Soundcore Motion+ Review

LucW2 22 mei 2021, laatste update op 11 juni 2022, 4.980 views Product gekocht

Soundcore Motion+

Voor bluetooth speakers onder de 100 euro. 'best of budget' -- Heb er twee! -- Lees mijn zeer uitgebreide ervaring review met bron en video links en eigen foto's. Disclaimer: de graanprijzen 2022 voor de nieuwe oogst zijn duurder geworden, dus ook de Motion+ ....

Pluspunten

• 12 uur accu duur
  • accu leeg? gebruik aux kabeltje!
  • fenomenaal geluid
  • snelle pairing in stereo gebruik 2 exemplaren
  • IPX7 waterdicht:
  • opberg box verkrijbaar
  • Qualcomm aptX
  • batterij status op de Soundcore app

Minpunten

• Soundcore app draait niet mee

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 5
Ik ga echt niet over één nacht ijs, maar met deze durf ik dat wel. Voor deze, eerder de Bose en JBL (Flip 5) getest. Over die twee laatste was ik binnen een uur er al over uit, miste diepte en helderheid. Toen passeerde deze, mocht hem een dag lenen van een goede kennis en ik was meteen overstag, wat ik wilde horen, kreeg ik te horen. En de tweede voor 'pairing' naar volledig ruimtelijk stereo was na paar weken weken wachten ook al ingevuld .

De speaker en het opbergkoffertje:

Vandaag kreeg ik hem binnen, omdat ik hem al eerder had getest werd het alleen maar een goed gevoel bevestiging, besteld via AliExpress, Anker heeft daar sinds 2015 ook een eigen verkooppunt, Amerikaans bedrijf, waar de makelij toch uit China komt, scheelt weer transporteren van China naar de USA en dan weer naar Nederland, dus de besparing daarin zou best eens de korting zijn. rond de 100 euro kost hij in de 'States' op Ebay nog duurder als op Amazon, maar bij AliExpress was hij nog fors goedkoper, wist al de reguliere prijs van (met korting bonnen) 82 euro, maar zo nu en dan hebben ze extra kortingen geldend maar één dag, dan pak je zo nog eens 8 euro extra en had hem voor 73,82. Wil mijn tweede ook hebben en 28 mei is weer zo'n dag. Het opbergdoosje (zie foto 8 en 9) is alvast besteld, die is niet van Anker zelf maar een externe leverancier en dat is aan te bevelen voor 7,35 per stuk.

Prijsstijging medio 2022: de stijgende graanprijzen voor de Afrikaanse landen door de Ukraine oorlog was voor veel bedrijven de smoes om maar ook aan prijsopdrijving mee te doen, had nog een discussie met mijn warme bakker hierover, die dat ook deed, ik wees hem op dat het zakje krentenbollen dat 40 cent duurder is geworden, gebakken is van de granen die vorige oogst al zijn ingekocht, hoe hou je consumenten voor de gek ... dus ook de Soundcore en Anker producten, wist niet dat er graan in zat, dus ik was de spekkoper, nog net op tijd en vlak voor dat de EU regelgeving inging dat op Ali-Chinees spullen nu ook btw en invoerbelasting geheven wordt, de 'graanprijzen' deden de rest, maar dan nog .... steeds onmeunig (= ontzettend op zijn Twents) veel kwaliteit voor budget prijs want de Sonos en andere zijn ook duurder geworden.

Bluetooth verbinden: (foto 5)

Er is een Soundcore app, maar meer daarover later. Aansluiten gaat gemakkelijk, je zet hem aan met de knop aan de zijkant (foto 7), de foto's zijn met mijn Huawei Mediapad T5 tablet waar ik simpel de bluetooth connectie kon activeren (zie foto 5). Je hoort meteen het zelfde welkoms geluidje wat ik ook hoor bij mijn Anker Life Q10 bt koptelefoon, vertrouwd geluid dat je op het goede spoor zit. Op de speaker zit boven op de drukknoppen voor de volume, de optie voor pairing

Soundcore App: (foto's 10 t/m 14)

Mijn ervaring is met Android, heb geen iOS ervaring. Wie dat wel heeft, graag in de reactie jouw ervaring.
Via Google Play Store de Soundcore app (witte kleine b in blauw vlakje) gedownload en geïnstalleerd. Je moet je eerst aanmelden en een account aanmaken, bij ging dat via email van mijn PC (en ik wachten en wachten, maar zat in mijn spam map van Thunderbird), eenmaal geactiveerd kan je eigen voorkeuren opslaan, de firmware update was al laatste versie, dus dat oké.
Je kan niet zo heel veel; met de app, eigenlijk de basic geluid instellingen (zie foto's 10 t/m 14) en snelle opties en de afstandbediening opties. Maar heb je meer nodig? dacht het niet.
Minpuntje van de app: draait niet mee naar horizontaal stand, dus altijd tablet rechtopstaand,
Pluspuntje van de app: batterij niveau van de Motion+ wordt weergegeven (is zwart, dat had groen gemogen)
TIP: Uit ervaring kan je ook uitstekend met je geluidinstellingen wat al op jouw smartphone of tablet zit jouw voorkeuren instellen dus je hebt niet persee de app nodig

Verbinden zonder Bluetooth: (foto 15)

Open (zie foto) onder de aan/uit knop het rubber stripje, daar zie je onder de USB-C de aux. Verbind met de bijgeleverde 3.5 jack kabeltje de Motion speaker met je conventionele (in mijn geval de oer vertrouwde Sony Walkman) afspeler, maar dat heeft nog een functie, mits je bluetooth afspeler een aux uitgang heeft kan je hem ook verbinden als de accu van de speaker na 12 uur gebruik leeg is.
De Sony Walkman klonk mega vet over de Motion+ (ik hou van een beetje volle bass).
Of dat ook werkt met pairing bij tweede Motion+, is voor mij ook een verrassing, later een update hierover als ik begin juni ergens mijn tweede Motion+ ontvang.

Opladen via USB-C:

Wat betekenen de indicatielampjes tijdens het opladen?
Opladen wanneer ingeschakeld:
- Continu rood licht tijdens het opladen
- Continu wit licht wanneer volledig opgeladen

Opladen wanneer uitgeschakeld:
- Continu rood licht tijdens het opladen
- Licht gaat uit wanneer volledig opgeladen

Draadloze Stereo Pairing:

Paar twee Motion + via een enkel apparaat voor dubbele volume of enorme stereo geluid.
Door twee Motion + -luidsprekers te koppelen, breidt je de opties uit - volledig stereogeluid of dubbel volume - terwijl je beide luidsprekers via één apparaat bedient. Hoe dat gaat, hieronder ...
Bekijk dit YouTube filmpje hoe je dit doet (werkt op Motion+ precies het zelfde!).
Nu twee bronnen aansluiten op de Motion+
Bekijk dit YouTube filmpje hoe je dat doet

Portable?

Het kan! Als je de opbergcase hebt, want opgeborgen klinkt hij (ietsje doffer) gewoon door de case deksel door en daar deze een draagriem heeft, is het gewoon mogelijk.

Update 7 juni 2021 (foto 17)

Vandaag de tweede Motion+ ontvangen, geprofiteerd van de twee daagse prijzen festival van Anker op AliExpress en mijn tweede exemplaar zeer goedkoop binnen kunnen hengelen (64,07), tweede opbergbox ook bij besteld.
Aansluiten ging betrekkelijk eenvoudig zoals ik hierboven in de YouTube linken beschreven had en de investering was meer dan verrassend, nu pas hoor je echt de kwaliteit, mega stereo surround. In de woonkamer klinkt het vet, buiten nog vetter omdat je ze nog meer uit elkaar kon zetten.
Voor minder dan 138 euro samen, twee stuks, 15 euro voor twee opbergboxjes, bijna te mooi om waar te zijn, en toch kan het werkelijkheid zijn, gewoon durven, voor de prijs hoef je het niet te laten.

De Buitenlandse YouTube reviewers hebben allemaal een Soundcore Motion+ in hun vergelijking testen, de Nederlanders als Bright, Tweakers, Coolblue schitteren door afwezigheid met de Anker producten, waarom eigenlijk, is duur altijd het beste?

Update hierin, Bright nam in de vergelijkingstest van 19 juli 2021, BT-speakers onder de 100 euro, de goedkopere, maar iets minder in geluid, de Soundcore 3 mee in de test, waarom niet deze veel modernere Soundcore Motion+ was direct mijn eerste gedachte, ok heeft geen lusje (lekker belangrijk, je neemt hem toch mee in je rugtas). De Motion+ wordt in Nederland nu boven de 100 euro geprijsd, waarom eigenlijk?

Update: 2021-08-23:
- Op vraag welke JBL ik vergeleken had dat was de Flip 5. Koppelen met mijn Huawei Mediapad T5 lukte moeizaam of viel snel weg, had lagere BT (4.2) en geen ingebouwde microfoon. Het zijn persoonlijke voorkeuren, dat kan voor jou weer anders zijn.Daarom vermeld ik mijn apparaten in de reviews.
- Prijsstelling op AliExpress is ook veranderd, nu betaal je belasting over je bestellingen en mogelijk invoerrechten, had hem dus op net tijd. De Anker website heeft ook tijdelijke aanbiedingen stond in de reacties hieronder.
- Nog steeds tevreden? JA! supertevreden ben nog steeds in mijn sas met de Motion+. Batterij duur is best lang als je hem niet gebruikt, wel opgeladen na 3 weken niet gebruikt te hebben, binnen enkele minuten waren ze beiden weer helemaal vol! Laad ze wel altijd weer op na gebruik, doe ik met alles, batterijen en accu's gaan dan ook langer mee.

ervaring update: 2021-10-06:
Aantal weken naar Kroatië geweest, daar zijn de twee Motion+ bt speakers veel gebruikt, gekoppeld aan mijn Samsung A51, zo fijn en heerlijk in gebruik en mijn gasten waren ook verbluft van het geluid, veel 70~90-er jaren rock en blues op afgespeeld, totaal geen overbass, goed te doseren en koppelen aan elkaar zo makkelijk ze vinden elkaar snel als ze één keer gekoppeld zijn, Ook met uit doen, doe je de één uit, volgt automatisch de ander. Het gebruiken van twee, heeft zoveel meerwaarde duidelijke stereo scheiding in L+R en weidser geluid.

Deze review is aan updates onderhevig bij nieuwe ervaringen of toepassingen.

Heb jij ook een Soundcore Motion+?

Goede review, maar wat ik mis, zijn de geluidsinstellingen via equalizer; dat maakt bij deze speaker echt het verschil. Voor meer uitleg en goede instellingen zie Alan Ross op Youtube.
Heb de YouTube bekeken, ik ben Alan Ross eens dat de equalizer geluidsinstellingen geen dramatische verandering of grote invloed heeft op totale verandering, toch doet de app wat hij moet doen, want ik heb hiervoor andere concurrenten beluisterd en geen van hen doet het beter, eerder slechter in deze budget klasse, want bluetooth speakers heeft zijn beperkingen en niets is beter dan een oude 3-weg speakerbox, via een draadje aan een conventionele analoge versterker, ook die kosten een aantal honderden euro's.

We praten over een bluetooth speaker die mij 74 euro nieuw heeft gekost en op 28 mei is er een tweede 48 uur sale op de AliExpress Anker store en daar ga ik mijn tweede aanschaffen, omdat ik vermoed dat twee speakers die meer uit elkaar staan, mooier gaan klinken al heeft de app zijn beperkingen gerelateerd in wat de motion+ kan weergeven, want aan de app ligt het niet, de speaker is de bron die het niet waar kan maken en dat doen ze allemaal van rond de 100 euro, zelfs die nog dubbel zo duur zijn.

Het is de acceptatie bewustwording dat bluetooth budget speakers, nu eenmaal niet de perfectie heeft die de 3 tot 4x duurdere wel kunnen, het is software en hardware innovatie ontwikkeling, want het is kunstmatig geknutsel om de diepe bassen zo te laten klinken als of er een bass speaker in een 50 liter kast zit. Omdat de bass nog wel naar behoren klinkt, kunnen de hoge toon tweeters niet compenseren, dat is wat ik bij alle anderen ook zie, kan ook niet voor die prijs, dit zijn de betere speakers onder in de markt, vandaar mijn beoordeling: 'Best of Budget', het is goedkoop en stel je verwachtingen niet te hoog, ik heb slechtere gehoord voor hogere prijs en ik ben geen type die over één nacht ijs gaat, het was een zoektoch van twee jaar luisteren, lenen van anderen en ondervinden en waarom ik niet voor de duurdere ga, heeft met mijn WAO ruimte budget te maken.

Neem nou de Bose SoundTouch 30 series III, ook van deze heb ik een review staan, die heb ik niet gekocht maar uit erfenis verkregen, zou ik die voor de 750 euro ooit kopen? Never nooit, mijn overleden broer was een party animal (die titel vond hij altijd leuk), die hoort daar alleen maar overheersende bassen en leg ik een vergelijk tussen die 750 euro kostende Bose en de 675 euro goedkopere Soundcore Motion+, knappe jongen die verschillen hoort, btw de Bose SoundTouch 30 series III staat te koop bij 'Vraag en Aanbod' en op Marktplaats, die is overcompleet geworden door de Motion+ O-)
niets is beter dan een oude 3-weg speakerbox
oneens (happy 2 weg ATC listener)
Anker’s eigen website heeft ook regelmatig kortingen. Heb er daar recent een besteld voor 79.99 euro incl verzending. (Was een back-to-school actie.)
Ik heb deze speaker sinds een jaar. Het is inderdaad een pareltje. Ik kan hem vooral vergelijken met een Ultimate Boom 3. Die vergelijking valt in alle opzichten beter uit in het voordeel van de Motion+. Betere bass, helderder geluid, goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Highland op 22 augustus 2021 18:39]

Met welke JBL heb je hem vergeleken?
Flip 5, die had ook bt 4.2 en wilde niet koppelen met mijn Huawei T5 tablet, Motion+ heeft bt 5.0 en koppelde direct. Verder had de Flip 5 geen ingebouwde microfoon optie en met binnenkomen telefoontjes is dat wel een gewilde optie. Maar alles is persoonlijk in voorkeuren.
Heb review aangepast aan de hand van jouw vraag!

[Reactie gewijzigd door LucW2 op 23 augustus 2021 08:58]

Die is ook lang geen 100 euro toch? Ik heb mijn charge 4 voor 90 euro gekocht en denk dat die minstens gelijkwaardig is
Prijzen schommelen, ik heb mijn Motion+ ook voor veel minder gekocht dan het nu te koop staat. Die Flip was toen iets van 90 euro, kost nu ook tientje meer (keek net even), maar de prijs was voor mij een indicatie, er waren goedkopere terwijl de Bose 199 was. Ik ging YouTube vloggers als leidraad tip waar ik in het moest zoeken, wat zij aanbevelen. als je 10 vloggers neemt heb je 10 verschillende uitslagen, muziek is persoonlijk, wat ik mooi vind, hoef jij niet mooi te vinden. Ik hou van pompende Psytrance beats, die moeten zwoel diep zijn, dan zoek ik wat ik wil horen, en jij zocht wat jij wilt horen. Iedereen is anders, andere voorkeuren, andere wensen, ander budget, mooi toch?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.