Soundcore Life Q30 (Zwart) Review

LucW2 8 juni 2021, laatste update op 13 juni 2021, 3.363 views Product gekocht

Soundcore Life Q30 (Zwart)

Kwaliteit voor een zacht prijsje, zonder duur te doen, maar niet onder te hoeven doen.

Pluspunten

• Lage prijs (64 ~ 57)
  • Multi mode noise cancellation
  • NFC snelle pairing
  • 40 uur afspeeltijd
  • 3.5 mm jack kabel als accu leeg is
  • mooie opberg koffer
  • handsfree bellen
  • toonhoogte instellingen presets via app

Minpunten

• noise cancellation werkt contra op fiets of lopend harde wind

Kwaliteit voor een zacht prijsje,

Gekocht in de 2-daagse prijs actie bij de AliExpress Anker shop voor 57,09 euro, absolute bodemprijs voor deze zeer hoogwaardige over-ear koptelefoon incl. de mooie opbergkoffer met oplaadkabel en 3.5 jack kabeltje (in mooi afsluitbaar zwart zakje) als de accu leeg is.
Het kan zijn dat Anker, deze Soundcore Q30 voor lage prijzen weg doet om de voorraad op te maken, nu er een opvolger is, de Q35, die fors duurder is (160 euro), maar nog altijd veel goedkoper is dan zijn directe concurrenten, ik kan niet oordelen over de Q35 omdat ik deze niet gehoord heb, maar het verschil met mijn andere Soundcore, de Q10 vergelijkend met de Q30 is al een verschil van dag en nacht, terwijl ik al laaiend enthousiast was over de Q10. Hoe zal die Q35 dan wel niet klinken?

Bluetooth (en NFC) koppelen

Mijn toestel is de Samsung Galaxy A51 en bluetooth zoeken, vinden en koppelen ging probleemloos en ook mijn andere apparaten de Huawei Mediapad T5, de kleine T3's en andere bt spelers. Met NFC tik je de Q30 tegen je smartphone aan (als deze NFC ondersteund) en ze herkennen elkaar.
Foto nr. 11 is een printscreen afbeelding uit de NL handleiding (pag. 74) hoe je dat met NFC doet.

Pairing

Je kan ook de Q30 koppelen met een andere bt koptelefoon, echter, je de Q30 kan maar met één bron te gelijk afspelen (zie ook pagina 72 ~ 73 van de NL pdf handleiding)

De kabeltjes en de koffer

Anker heeft met deze Soundcore Q30 echt wel zijn best gedaan om premium over te komen, dat zie je terug in details. Allereerst de best wel mooie harde koffer met rits, mat grijs met chroom letters Soundcore er op. Koffer kwaliteit doet mij denken aan mijn DJI Mavic Mini combo box en mijn DJI Osmo mobile 3 combo box. Nu ben ik een koffertjes freak en daarmee blijven je spullen goed bewaard tegen krassen en stof, rij ook motor en is makkelijk in meenemen. Je moet het even door hebben hoe je deze weer opbergt in de box (let daarom op, als je hem nieuw ontvangt, hoe hij er in zit), schelpen kwartslag draaien en opvouwen, gaat deze er makkelijk in, maar kan begrijpen dat je de eerste keren wat moeite mee hebt, bij mij niet minder. O-)

Er zitten twee kabeltjes bij in een mooi zwart zakje (foto 7) met sluitkoortje. Een USB-C voor opladen, opgevouwen met een klittenband sluiting en een best wel mooi aanvoelend 3.5 mm jack kabeltje (rubber coating) van 120 cm (foto 8 ) lengte, deze is voor als de accu leeg is, je toch kan blijven luisteren, maar maakt hem daardoor veelzijdiger, want ik kan de Q30 daardoor ook voor mijn oldskool Sony Walkman (foto 9 ) gebruiken die niet bluetooth is, of in mijn soundstudio voor mijn mengpaneel (foto 10 ) waar ik mijn radiosets mix.

Maar hoe klinkt het?

Anker heeft net als Sony, meer op bass gericht te zijn, zeker de bt speakers, hoe zit dat bij deze Q30?

Had al eerder de Q10 als instappertje, maar deze Q30 overtreft de 'best of budget' Q10, de Q30 is van andere level met goede instelbare noise cancelling. De tonen zijn goed regelbaar via de app en zelf in te stellen tonen regeling en op te slaan onder jouw naam. Ben bekend met meerdere Anker producten en heb ook twee Soundcore Motion+ bt speakers. Heb nu alles wat mijn oortjes wensen zonder duur te doen, maar niet onder te hoeven doen. Waar de Q10 toch wel de bassen ondanks het knopje om uit te schakelen, benadrukt, merk ik dat niet zo erg bij de Q30.

Instellen van presets op de app

Ik heb getest op mijn eigen muziek smaken bij het instellen van de toonhoogten met de app binnenshuis met de actieve noise cancelling uit, om zo basic en neutraal mogelijk in te stellen. Mijn Samsung Galaxy A51 was de bron als afspeler met de mp3 files in geripte popmuziek uit eigen verzameling en zelf omgezet in 320 kbps en mijn eigen PsyStoned radiosets, ook 320 kbps mp3 originele mixtapes. Ook heb ik de app gebruikt van DI.fm Psy channels, zowel Psytrance Channel als Space Dreams. Tenslotte mijn eigen website (Urdance4u.com) player list waarvan een vastgezette koppeling url in android heb.

Elk oor gehoor is weer anders, net als vingerafdrukken uniek zijn, wat ik mooi vind, hoef jij niet mooi te vinden. Ik ben 65, en mijn 53 jarige DJ leven heeft absoluut zijn gehoorschade werk gedaan, in middengebied scoor ik nooit meer maar in hoge tonen doe ik het niet slecht en de bassen zijn voor mij nog steeds als een lekkere kop koffie. De app tonenregeling is geen ideale verfijnde, maar kan het redelijk goed instellen en net als de Motion+ bt speaker, zelfde app maar in andere subpagina zijn eigen instellingen heeft.

Bediening verdeeld over beide schelpen

Moet even wennen dat niet alle knopjes bediening op de Q30 op de rechterschelp zitten wat bij de Q10 wel zo is, zoiets als weer schakelen in een auto, als je paar maanden in een automaat heb gereden.
Na uitgebreide instellingen had ik mijn compromis gevonden en kon in de app 2 presets instellen en opslaan, de ene voor popmuziek (bluesrock en 60-70 jaren pop) en de tweede preset met iets meer bass voor de Psytrance & Goa. Vind dat echt gaaf dat dit kan.

noise cancellation demping niveau

Dan loop ik naar buiten waar best wat herrie te horen is in de wijk waar de woningen gerenoveerd worden, schakelde de actieve noise cancellation in .... wouw, dat is een verschil, maar in de break van een nummer hoorde je toch nog wel de iets van buiten of het was mijn oorsuis, kan er niet wakker van liggen, dit is geen 259 euro Sony of iets gelijkend, maar een 200 euro goedkopere en dat prijs verschil zou heus wel het verschil maken en ik heb niet meer de oren van iemand van 30 jaar.

Wat handige linkjes:

- Specificaties op de Anker site
- Gebruiksaanwijzing (pdf) NL op pagina 71. Deze zit niet in de verpakking, Wat bijgevoegd is aan boekjes is alleen het blauwe handig voor de knopjes, maar voor NL moet je echt wel de digitale NL handleiding hebben.
- Anker store op AliExpress, waar ik hem kocht, de nu reguliere prijs is rond de 64 euro met korting bonnen, met speciale twee daagse prijsacties pak je nog eens 6 tot 8 euro extra.

Update: 9 juni 2021: Tweede testdag

Bluetooth bereik

Vandaag een warme dag, tikje benauwd, niet geheel blauw en 28 gr. Cl in Twente. In de morgen ga ik kijken hoever het bluetooth bereik is, mijn motorhonk blokhut staat achter in de tuin, ik laat de Samsung A51 op de eetcounter liggen die bij het achtertuin raam is en loop de tuin in, zodra ik bij de half open overkapping naast de blokhut kom valt hij af en toe weg, zit op 30 meter afstand, in de blokhut valt hij geheel weg, dus hou ik het op 25 meter als veilige marge, in open veld zou dat best op 30 meter kunnen. In huis rond gelopen, overal prima bereik.

Recreatie 'herrie' terrein

Met middaguur naar de Rutbeek, een recreatie terrein tussen Enschede en Hoksebarge. Heb daar zo mijn favoriete ligplekkie, maar kies op 10 meter afstand van het 'kippenhok' (zo noemen wij het groepje 70+ ouderen die altijd oneindig veel te vertellen hebben tegen elkaar ondanks dat ze daar elkaar regelmatig zien). Verder zitten een paar jongens met een grote woofer box hardcore te draaien (snap die leeghoofden niet, geluid draagt enorm ver door en muziek is iets persoonlijks, maar zou wel onder de categorie 'nog volwassen moeten worden' vallen, echt aso! Kies voor Julian Sas mapje die op de SD kaart staat, mega elektrische gitaar kunstenaar in de bluesrock en ga op mijn matje liggen in de zon met de outdoor app-optie stand in de actieve noise cancelling, denk dat ik even weg was, want nat van zon zweet werd ik wakker, alleen de muziek gehoord.
Ander mapje afspelen daar zit pauzes tussen de nummers en ik heb het 'kippenhok' niet gehoord, doe ik de noise cancelling uit, hoor ik de oudjes wel degelijk door kakelen, ook door de muziek heen, dus dikke plus met griffel voor de actieve noise cancelling die drie standen heeft (Transport / Indoor / Outdoor)

Even viel het contact even uit, maar dat was maar bij één nummer van Eric Clapton - Layla, de music player app (gebruik Muzio Player) stond te shaken bij dat nummer, met knopje op de schelp door geklikt naar volgende nummer, heeft zich niet herhaalt, heb het nummer verwijderd en zal het tzt weer opnieuw moeten rippen van mijn CD's. Kan gebeuren.
Een andere reviewer vond dat het schelp 'leer' plakte. Is gewoon kunststof en met 28 gr in de zon plakt het inderdaad, maar het was mijn zweet in het zonnen en bij schrijven van dit stukje draait de badhanddoek zijn rondjes in de wasmachine, het was plakdag in de namiddag.
Morgen gaan we fietsen met de Flyer, en de Q30 over de oortjes!

Ervaring update 11 juni 2021,
.. we gaan fietsen met de Q30 over de oren ...

Wat later dan ik wilde, ook deze bijna bejaarde pre-pensioener heeft zo zijn afspraken en plannen daar in is zeker belangrijk want je wilt het goed doen. Het is vandaag vrijdag en weer is zonnig in Twente 28 gr. Cl met een briesje, oftewel het ideale fietsweer. Ik heb een parcour gekozen van verschillende ondergronden. Ik haak in, in de F35 van Hengelo naar Borne. Dat zijn fietssnelwegen waar mijn oude Flyer e-bike prima thuis voelt, de Samsung A51 op de ram mount fietsbeugel (gebruik die ram mount ook op mijn Suzuki's), mooi voor mijn neus zodat ik deze kan bedienen zonder vast te houden, het is een testrit en wil rijdend de instellingen uitproberen maar zodra de wind op de Q30 kwam, wat een gekraak .. lijkt wel of er iemand naast mij in zijn zak chips zit te grabbelen.

Nu heb ik 3 modes op de app: Transport, Indoor en Outdoor of gewoon uit

Alle drie geen verbetering, het is meer van veel of minder gekraak, dus de noise cancellation geheel uit. Dat gekraak komt door dat het systeem wordt gevoed door de twee microfonen, de sensors om je noise cancellation te laten werken. Ondanks noise cancellation geheel uit, bleef ik toch veel wind horen, maar had nog een meetbare troef achterhand de Q10, die is basic bt met wat nadrukkelijke bass. Zal wel aan de vorm van de schelpen liggen, maar daar had ik minder last van windgeruis.

De dame van Google Maps kakelde ook door de muziek door, want had deze ook aan staan als fiets navigatie (heb deze ook uit gehad om te kijken of twee apps elkaar beïnvloeden maar geen effecten daar in). Halverwege richting Ambt Delden het Twickel bos in geslagen, off-road, asfalt het maakt niks uit, in bos kon ik wel de noise cancellation inschakelen omdat de wind daar minder is, maar rijwind kwam toch boven de 15 km p/u door, dus UIT!

Minpuntje gevonden!

Toch nog een minpunt gevonden en deze aangepast. Of gekraak van rijwind ook bij andere bt noise cancellation koptelefoons voorkomt, weet ik niet, graag hoor ik van jou, hieronder in de reacties wat jouw ervaringen zijn.

Iedereen is anders, ik schrijf uitgebreid reviews in de praktische bruikbaarheid, ben geen specs nerd, is mijn interesse ook niet in. Ga ik samenvatten en natuurlijk weegt de prijs zwaar mee, ben ik zeer content met deze prijspakker hij doet wat hij moet doen, maar ongeschikt op de fiets, waar uit verkeersveiligheid oogpunt een on-ear de betere is of gewoon oortjes. Maar je moet altijd alles uittesten want meten is weten.

Update 13 juni 2021, verbeter punten?

Zou best de Q35 willen uittesten om te kijken hoever deze beter is dan de Q30, dus wie dat wil financieren of wil uitlenen aan mij, kom maar!
Vandaag weer heerlijk op de Rutbeek gelegen in het zonnetje, fijn dat velen kiezen om met dit mooie weer naar voetbal te kijken, ik mis de click deze keer, nooit echt een voetbal volger geweest. Daardoor was het voor een zondag rustig en bekenden van de Rutbeek verwijten mij dat ik mij afsluit met de koptelefoon (stiekem geniet ik van zo'n opmerking, de noise cancellation doet prima zijn werk), heb ik wel nagedacht over wat beter kan aan deze Q30, denk ik aan de fietsrit van vrijdag dan denk ik: JA! Zodra het gekraak begint door de wind, moet er een functie komen dat de noise cancellation sensoren zich afsluiten en in een soort standaard modus komt en dat je hem zelf weer kan aanzetten als je inschat dat het weer kan, dan zou software matig kunnen, dus heren en dames van Anker, werk aan de winkel.

Hiermee is de review af.

Heb jij ook een Soundcore Life Q30 (Zwart)?

Super headset! ik he er eentje gekocht en daarna heeft het zichzelf verkocht in mijn directe omgeving. 6 in totaal!
Leuk dat je enthousiast geageerd. Mijn vraag aan jou, heb jij jouw keuze aan de hand van de review gedaan of kwam je deze review bij toeval tegen?
Jouw review kwam ik na de aankopen tegen. Helaas voor jou maar jouw review heeft geen contributie gehad in de 6 (intussen 7, 1x Q35) genoemde aankopen.
De Q30 verkoopt zich zelf ;)
Leuk dat je reageert,
Klopt, deze verkoopt zich zelf, die ervaring had ik al eerder met de Q10, die nu een vaste plek heeft gekregen in de slaapkamer, dat was al een inkoppertje van 28 euro maar miste de noise cancellation en geen instellingen in toonhoogte. Heb onlangs twee Huawei Mediapad T3 7 inch voor weinig op Marktplaats gekocht, de één voor 30 en de andere voor 40 euro, gewoon voor de radio en mp3 speler gebruik, daar zijn ze nog prima voor en beiden een 64 Gb kaartje er in vol met muziek, de tweede T3 voor in de auto als Google Maps off-line navigatie en muziek. Je hoeft niet altijd alles, nieuw en duur te hebben, met minder doe je echt niet onder en hou je geld over voor andere leuke dingen of gadgets.

De Q30 voor mijn A51 en deze bijzondere combinatie haalt het beste uit beiden en laat weer eens zien dat 'duur' niet altijd hoeft en dat je in deze keuzes prima materiaal hebt. De A51 was al de best verkopende smartphone, terwijl reviewers alleen maar oog hadden voor de S-lijn van Samsung, waarom auto journalisten altijd graag dikke C en D klasse auto's testen, terwijl de massa in Hyundai, Kia, Opel of Golf rijden. En zo gaat het vaak zo. Op YouTube komen veel Anker Soundcore producten bij buitenlandse reviewers, Nederlandse reviewers op Youtube testen liever Sonos, JBL, Bose als of er niets anders is.

Hoeveel negatieve commentaren en tegenwerpingen was niet over Samsung die 14 jaar geleden grote stappen maakte met de LCD TV's, tegen meer betaalbare prijzen, en nu heeft bijna iedereen wel een Samsung TV of PC scherm, tablet of smartphone. Hoeveel lopen niet rond met een dure iPhone en bellen & whatsappen alleen maar er mee, bling-bling en status. Prik daar doorheen en verruim je blik. Ik kwam bij Soundcore uit omdat ik veel YouTube reviews bekijk, dan ga je op serie types googlen en zo kwam ik bij de Anker store op AliExpress uit, nu had ik een kennis die een Soundcore Motion+ bt speaker had en hij altijd enthousiast over was en ik zoekende daar in was, door beperkter budget kritischer keuzes maak, zo vallen dingen samen.

Anker maakt grote stappen in de Soundcore series, heb ook twee Soundcore Motion+ bluetooth speakers. Heb mijn (uit erfenis verkregen) Bose Soundtech 30 III wireles voor 300 honderd euro verkocht, van dat geld mijn Motion+ speakers gekocht en deze Q30, twee gebruikte T3 tablets en hou nog geld aan over en doe echt niet onder aan geluid kwaliteit van die Bose Soundtech 30, die alleen in de huiskamer stond en met deze Soundcore spulletjes ook onderweg die kwaliteit heeft. Duurste zijn echt niet meer bepalend, de Q30 is een benchmark in de over-ear budget klasse in koptelefoons onder de 100 euro en die 57 euro die ik er voor betaald heb, omdat ik het geduld kon opbrengen om te wachten op de verkoop actie op AliExpress van de Anker store, ben ik de spekkoper, waar 'te mooi om waar te zijn' nu echt mooi is.

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 9 juni 2021 05:49]

Deze koptelefoon staat zonder prijs in de prijswatch, wat ik niet helemaal begrijp aangezien hij gewoon op bol en amazon staat. Wel voor € 80, net als op aliexpress, waardoor het verschil met de Soundcore Life Q35 betrekkelijk klein is. Zeker als je vorige week op cyber monday voor € 90 een Q35 hebt gekocht.

Ik had toch net iets meer verwacht van de anc. Volgens RTINGS is de 30 zelfs nog iets beter qua anc en mic.

De Q35 wordt zelfs helemaal niet vermeld in de pricewatch. Waarom toch niet?
Begrijp je punt, ik heb gemerkt dat er een soort aangeprate aanname weerstand is bij producten die via AliExpress worden aangeboden, dat alles daar ondeugdelijk materiaal is of onderbemeten kwaliteit is. Terwijl AliExpress een soort Bol is, een overkoepelende host van allerlei Chinese bedrijfjes, waar overigens ook niet-Chinese bedrijven in zijn.

We kennen allemaal wel de slechte opladers filmpjes. Soundcore een onderdeel van het Amerikaanse Anker is ook te koop op ebay of rechtstreeks bij Anker. Ik heb Bright ook verweten waarom ze geen Soundcore producten in de testen meenemen, maar in hun laatste bt speakers test van rond de 100 euro namen ze toch een bt Soundcore in mee en was de betere in het gemiddelde aanbod in een zestal. Nu moet bij Tweakers nog het kwartje vallen, dat er meer horizon verruimend gekeken moet worden.

Je kan de Q35 zelf ook aanbrengen, het is wat lastig zoeken naar de link (heb hier eerder in aangegeven en werd erkent, maar zie nog geen verbetering) en als je het niet kan vinden mail je gewoon één van de moderators, die stuurt je wel door naar de juiste persoon hierin.

Van al mijn reviews heb ik meer als de helft om product opname moeten aanvragen.
Sterker nog, ik heb die Q35 gewoon bij Amazon.nl gekocht…

Ik weet dat het standpunt van Tweakers is: We tracken geen buitenlandse websites / beperken ons tot Nederlandse websites en ik krijg de indruk dat ze nogal politiek correct kritisch zijn op Amazon aangezien daar laatst een Plus-artikel aan gewijd is, maar ik begrijp niet waarom producten op Amazon.nl dan niet al dan niet automatisch meegenomen worden.

Als het nou een onbekend merk en model was, OK, maar je komt de Q30 / Q35 achter elkaar tegen op internet bij reviews, meestal bovenin het lijstje, bij anc koptelefoons rond de 100 euro / dollar.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 9 december 2021 00:05]

De Q35 wordt zelfs helemaal niet vermeld in de pricewatch. Waarom toch niet?
Jawel, alleen gek genoeg onder een iets andere naam: Anker Life Q35. Alleen geen actuele prijzen.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 8 december 2021 23:02]

Soundcore is de geluidsector van het wereldwijde overkoepelende Anker concern, met veelzijdige producten als hele serie laders, powerbanks, hubs, docks, smartphone accessoires etc voor verschillende landen maar niet voor elk land. Soundcore producten worden ook verkocht onder Anker merknaam.
Alles omvat deze merken: Anker, eufy, Roav, Nebula, Soundcore
Bedankt voor jouw uiteenzetting, leuk dat je het zo voor iedereen het zo in perspectief zet.

Misschien in tegenstelling tot jouw aanname maar ik weet wel welke positie Soundcore binnen Anker Global heeft, mijn verbazing echter is jegens de in mijn ogen vreemde opname/weergave van de Q35 hier op tweakers.net. In plaats van Soundcore hebben ze hier nu gekozen om Anker als merknaam te hanteren: vreemd!
Je beleerd mij over mijn 'aanname' en dan schrijf je
Had dan op ze minst verhuld hoe het precies zit. Draagt niet bij goede inhoudelijke discussie.

Mijn indrukken is dat Anker diverse divisies heeft, maar niet alle producten voor alle landen aanbied,
Ga je naar de hoofd website, kan je landen instellen. Dan zie je de verschillende product ondersteuningen per land. Als voorbeeld kan je de simpele Soundcore 1+2 bt speakers ook als Anker krijgen.
Anker is zelf ook niet even duidelijk, over de verschillende merken in hun productie paktetten.