Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell

€ 209,-
Specificaties Deurbel (Wi-Fi) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Review

BlackSmokey 14 juni 2021, laatste update op 14 juni 2021, 573 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell

Mooie cameradeurbel die zich weet te onderscheiden van anderen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gemak montage
  • Binnen Unifi-Ecosysteem
  • Bestaande gong gebruiken
  • Complete set
  • Beelden in eigen beheer

Minpunten

• Makkelijk los te maken
  • Stabiliteit verbinding afhankelijk van instellingen netwerk
  • Cloudkey Plus, NVR of UDM Pro nodig

Kwaliteit Score: 5
Bestellen

Normaal gesproken bestelde ik altijd mijn Unifi-spullen bij de importeur. Inmiddels is de Ubiquiti EU-Store in de lucht en kan je de meeste producten goedkoper (zowel aanschaf als lager bedrag voor gratis verzending) en sneller in huis hebben. Deurbel was een lange tijd niet op voorraad maar je kan je wel aanmelden voor de "In-Stock" mailing. Na het ontvangen van de mail direct besteld.

Bestellen gaat eenvoudig via je account. Afrekenen met creditcard en zeker als je dit in de ochtend/begin van de middag doet, is de kans groot dat het pakketje (ondanks dat deze uit Tjechië komt) de volgende dag wordt geleverd.

Levering

Ik bestel regelmatig en tot zover altijd de volgende dag mijn pakket ontvangen. Producten zijn goed verpakt, wel in een duidelijk herkenbare Ubiquiti doos (op de tape staat overal de naam Ubiquiti). Doos is goed opgevuld om schuiven van de producten te voorkomen.

De Deurbel

De deurbel zit in een mooi compact doosje, zeker als je ziet wat er allemaal in zit. Wat hier vooral opvallen zijn de transformator voor in de meterkast en de module om je bedrade gong aan te sluiten. Waarover later meer.

De deurbel valt op door de aanwezigheid van de witte ring rondom de knop, het display en het lampje aan de onderzijde. Het model is voor een cameradeurbel vrij compact.

De montage

De installatie begint bij het vervangen van de transformator. Dit is een eenvoudige klus,, waarbij het wel helpt als je iets van elektriciteit af weet (en uiteraard eerst de stroom er afhaalt...). De installatie-instructies van Unifi zijn duidelijk en indien gewenst ook nog voorzien van een filmpje. Oude transformator eruit, nieuwe erin. Vervolg kan je de Gong-module inbouwen in de gong. Ook hier is het gewoon een kwestie draadjes los, module er tussen en weer aansluiten. Tot slot de deurbel zelf. Oude deurbel weghalen, houder vastschroeven, draadjes weer terug op de nieuwe deurbel en dichtklikken. Stroom erop en de deurbel start op.

Het enige nadeel, zoals meer gezegd: Je kan de deurbel eenvoudig met een pin losmaken. Moet eerlijk zeggen dat ik mij daar niet zo een zorgen over maak: je krijgt direct een melding (als je motion hebt ingeschakeld) of bij uitval (mail) en de beelden staan niet op de bel zelf. Ja als iemand met een bivakmuts op langskomt heb je niks aan de beelden, maar dat geldt voor alle camera's.

Eerste configuratie

Eenmaal aangesloten start de bel direct op. Nadat deze is opgestart staat op het display de melding dat je de Unifi Protect app moet openen, om hiervan gebruik te maken heb je wel een account nodig. De app herkent zelf dat er een nieuw device in de lucht is waarna je de "add-wizard" kan gebruiken en snel de bel up-and-running hebt.

In de app kan je de nodige instellingen wijzigen en in de webinterface nog wat meer. Een mooie toevoeging vind ik de mogelijkheid om je "Gong" aan te passen van een mechanische naar een elektronische. Verder is de gebruiksvriendelijkheid zoals je gewend bent van Unifi.

In gebruik

Na de eerste configuratie natuurlijk meteen aanbellen om te kijken wat er gebeurd. De gong reageert instant en vrij snel daarna komt de melding op de telefoon binnen. De verbinding wordt opgezet (duurt een paar seonden) waarna er een spreekverbinding is. De eerste seconden zit er een vertraging op het spreken, maar naarmate het gesprek vordert (5-10 seconden) trekt deze vertraging weg. De beelden zijn scherp en je kan eventueel een eigen bericht in het display laten zien. Je kan hier (nog) niet zelf logo's inzetten zoals wel de 2 voorgeprogrammeerde teksten van unifi hebben.

Motiondetection is een beetje trial-and-error: de nauwkeuringheid is lastig te bepalen. Na proberen heb ik hem redelijk goed weten in te stellen.

Eerste maand

De bel nu een maand in gebruik. In het begin had ik 1 probleem: de bel was continu te wifi-verbinding kwijt, ondanks dat de accesspoint aan de andere kant van de muur in de meterkast ligt. Na gegoogled te hebben kwam de oplossing al vrij snel naar voren: Maak een dedicated 2,4 GHZ netwerk aan. Nu had ik deze al speciaal voor IoT devices waarna de problemen waren opgelost. De bel draait nu hele tijd zonder problemen.

Oordeel

Al met al ben ik erg tevreden met de bel. Voor mij was het belangrijk dat ik zowel zelf de beelden in beheer heb als dat ik niet afhankelijk ben van mijn telefoon om de bel te kunnen horen. Hierin onderscheid unifi zich van de andere bellen. Een leuke toevoeging zijn het lampje en het display, hoewel de mogelijkheden van het display van mij nog wel wat uitgebreid mogen worden (icoontjes toevoegen, schema's maken met teksten, eventueel info ophalen etc.) Wel heeft de app soms wat bugjes, maar dat mag voor mij de pret niet drukken.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.