HP Compaq Mini CQ10-400SD (WS618EA) Review

RoOpMiniNewbie 26 augustus 2010, laatste update op 13 september 2010, 2.488 views

HP Compaq Mini CQ10-400SD (WS618EA)

Pluspunten

• prijs
  • goede time-to-internet mogelijk

Minpunten

• 3 cells batterij
  • geen bleutooth
  • geen out-of-the-box Liinux compatibiliteit

Dit is een basis (geen bleutooth, 3 cells batterij, ca 3 uur) netbook met als voornaamste pro de prijs: 200 euro.
Voor het koppelen met een Full HD scherm (max resolutie ondersteund door netbook: VGA 1400x1050), of het draaien van zware locale applicaties zul je hem niet nemen, maar voornamelijk voor lichtere taken als browsen.

Belangrijk is dan ook de time-to-internet. Met een dual boot configuratie heb ik de tijd gemeten van het aanzetten t/m het volledig tonen van een internet pagina als nu.nl. De gegevens zijn met wireless netwerk:
  • met GRUB (dual boot menu), Windows XP (zonder password) met zeer lichte virusscanner (PandaCloud) en Chrome als browser meet ik 2 minuten;
  • met GRUB, Ubuntu Netbook Edition 10.4 (met username/password), en Firefox, meet ik 1 minuut en 10 seconden.
Als vergelijking:
  • Op mijn desktop PC (Quad processor + Ubuntu) haal ik 30 seconden via bedraad netwerk;
  • Op mijn werk via het bedraad netwerk is dit ruim 6 minuten.
Heeft iemand nog metingen met andere besturingssystemen, zoals Windows 7, Ubuntu 10.10?

Het opstarten van applicaties binnen Windows heeft enige vertraging en ook het opstarten van het draadloos netwerk duurt enige tijd, al kun je het draadloos netwerk al eerder gebruiken dan Windows meld dat het klaar is. Binnen Ubuntu werkt het opstarten gewoon snel.

Binnen de browser werkt alles prima, en merk je normaal geen verschil met de desktop. 720p filmpes kun je gewoon bekijken, 1080p natuurlijk niet.

Voor de XP liefhebbers: Werkt goed. Wel bewust omgaan met virus scanners aangezien deze de perfomance van de netbook drastisch kunnen verslechteren. Verder is de support eindig.

Voor de Ubuntu liefhebbers: Ubuntu werkt niet out-of-the-box. Voor het wireless netwerk is een simpele actie nodig, voor geluid een nieuwere ALSA versie (ALSA is het geluidssysteem) en de knop voor het switchen van het scherm wordt niet ondersteund (oplossing werkt prima, zie onder). Al met al ben ik wel tevreden.
Bij Ubuntu 10.10, nu in beta, zijn de eerste twee problemen in ieder geval out-of-the-box opgelost.

Voor de Jolicloud liefhebbers: De netbook staat nu (13 sept 2010) op de JoliCloud compatible devices list.
Toen ik het probeerde in augustus: Hierbij kun je serieuze problemen verwachten. Dubbel dual boot menu, vast zitten in schermstructuur, shutdown commando werkt niet, geen package manager. Ik heb opgegeven.

Al met al een goede netbook zeker voor de prijs.

Heb jij ook een HP Compaq Mini CQ10-400SD (WS618EA)?

Mag ik vragen of je weet wat de accuduur is? voor de rest uitgebreide review! ;)
Batterijduur gemeten, maar is ca. 3 uur bij een wireless verbinding.
Correctie: Batterijduur niet gemeten, maar is ca. 3 uur bij een wireless verbinding.
Update: Ubuntu werkt nu perfect. Een nuttige blog: http://www.vanstormbroek.nl/blog/?p=33
Bedankt! Dit had ik nodig. :)
Update: De netbook staat nu op de JoliCloud compatible devices list: http://www.jolicloud.com/product/compatibility.
Zou nu goed moeten gaan.
Graag jullie ervaring.
Deze laptop werkt met mijn 24" scherm en Ubuntu 10.04 prefect op 1900x1200, dus ik weet niet wat er bij jou aan de hand is/was?
orillion,

Interresant. Ik heb dit gebaseerd op de spec van de Intel GPU (link) icm met de processor (zie voetnoot 8 in voorgaande link). Levert de netbook inderdaad de 1900x1200 resolutie, of verzorgt de monitor de upscaling naar deze resolutie?