Fuji FinePix S3500 (4MP, 6x zoom, 39-234mm, f/2.8-3.0) Review

meikitsuNewbie 2 juni 2006, 233 views

Fuji FinePix S3500 (4MP, 6x zoom, 39-234mm, f/2.8-3.0)

Pluspunten

• Robuust
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Erbarmelijk slechte autofocus
  • Fletse flits

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 3
Mijn advies zou zijn: zoek even verder. Na eerdere ervaringen met een simpel Fuji-compactcamera'tje heb ik vorig jaar besloten tot aanschaf van deze Fuji, en eerlijk gezegd heb ik er spijt van.

Zoals ook aan mijn beoordelingen te zien is, is er grotendeels niets mis met deze camera. Op het uiterlijk is niets aan te merken, hooguit dat het geheel nogal lomp oogt met de bijgeleverde zonnekap, maar die zonnekap maakt wel dat je gebruik kunt maken van alle 55mm-accessoires die verkrijgbaar zijn als polarisatiefilters en dergelijke. Gezien het feit dat de S3500 in feite een compactcamera is, ben ik zeer tevreden over de verkrijgbare accessoires, zeker in aanmerking genomen dat er opzetstukken te krijgen zijn om de lens om te toveren in een groothoek- of telelens.

Qua batterijen kan ik kort zijn - die gaan lang mee. Ik gebruik alleen de goedkope Aldi-batterijen en op een gemiddelde vakantie gebruik ik twee tot drie setjes van vier batterijen in twee weken. Hetgeen ik een tamelijk goede score vind.

Het enige, en voornaamste, nadeel aan deze camera, dat voor mij maakt dat ik spijt heb van mijn aankoop, is de anominabele elektriek in de camera. Dat ik binnen uitsluitend met flits kan fotograferen, terwijl ik met mijn analoge spiegelreflexcamera bij 200 ASA zonder kan, is nog niet zo'n probleem. Wel een probleem vind ik dat de autofocus bij minder licht (niet noodzakelijk nacht) niet meer werkt. Zelfs theaterlicht is beslist te weinig en levert uit de losse hand altijd bewogen foto's op, flits of geen flits. Ook een donker object, zoals een zwarte kat, kan bij iets-minder-dan-daglicht een scherpe foto onmogelijk maken.

Overigens worden foto's bij het gebruik van een flits snel flets, maar dat is nog enigszins te corrigeren met de Witbalansinstellingen, of beter met een beeldbewerkingsprogramma.

Heb jij ook een Fuji FinePix S3500 (4MP, 6x zoom, 39-234mm, f/2.8-3.0)?