Athom Homey Pro

€ 396,97
Specificaties Max. 50.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Pro Review

the-spawn 4 juni 2021, 531 views Product gekocht

Athom Homey Pro

Een uitgebreide home automation/domotica HUB. Komend vanuit een Homewizard (2012) is de brede ondersteuning aan protocollen een grote winst. Op deze manier is het mogelijk om het beste product/protocol te kiezen voor je eigen toepassing op basis van functie en budget.

Pluspunten

• Brede ondersteuning aan protocollen
  • Community voor nog meer ondersteuning
  • FLOWs werken intuïtief

Minpunten

• mate van aanpassingen in de app
  • redelijk forse prijs
  • automation werkt verslavend ;-)

Kwaliteit Score: 4
Voorheen had ik zo'n 43 Klik-Aan-Klik-Uit devices in huis en 12 HUE lampen via mijn Homewizard. Sinds de komst van Homey heb ik mijn domotica en automation uit kunnen breiden met onze zonwering schermen, smart devices in de keuken en wasruimte en lampen van IKEA. Fijn is dat ik de homewizard heb kunnen integreren in de HOMEY om zo gebruik te maken van alle temperatuur sensoren, rolluiken en energielink +p1, IP camera's, etc..

Installatie
Installatie verliep heel erg eenvoudig en helder. homey was snel aangesloten op het netwerk en ontdekte direct de nodige devices in mijn netwerk. Andere devices waren stap voor stap toe te voegen - mede met het lezen van community topics.

Beheer
Het maken en beheren van FLOWs gaat snel en zowel in de app als via het web goed uit te voeren. Ik merk dat ik op de gekste momenten een idee heb om te automatiseren en dit vervolgens ook snel in de homey in elkaar geklikt krijg. Dit is tov de homewizard echt een groot verschil.

Gebruiksgemak
Ik merk dat mijn partner snel mee ging in de overstap naar homey. Er waren nog minder handelingen via een afstandsbediening of app nodig om bijvoorbeeld lampen aan of uit te zetten omdat ik dit op basis van meer variabelen heb kunnen regelen met de homey.
Bijvoorbeeld het licht dimmen wanneer Nelfix gestart wordt op de TV was normaal een handeling via de afstandsbediening of app - nu ziet Homey het gebeuren en past dit zelf aan. Hoge WAF :)

Prestaties

De prestaties van de Homey hebben mij verbaasd, dit is echt aanzienlijk beter dan de Homewizard voor dezelfde opdrachten.

Beheer

Gezegd moet worden dat het inrichten van basis flows op zich intuïtief werkt, maar wanner er meer condities bij komen er ook wel wat kennis nodig is. Met enige regelmaat heb ik toch de uitgebreide community moeten raadplegen. Maar dit is ook een voordeel, hier is veel informatie te vinden over producten die wel of niet ondersteund worden en wat er kan zijn als iets niet helemaal lekker werkt.

Nu drie weken in gebruik ben ik erg tevreden met de Homey en ga ik het automatiseren van onze woning steeds verder uitbreiden - het is verslavend :)

Enige min-punt tov de HomeWizard is de dataweergave van zowel temperatuur sensoren als de EnergyLink informatie zoals de homewizard deze zeer netjes in grafieken weer kan geven - LIVE, per dag, per week, maand etc. Insigts vanuit HOMEY bied hier een gedeeltelijke oplossing in, maar is niet zo gemakkelijk als bij de homewizard. Daar klik je op het device, krijgt de actuele waarde en kan daar gewenste grafieken ophalen.
Dit zou wat mij betreft een welkomen aanvulling zijn.

Heb jij ook een Athom Homey Pro?

vraagje wat heb je zoal geautomatiseerd, het trekt wel mijn aandacht maar ik heb geen idee of het echt veel zal toevoegen?