijn goed..
Als je een kast zoekt voor 50-60 euro kan ik deze aanraden.
Enige noemenswaardige nadeel dat ik nog kan bedenken is dat de plastic klemmen niet erg stevig zijn.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)?