Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG K 701 (Zilver) Review

r_mnk 24 augustus 2010, laatste update op 25 augustus 2010, 3.940 views

AKG K 701 (Zilver)

Pluspunten

• Zeer mooi, eigen en gedetailleerd geluid.
  • Zit prima.
  • Degelijk.
  • Eigenlijk helemaal niet zo duur voor wat je krijgt.

Minpunten

• Heeft een aparte versterker nodig.

Ik heb deze hoofdtelefoon verkocht, maar heb er veel plezier aan beleefd en daarom wil ik er toch graag een review over schrijven. Zoals gezegd: ik heb 'm niet meer, dus helaas kan ik er ook geen foto's meer van maken. Geen plaatjes dus, helaas.

Allereerst de algemene beoordeling
De K701 is echt een bijzondere hoofdtelefoon en niet alleen door het vreemde uiterlijk. De één zal het mooi vinden, de ander, waaronder ik, spuuglelijk :). AKG heeft echt moeite gedaan een designteam te vinden dat de K701 helemaal in het ipod-tijdperk heeft weten te plaatsen. Het resultaat is een potsierlijk bouwwerk op je hoofd, waarbij ondanks de bruin lederen hoofdband en blinkende metaal-onderdelen vooral het roomwit opvalt. Mijn wederhelft vond 'm dan wel weer mooi. Het is dus een kwestie van (wan)smaak. En gezien de positieve beoordeling die ik verder ga geven blijkt maar weer dat uiterlijk toch weer niet zo belangrijk is. De K701 heeft namelijk een heerlijk en uniek geluid, zit goed om je oren en is stevig. Al met al is de algemene beoordeling dan ook zeer goed.

kwaliteit geluidsweergave
Hier draait het natuurlijk uiteindelijk om bij de aanschaf van een prijzig koptelefoontje. En het woord u i t e i n d e l i j k dient bij deze benadrukt, want het geluid was wel even wennen. Niet dat er iets ingebrand hoefde te worden of zo, althans mijns inziens hoeft dat niet. Ik geloof daar niet zo erg in, in al dat inbranden (al denk ik wel is dat je aan een specifiek geluid moet wennen). Voor degene die er wel in gelooft: volgens de kenners van head-fi is een inbrandperiode van meer dan 100 uur een minimale vereiste bij deze hoofdtelefoon.

Neen, het is eerder de serieuze geluidsversterking die de K701 nodig heeft, waardoor ik logischerwijs even moest zoeken (en in de buidel moest tasten) vóór het geluid goed tot z'n recht kwam. Zó uit de i-dinges klinkt het allemaal wat schril: er zit geen diepte in het geluid. Je kan 'm echt wel tot gehoorbeschadiging aan toe hard zetten, maar het klinkt allemaal niet veel beter dan pak 'm beet het vlagschip wat ik tot dan toe had, de Senheisser px100 (niks ten nadele van dat geweldige low budget-telefoontje trouwens).

Na koortsachtig inlezen deed ik dan ook tot twee keer toe een aanschaf: een Asus Essence STX-geluidskaart en een Little Dot II hoofdtelefoon (buizen)versterker. De geluidskaart heeft al een aparte koptelefoonversterker, van waaruit de K701 zeer goed klinkt, al zal de echte kenner dat voor onmogelijk houden. Want dat is, behalve het onmogelijk aantal inbranduren de andere mare die over de K701 de rondte gaat: hij is eigenlijk niet te versterken. Onzin, vonden mijn oren. Over Little Dot kan ik helaas kort zijn: little dot ging kapot, mocht teruggestuurd en was nog steeds kapot. Wel heb ik hier op z'n minst een paar weken naar kunnen luisteren, dus via de DAC van de geluidskaart via line out naar versterker. Dit maakte het geluid nog iets voller.

Wat de K701 ongeëvenaard maakt met mijn tot nu toe beluisterde koptelefoons (Sennheisser PX100, HD650, HD580 Grado sr80i, sr225i) is de reikwijdte van het geluid: heel breed met heel veel detail en dan ook nog zo geplaatst dat je af en toe schrikt van details die je tot dan toe nooit eerder had gehoord. En dus ook letterlijk schrikt - alsof het van buiten komt. Hierdoor is het erg mooi naar jazz of klassiek te luisteren, of naar muziek die om geestverruimende middelen vraagt. Maar gewone rock of pop of punk of wat dan ook klinkt ook prima.

Vraag is dan misschien: waarom heb je 'm weggedaan? kort verhaal: ik kreeg de upgrade-ziekte, was benieuwd naar de HD650 - die ik vond tegenvallen. Deed die weer weg. Kocht een externe DAC en een andere koptelefoonversterker waardoor het geluid nog mooier werd. Werd hierdoor toch weer benieuwd naar wat een Sennheiser ervan bakte, kocht een tweedehands HD580 en toen werd de K701 plotseling werkloos. Ik snap het zelf eigenlijk ook niet. De K701 deed eigenlijk alles beter, maar de HD580 klonk gewoon lekkerder. Stom. Of zo is Het Leeven, kan ook.

Kortom: geluidsweergave zeer goed.

Gebruiksgemak Gewoon wel goed, maar aangezien het om een lomp bouwwerk gaat (waarvoor je trouwens wel een standaardje krijgt meegeleverd), dat nogal wat nodig heeft om echt goed te klinken, deze keer niet zeer goed. Hieronder valt denk ik ook hoe het ding zit: bij mij wel weer zeer goed. De comfortabelste hoofdtelefoon tot nu toe. Hierover verschillen de meningen: sommige vinden de hoofdband een onaangename druk op het hoofd geven. Mijn hoofd is kennelijk erg hard en de hoofdband geen partij daarvoor. Zelf vind ik het allang een pre dat ie niet op je kaken klemt zoals (weer bij mij, allemaal erg persoonlijk dit) de HD650.

Bouwkwaliteit en afwerking Zeer goed, overigens heb ik 'm vrij elegant behandeld. Eigenlijk heb ik 'm te kort in bezit gehad om hierover een goed oordeel te vellen, maar het oogt allemaal als Oostenrijks degelijk & doordacht.

Dat was het voorlopig. Ik hoop dat deze review helpt bij het uitzoeken van een leuke hoofdtelefoon :).

Heb jij ook een AKG K 701 (Zilver)?

Heb 'm nu ook al flink wat maandjes (jaren) in m'n bezit en ik zou 'm gelijk weer kopen, mocht ik 'm op wat voor reden dan ook mollen of zo. Zo'n burn-in periode die er voor zorgt dat de koptelefoon een wat andere klank krijgt (ruimer stereobeeld, etc..) is geen mythe. Heb mijn AKG K701 kunnen vergelijken met een K701 vers uit de doos. Het verschil was overduidelijk (mijn inziens), mijn vriendin vond het verschil hoorbaar maar niet groot. Verschil moet er blijven, maar vanaf dat moment weet ik dus zeker dat het geen mythe is.

"Misschien heeft die nieuwe K701 sowieso een andere klank" zul je misschien denken, maar dat heb ik 3 maanden later kunnen ontkrachten, beide K701 koptelefoons klonken toen, zover ik kon beoordelen, identiek.

Een goede en krachtige koptelefoon versterker is wel een aanwinst, zoals je zelf al aangeeft, de koptelefoon komt dan echt goed tot zijn recht!
Erg nette review waarvan ik het oordeel alleen maar kan beamen, het is een top hoofdtelefoon. Zeker nu de prijs wat gedaald is, ik heb nog €399 betaald namelijk.
Dank voor je nuancerende reaktie :) . Ik zou burn-in, of inbranden zoals ik het noem (inspelen is misschien een betere term) ook zeker niet als een mythe willen afdoen. Hoewel ik zelf natuurlijk wel stel dat ik er niet in geloof, dus dat impliceert misschien een soort mythe. Hoe dan ook is het laatste woord erover nog niet gezegd, ik denk zelf ook dat een hoofdtelefoon na een tijdje luisteren beter gaat klinken, maar dat kan evengoed (in ieder geval deels) liggen aan het feit dat je jezelf op het geluid instelt. Voor een vrij korte review als deze vind ik het een en ander tegen elkaar afwegen minder relevant, aangezien het nogal specialistisch is. Het gaat er mij meer om evt. enthousiaste kopers ervoor te waarschuwen dat de meerwaarde van zo'n hoofdtelefoon rechtstreeks aangesloten op een ipod minder is. Er zijn best een paar klaagtopics hierover op andere fora te vinden en dan vind ik het advies om een versterkertje erbij te kopen zinniger dan om er een burn-in periode van 200 uur tegenaan te gooien.