MSI Radeon X300 SE 128MB DDR (PCI-e, DVI, TV-out), RX300SE-TD128 Review

Supremes 27 juni 2007, laatste update op 11 juli 2007, 4.646 views

MSI Radeon X300 SE 128MB DDR (PCI-e, DVI, TV-out), RX300SE-TD128

Pluspunten

• Goedkoop!
  • Snel (voor zijn klasse)
  • Overklokbaarheid
  • Beeldkwaliteit goed te noemen

Minpunten

• Geen ondersteuning voor Dual-Screen
  • Zonder airflow wat warmpjes
  • Géén patsfactor.....
  • Gruwelijk traag in de nieuwste spellen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Er was nog geen review over dit simpele budgetkaartje, iets wat meestal de aanleiding is om een review te schrijven. Dit is geen uitzondering.

Featureset

Ik heb geen hoge eisen, maar daar koop je dit kaartje natuurlijk ook niet voor. Wat ik echter wel een minpunt vind is dat de X300 geen dual-screen ondersteunt. Als dat namelijk wel zo was geweest, was het de ideale kaart voor een HTPC. Hij ondersteunt voor zover ik weet echter wel aparte aansturing van een TV. Twee CRT's eraan hangen resulteert echter in een kloon, geen extentable desktop dus... Verder ondersteunt dit kaartje de standaarden die de rest van de X-serie (op de X1*00 na) ook bezit. Dat houdt SmartShader 2.0 en DX9 in.

Prestaties

Voor wat je ervoor betaalt, erg goed. Ik haal dan wel maar ongeveer 2500 punten in 3dmark03, ik kan alle games tot nu toe vloeiend spelen, niet allemaal op de hoogste resolutie, maar daar zijn oplossingen voor...
7-11: Ik heb de prestaties van goed naar voldoende gemodereerd. Het gaat inmiddels zo snel in videokaartland en mede omdat er ook al een 7300GS is uitgekomen die veel meer prestaties bied voor ongeveer dezelfde prijs, is het niet redelijk meer om voor prestaties een goed te geven.

Overklokbaarheid

Ronduit goed te noemen. Ik had vroeger een GeForce2 Ti, waarbij de core overklokken geen zin had. Dat is bij deze wel anders. Menigeen heeft gelezen in de Fair Play 3D Contest dat sommige mensen een 100% OC behaalden op de core. Aangezien ik niet bereid was mijn kaart te voltmodden haalde ik maar een 'schamele' 440/240 stabiel, waar het origineel op 324/196 loopt. Het is jammer dat het geheugen slecht te overklokken is, maar bij hogere clocks krijg ik artifacts, en dat is voor mij onacceptabel. Zeker vanwege het feit dat ik BF2 alles op high kan draaien (op shadows en AA na) met een FPS van 50-60 is overklokken zeker een meerwaarde.

Beeldkwaliteit

Ik had een hele tijd geleden een Lan-party, en mijn vriend en ik hebben toevalligerwijs dezelfde CRT. Hij heeft een FX5200 (ja we zijn allebei arm :P ) en het verschil was opzienbarend. Bij mij waren de kleuren veel warmer het zag er allemaal ook mooier uit. Nou heb ik behalve een FX5200 niet echt goed vergelijkingsmateriaal maar over het algemeen weet dit kaartje toch een mooi beeld op het scherm te toveren, waar je tevreden over mag zijn, gezien het geld dat je betaalt.

Modbaarheid

Ik heb inmiddels een 7900GT gekocht maar was toch wel blij dat ik mijn x300 nog had en niet meteen had opgeblazen toen de 7900GT binnenkwam, zodat ik een mooi reservekaartje heb als de 7900 nog een keertje mocht uitvallen.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Tsja, wat zal ik hier eens over zeggen. Nog nooit driverproblemen gehad iig, ook niet met de Béta-drivers voor Vista. De X300 blijven ze gelukkig nog steeds ondersteunen, en gezien het feit dat de 9500 ook nog steeds wordt ondersteund zal dit ook nog wel even zo blijven.

Warmte- en geluidsproductie

De core heeft helaas geen temperatuurmeter, maar ik heb een Aerogate 3 die over 4 temp sensors beschikt, waarvan er dus twee op de X300 zijn geplakt. Als ik alle casefans uitzet, draait enkel de CPU fan en de voeding. Deze zijn allebei erg stil, en aangezien de kaart voorzien is van een mooie maar daardoor niet bijster effectieve heatsink, krijg je dan een uitermate stille pc. De temps lopen dan tijdens het gamen wel op, maar hij blijft dat steken op 60 graden core, en 40 op het mem. Zet ik echter mijn casefan aan die in de zijkant van mijn case zit en daardoor recht op de X300 blaast, wordt de temp stressed niet hoger dan een luttele 40 graden core en 30 mem. Dit zijn allemaal erg nette scores, en ik denk dat als je de kaart op zijn zij plaatst (HTPC Style) hij zonder fans nog wel wat koeler wordt, aangezien de warmte dan niet onder de kaart blijft hangen.

Daar koop je eigenlijk zo'n X300 voor, de luttele prijs van nog geen 40 euro zal voor niemand een belemmering zijn, eerder een aanmoediging. Zeker vanwege de hoge mate van overklokbaarheid is de bang for buck factor zeer goed te noemen. Ik heb deze graka gekocht omdat ik geen geld meer overhad na het kopen van de rest van de onderdelen, zodat ik maar op één ding hoefde te bezuinigen, en dan later een nieuwe graka kon kopen. Maar vanwege de goede prestaties heb ik dat tot op heden nog niet gedaan.

Algemene beoordeling:

Die wordt dan ook goed, de X300 is dan wel geen echt monster te noemen, hij is aardig snel voor die categorie die men low-end noemt. Zeker ook omdat hij erg goed is over te klokken kan ik deze kaart aanraden om eerst mee te beginnen, en als je dan later echt behoefte hebt aan een snellere kaart, hoef je niet meteen een nieuw moederbord erbij te kopen want dit kaartje heeft nog altijd PCI-Express ondersteuning. Ook is het natuurlijk leuk dit kaartje met een paar vrienden te kopen en hem dan gezamenlijk te gaan overklokken/opblazen, voor die paar tientjes kan je een hoop lol beleven, zo bewijst het DOC forum maar weer... Verder is dit natuurlijk dé kaart voor je HTPC, hij is stil en snel, en dus ook vooral goedkoop!

Edit @ 7/11/06: Ik heb de kaart inmiddels niet meer in gebruik omdat ik een 7900GT heb aangeschaft, en de kaart loopt een beetje te verstoffen in de doos van mijn nieuwe kaartje. Ik heb de kaart wel nog even gebruikt onder Windows Vista build 5384 en dat doet hij zonder moeite. Nog steeds een perfecte kaart voor OS'en en een simpel spelletje dus.

Edit @ 18/01/06: Weer in gebruik genomen, in pc van mijn ouders. Speelt mijn broertje vaak spelletjes op en hij is erg te spreken over de upgrade (zat eerst een FX5200 in, vandaar ;-)

Edit @ 27-06-07: Toen mijn 7900GT RMA was heb ik hem even tijdelijk als reservekaart gebruikt zodat ik mijn computer nog kon blijven gebruiken. Het verschil tussen een X300 en een 7900GT viel toen pas echt op en de performance bij bijv. Oblivion was echt om te huilen. Maar niet getreurt, ik heb inmiddels een nieuwe kaart en de X300 kan weer de kast in! Misschien voor later...

Heb jij ook een MSI Radeon X300 SE 128MB DDR (PCI-e, DVI, TV-out), RX300SE-TD128?

patsfactor misschien niet, maar ik vind hem een prachtige heatsink hebben...had ik niet verwacht
overall een goede review, en waar er nog geen van was!
Als je doelt op de letters MSI die op de heatsink staan: ASUS heeft ook zoiets dergelijks gehad bij de 9600XT.
Klik voor foto
Weet je zeker dat dual screen niet werkt? Ik dacht dat elke moderne ATI of Nvidia kaart dat wel ondersteunde. Ook m'n oude R9000pro kon dit. Kwestie van in windows het 2de scherm instellen als extra monitor dacht ik.
misschien is het installeren van Ultramon of een ander progje al genoeg om het voor mekaar te krijgen...
keurige review
alleen heb je der de foto van een x300 HM ondergeplakt :9
Hoeps, dankjewel :) Gefikst
Ik heb hemel en aarde bewogen, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de twee RAMDAC's verdeeld zijn over enerzijds de TV-out en anderzijds de DVI en DSUB poort... Windows gaf dan ook steeds slechts één monitor aan.
Je hebt in de survey telkens X300 staan, maar het gaat hier om de X300SE he. ;)
De SE variant heeft meestal een 64-bit geheugenbus ipv de gebruikelijke 128-bit die de "normale" X300 heeft. Dat kan ook de redelijke prestaties verklaren. :)

Verder hele nette review, niets op aan te merken. :*)
:) Ik heb ook een X300SE , en de prestaties zijn ook wat je ervan kan verwachten. Zie ook mijn laatste toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Supremes op 27 juni 2007 12:58]