Antec MX-25 Review

dipje2 25 augustus 2010, laatste update op 11 november 2010, 1.154 views

Antec MX-25

Pluspunten

• Gelikt uiterlijk
  • eSATA poort / USB2 combi
  • USB powered

Minpunten

• Geen eSATA kabel meegeleverd
  • Bevestiging van hdd had wat beter gemogen

Mijn eerste review, dus geef pointers waar je het nodig lijkt :).

De foto's zijn gemaakt met mijn telefoon, excuses daarvoor. Ik had mijn DSLR niet mee naar mijn werk toen de MX-25 binnen kwam en ik kon niet wachten om hem open te maken. Dus dan maar zo :).

Na een poosje de trage harddisk performance van mijn laptop zal te zijn, toch besloten dat het tijd werd er een SDD in te gooien. Ik vond de aankondiging van de nieuwe generatie (G3) Intel SSDs erg interessant, maar had het geduld niet er op te wachten.

Een SSD van 160GB of groter was meer geld dan ik uit wou geven, en 80GB of kleiner is gewoon te weinig voor in mijn laptop. Het is officieel een laptop van de zaak, en ik moet er mijn (embedded) Linux development op kunnen doen. Maar er zit een goede videochip (videokaart meer) in en ik gebruik hem ook als game laptop. Dus, dual-boot Linux en Windows 7.

Om toch wat storage over te houden wou ik de 320GB Hitachi die uit mijn laptop kwam wel blijven gebruiken, maar USB transfer speeds is gewoon te weinig om _op_ te kunnen werken. Als puur storage werkt het misschien, maar om echt game installaties op uit te voeren en / of constant grote firmware-images aan te passen van 4GB of groter is dat gewoon geen optie.

Ik wou dus een exterene behuizing die mobiel is, maar wel op eSATA werkt om gewoon de native performance van mijn oude harddisk te houden.

2.5", usb-powered (geen losse voeding adapter dus) en eSATA mogelijkheid. Mede door de looks (en het merkje Antec to be honest) uiteindelijk voor de Antex MX-25 gegaan.

Verpakking, eerste indruk
De MX-25 komt in zo'n typische plastic verpakking waar je normaal gesproken je vingers open aan haalt en / of met een stanleymes te lijf moet. Er zit hier alleen een klepje aan de bovenkant zodat je hem ook zonder gereedschap open kan maken :). Redelijk no-nonsense verpakking: De MX-25 zelf, en een klein doosje met 'handleiding' en USB kabel.

Wat opvalt: Geen (mini)schroevendraaier. Soms (zelfs bij hele goedkope) behuizingen krijg je een klein schroevendraaiertje erbij, hier niet. Geen probleem natuurlijk, maar gemiste kans voor een 'A' merk :). Belangrijker: er zit ook geen eSATA kabel bij, alleen een USB-kabel. Dit had ik van te voren gelezen in reviews online, dus ik had er eentje los bijbesteld. Maar het lijkt me wel handig dat als je een behuizing maakt met eSATA (en die zijn er niet superveel in 2.5") er ook gelijk de kabel bij doet. Juist USB-kabels heeft iedereen wel ergens eentje extra van of iets in die geest, juist eSATA kabels niet.

Montage
Er zit _1_ klein schroefje aan de zijkant, en als je die losmaakt kan de bovenkant er af. Je kan vervolgens je 2.5" HDD er schuin in schuiven en in de SATA connectoren duwen. Dit moet dus wel een beetje schuin, en ik weet niet of het dus een goed idee is om aan de lopende band de HDD er uit en weer er in te doen. Ik zal dat sowieso niet doen, maar wie weet voor iemand anders. Desksel weer er op, het ene schroefje vast en klaar.

De montage is dus heel simpel en snel, maar daar zit dan ook gelijk een klein minpuntje bij: De HDD zit niet vast geschroefd van binnen, hij zit alleen maar vast aan de SATA connectoren. De HDD heeft heel weinig speling om te kunnen schuiven in de behuizing (hele goedkope blanko-merk behuizingen kan je HDD alle kanten op rammelen) maar een beetje speling is er wel (1mm of 2mm ongeveer). Als je de MX-25 weer dicht hebt gemaakt kan je je HDD dus wel een beetje horen bewegen van binnen als je de MX-25 voorzichtig schud. Als je de HDD alleen vast 'klemt' dan moet hij ook wel goed klemmen vind ik.

Het gebruik
Valt weinig over te zeggen. mini-USB plug in de MX-25, rode USB stekker in een USB poort van computer / laptop en gaan. De meegeleverde USB kabel is van het type waar een 2e USB plug aan zit voor als er te weinig stroom uit 1 USB poort komt. Ze hebben met de kabel dan hier gelukkig wel nagedacht om de 2e USB plug ook echt wat extra ruimte en kabellengte te geven zodat hij ook echt een andere USB poort weet te bereiken. Meestal maken ze een heel klein verloopje waarmee je meestal alleen maar twee USB poorten kan gebruiken die vlak naast elkaar zitten. Die zitten meestal op dezelfde (interne) USB hub en delen dus de stroom, wat het hele verloopje useless maakt. Hier dus niet.

eSATA is ook heel simpel. eSATA kabel verbinden met de eSATA poort op computer en MX-25, en daarnaast de USB kabel ook gebruiken. Het haalt niet uit of je nu de rode (echte) USB plug gebruikt of de zwarte (power-only), hij werkt op alle twee. Je moet dus wel twee kabels verbinden, maar dat is (voor mij tenminste) logisch aangezien er geen power over de eSATA kabel gaat.

Als je eerst de USB kabel aansluit, zie je gelijk een USB apparaat wat verbonden is. Als je daarna de eSATA kabel erbij aansluit, verdwijnt het USB apparaat en zie je een nieuwe disk op je SATA controller.

Er zit nog een losse stroomadapter aansluiting op de MX-25, maar er is geen adapter meegeleverd. Je zal dus zelf een geschikte adapter moeten vinden als je die zou willen gebruiken. Misschien (ik heb hier te weinig kennis van) heb je dit nodig als je hele stroomslurpende HDD's wil gebruiken. VelociRaptors (als ze uberhaupt passen) zullen vast meer stroom gebruiken als uit 1 of twee USB poortjes komt.

Performance
Ik gebruik de MX-25 met mijn oude laptopschijf, wat een 320GB Hitachi is. 5400 rpm, 8MB cache. Ik heb een CrystalMark en HDTune benchmark gedraaid voordat ik de schijf uit mijn laptop haalde. HDTune meet alleen read-informatie (as far as I know) en doet dit over de gehele schuif. CrystalMark schrijft ook data, en die werkt (dus) op een partitie. Dit vermeld ik er even bij omdat de C: partitie die gebruikt is in de native benchmark (dus HDD ingebouwd in mijn laptop) een gebruikte Windows installatie is van ongeveer anderhalve maand oud. Er is dus wel wat fragmentatie aanwezig en CrystalMark begint niet helemaal met schrijven aan het begin van de schijf. Toen de schijf in de MX-25 zat heb ik diezelfde partitie wel geformatteerd, dus dat is een kleine voorsprong.

Toen de schijf eenmaal in de MX-25 zat heb ik (op dezelfde laptop maar met schone Windows installatie op nieuwe SSD) dezelfde benchmarks gedraaid, maar met de Hitachi aangesloten via eSATA.

Je ziet dat de performance (praktisch) gelijk is. Ter vergelijking heb ik nog een CrystalMark gedraaid met de Hitachi aangesloten via USB2 (maar wel de hoeveelheid data wat teruggeschroefd, want anders moest ik te lang wachten).

Hier zie je het verschil waarom ik niet op een USB2-aangesloten schijf wil werken. De 'USB-vertaal' chips die in de behuizing(en) worden gebruikt halen gewoon nooit de maximum snelheid van USB2. Hier zit best een verschil per behuizing in. Sommige halen 16 MB / sec, anderen weer 35 MB / sec. Ook al zit er een schijf in die makkelijk de 75 MB / sec moet kunnen halen.

Als klein testje heb ik nog (voordat ik hem in mijn laptop plaatste) mijn nieuwe Vertex2 120GB in de MX-25 geplaatst, een aangesloten via eSATA. Vervolgens een HDTune gedraaid. Ik moet er hier wel bij zeggen dat ik ondertussen anderen dingen aan het doen was op mijn laptop, waaronder een goedkoop pruts 4GB USB stickje aan het volschrijven met de Windows7 installatie bestanden. Dit verklaart de grote 'stall' die je ziet en ene paar van de kleinere dipjes in snelheid.

Dit is alleen om aan te geven dat (in ieder geval in de MX-25) eSATA ook echt bijna alles uit je schijf weet te halen. Ik zit er bijna aan te denken om een betere 7200 rpm of zelfs een Seagate MomentusXT er in te zetten.

Al met al ben ik er erg blij mee. Hij doet waarvoor ik hem had, namelijk op een portable manier toch de storage van mijn laptop uitbreiden terwijl de native snelheid van de HDD bewaard blijft. De behuizing is compact, USB powered en ziet er nog aardig uit (vind ik :)). Dit alles voor een redelijke prijs. De MX-25 is wel wat duurder dan de goedkoopste behuizingen, maar hij is ook (duidelijk) meer waard.

Rest mij nog te vragen: Als iemand een tip heeft om de plaatjes _in_ de review (zoals hier de benchmarks) te hosten, gelieve het even te laten weten. Tweaker laat maar een paar plaatjes toe, en zelf heb ik geen hosting voor ze. Is hier een standaard site voor die gebruikt kan worden, en waar de plaatjes ook (voor hele lange tijd) op blijven staan?

Heb jij ook een Antec MX-25?

Goede review hoor, ik denk dat ik er ook eentje aan ga schaffen.
Zou jij aan kunnen geven hoe de eSATA moet worden gekozen? Bij mij werkt deze niet. Ik zou een switch USBS/eSATA verwachten maar kan deze niet vinden. Thx.
Stop een eSata kabel in de MX25, en vervolgens in je computer.
Stop de usb kabel in de MX25, en vervolgens het zwarte uiteinde in je computer.

Zo werkt het altijd bij mij.

Maar ik geloof dat ik ook gewoon de rode USB stekker kan gebruiken (de 'echte' met data), maar dan moet ik wel als eerste de eSata er in hebben zitten.

Bij mij zit er een 5400rpm 320gb schijf in en die doet het altijd met eerst eSata, dan de zwarte USB stekker.

suc6!