ZyXEL NWA210AX V2

€ 210,-
Specificaties Access Point, WiFi max. 2,4Gbps - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NWA210AX V2 Review

heeten12 10 juni 2021, laatste update op 10 juni 2021, 328 views Product gekocht

ZyXEL NWA210AX V2

Gekocht om Netgear R7000 te vervangen, was de slechte firmware zat. Draait zo stabiel als een huis, even wennen om in te stellen maar daarna geen omkijken meer aan.

Pluspunten

• Snelheid op alle banden
  • Bereik
  • Zeer Stabiel
  • VLan
  • veel Ssids

Minpunten

• Interface even wennen als je van consumenten netwerkapparatuur komt

Draai al een OpnSense router met losse switch, gebruikte nog een Netgear R7000 in AP-mode. Netgear sukkelt nu al tijden met brakke firmware en wilde ook niet te lang op oude firmware draaien.

Na veel onderzoek op de NWA210AX uitgekomen, zit voor mij op een mooi prijspunt qua features. Lang getwijfeld tussen iets van Ubiquity maar lees mindere ervaringen met hun recente firmware en daar wil ik juist niet nog eens last van hebben. Mijn keuze lijkt tot nu de goede! Nu al even in gebruik en nog geen enkele hiccup op mijn netwerk gehad.

Wanneer je van een consumenten AP of router komt dan is het even wennen maar heel goed te doen als je de tijd neemt om de handleiding ook echt te gebruiken. Heb gekozen voor 1 gelijke Ssid op 2.4 en 5 GHz voor mijn vertrouwde netwerkapparaten en deze in een vlan gezet. Aparte vlan met ander ssid voor gasten en ook een aparte vlan en ssid voor IoT devices. Hiermee heb ik alles naar wens gescheiden maar je kan het nog veel gekker maken!

Tot slot het bereik en de snelheid waar het met wifi toch vaak om gaat. AP hangt in de hal boven de meterkast, kom hierdoor ook de meegeleverde stroom adapter gebruiken IPV poe. Heb een twee onder een kap. Heb bereik tot op zolder en ver in de tuin. Kan dus met 1 AP voor het hele huis af, maak daarbij dan dus gebruik van bandsteering tussen 2.4 en 5 GHz. Dit loopt echt naadloos over heb nog nooit een hiccup ervaren.
Snelheid bedraad: 250 mbit
Beneden ax of ac: 250 mbit
Eerste verdieping ax/ac: 150-180 mbit (dikke betonnen vloer) test met andere telefoon geeft ook hier snelheden rond de 250 mbit
Zolder/Tuin op 2.4 ghz: 80-100 mbit

Heb jij ook een ZyXEL NWA210AX V2?

Ik draai mijn Netgear al jaren met een custom rom en draait als een zonnetje.
Die mogelijkheid heb ik ook nog verkend, FreshTomato leek veel af te vinken. Echter vond ik een hardware upgrade wel verdiend, dus daarom gekozen voor een AP waarmee ik weer lang vooruit kan. :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.