Dutch Originals Wireless BT Aluminium Soundbar (Aluminium, Grijs, Zwart) Review

Martijn.C.V 19 mei 2021, laatste update op 10 augustus 2022, 2.128 views Product gekocht

Dutch Originals Wireless BT Aluminium Soundbar (Aluminium, Grijs, Zwart)

De soundbar is om de matig klinkende TV te ondersteunen. Verkregen via een veiligsite voor 50eu ipv adviesprijs van 200eu. Samengevat: De 50eu niet waard. Voor iets met een 200eu adviesprijs hoef je niet 'subliem' te verwachten, maar ik zocht 'acceptabel' en kreeg 'sneu'. De TV klinkt beter.

Pluspunten

• Oogt oke
  • Goede aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Belabberd geluid
  • Geleverd met enkel 3.5mm jack

Muziekweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 2
Basweergave Score: 1
Mid- en hoogweergave Score: 3
Ik heb recent een nieuwe tv verkregen welke een mooi beeld heeft, maar niet echt goed geluid. Niet erg gek, het is een platte TV, dat heeft fysieke grensen. In mn zoektocht kwam ik toevallig de Dutch Originals Soundbar tegen. Het product zelf bied zich aan onder de volgende omschrijving:
Heeft u er altijd van gedroomd om een eigen bioscoop in uw eigen huis te hebben? De Wireless BT Soundbar van Dutch Originals kan uw droom waarmaken. Dit product biedt u de beste geluidservaring en het lage of vervormde geluid van uw tv wordt gecompenseerd. De aluminium soundbar zet uw huis om in een echt theater! De soundbar wordt gekenmerkt door zijn hoge geluidskwaliteit (2 speakers met totaal 30W), met dank aan het elegante aluminium ontwerp dat uitstekend tot zijn recht komt bij uw TV. De speaker is uitgerust met bluetooth en dit maakt het mogelijk om de soundbar ook aan andere bluetooth apparaten te koppelen
Daar valt uit te concluderen dat ze het product positioneren om het geluid dat de meeste moderne/platte TV hebben (eg niet echt optimaal) te 'compenseren' met 'hoge geluidskwaliteit' en diverse mogelijkheden voor aansluitingen.
Looks/kwaliteit:
Het product is redelijk verpakt en van redelijke kwaliteit. Het "aluminium" deel voelt en oogt wat minder premium als gehoopt, maar is desalniettemin voldoende en stoort niet. Als je het vast hebt voelt het degelijk genoeg en door de redelijk neutrale kleurkeuze past het makkelijk bij de tv.
De afstandsbediening is erg goedkoop, voelt alsof het snel stuk gaat en er zitten maar een paar knoppen op, allemaal erg groot. Bijna alsof het voor een kinder-apparaat is gemaakt. Maar het werkt wel.
Aansluitmogelijkheden
Het komt met een afstandsbediening en 3.5mm jack kabel. De SB biedt ook een bluetooth aansluiting, HDMI (ARC), USB en optisch (sp/dif). Dit is voldoende om de meeste apparaten aan te sluiten.
De positionering van de aansluitingen is een tikje onpraktisch als je de draden zou willen verbergen (vereist een paar haakse bochten om achter het apparaat te blijven).
Gebruik
Tijdens de installatie raakte ik in de war en dacht ik dat er iets niet werkte. Ik had de adapter aangesloten en daarna met de afstandsbediening aangezet. Niets. Gezocht naar een harde schakelaar, ook niet. Stekker er uit/in gedaan, nog steeds niet.
Toch maar de handleiding erbij gepakt. Blijkt: aan de rechterzijde zit een micro ledje waaraan je kunt zien dat ie aan staat. Je krijgt niet een auditieve melding, de afstandsbediening heeft geen ledje als je klikt, niets. Je komt er pas achter dat alles werkt, áls 't pas werkt. Als je voor het apparaat zit (wat toch wel de gemiddelde positie is), kun je nergens aan afleiden dat de SB aan staat of dat het reageert op je acties
Geluidkwaliteit:
Het geluid van de soundbar is simpelweg teleurstellend. Bij beter lezen staat er ook dat het vanaf 80hz kan produceren, wat waarschijnlijk betekent dat het 120hz+ goed kan produceren. Oftewel: het totale lage segment is niet bestaand. Het produceert een vergelijkbaar geluid als een TV zelf, zo niet iets slechter. Het verkooppunt "Compenseert tv met hoge geluidskwaliteit" is dus absoluut niet van toepassing.

De adviesprijs van dit product is op moment van schrijven 175eu. Voor dat bedrag mag je realistisch gezien niet een 'subliem' resultaat verwachten, maar wel 'acceptabel'. Helaas is het 'ver beneden peil'.

Om een vergelijkend gevoel aan te bieden: Denk 15eu pc speakertjes, maar dan in de vorm van een balk.

Heb jij ook een Dutch Originals Wireless BT Aluminium Soundbar (Aluminium, Grijs, Zwart)?

Is dat niet beetje de werkwijze van de meeste veilingsites? Een hoge, uit de lucht gegrepen en niet verifieerbare adviesprijs om vervolgens iets "zeer scherp" geprijsd aan te bieden. Terwijl het nog niet eens een kwart van de vraagprijs waard is.

Zo ook ooit van een vriendin kansloze BBQ gekregen. Dat ding stortte al in als je er te lang naar keek.

Maar evengoed balen dat het zo tegenvalt natuurlijk. Zie het als levensles van 50 euro: koop nooit onbekend spul bij veilingsites.
(ik heb een uitgebreidere review geschreven adhv je moderering btw)

Mja, het was een gokje. Ik verwachtte het van een faillisement of iets in die richting, dan met wat mazzel kun je best een voordeeltje hebben. De adviesprijs is 175eu dus ik hoopte gewoon wat geluk te hebben. Ik had 50eu verwachting, dat was zo'n 35eu teveel.

Ik kreeg van 2 bekenden ook gelijk de reactie "Dutch Originals is uberhaupt slecht spul". Ik moet de retourzending zelf betalen, ik zie het dan wel als een 7eu les haha.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 19 mei 2021 17:20]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.