Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner

€ 74,95
Specificaties Digitale radio - Bekijk alle specificaties

Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner Review

huisfotograaf 17 mei 2021, laatste update op 16 juli 2021, 884 views Product gekocht

Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner

Prima apparaat maar met een euvel (nu verholpen).

Pluspunten

• Simpel in te stellen
  • Prima geluid
  • Lage prijs

Minpunten

• Eindcontrole op product onvoldoende
  • Erg licht

Geluidskwaliteit Score: 4
Nu analoge radio bij Ziggo verdwijnt ook maar bij hen een QE317 gekocht. Installeren is een fluitje van een cent en met de bijgeleverde afstandsbediening is de bediening ook eenvoudig. Dat moet ook wel want op de QE317 zitten geen knoppen.
Het geluid viel me alles mee. Op de analoge uitgang een vergelijkbare kwaliteit als op mijn inmiddels meer dan 30 jaar oude oude FM-tuner. Via de optische uitgang en een externe DAC is het geluid een stuk beter. Ik vraag me af of er met een andere externe voeding misschien nog meer kwaliteitswinst te halen valt. Jammer genoeg zijn die dingen duurder dan de hele QE317. En of het dat waard is?
Na een paar dagen luisteren begon met iets op te vallen. Bij een door Radio 4 uitgezonden concert van het Concertgebouworkest bleken de bassen ineens links te zitten en de violen rechts. Na enig uitproberen kwam ik tot de conclusie dat bij de optische uitgang de kanalen waren verwisseld.
Maar eens even met Ziggo contact opgenomen. Die hoorden ervan op en ook op de Ziggoforums was van dit euvel niets terug te vinden.
Het apparaat dus maar teruggestuurd. Nu durf ik eigenlijk niet goed een nieuwe te bestellen. Was dit een exemplarische fout, is er een hele batch fout of betreft het een ontwerpfout op de print.
Ik wacht maar even af of er nog verdere klachten in de diverse forums verschijnen. Zolang analoog het nog doet heb ik hem ook niet echt nodig.

Hierbij een update. Nadat ik de eerste had geretourneerd toch maar een tweede besteld. Deze bleek dezelfde fout van verwisselde kanalen te vertonen. Contact opgenomen met Ziggo hierover en kreeg te horen dat het probleem bij hen niet bekend was. Het zou worden uitgezocht en er zou contact met mij worden opgenomen. Niet dus. Na een week of wat nog maar eens gemaild, nu met de Ziggo-webshop. Een medewerker van de webshop heeft hierop contact opgenomen met Quantis. Een medewerker van Quantis belde mij korte tijd later terug. Zij kenden het probleem wel en konden het verhelpen met een software update. Deze werd mij toegestuurd en ik heb de update gedraaid waardoor de firmware wijzigde van versie V.0135A naar V.0144A. Daarmee was het probleem opgelost. Het kostte dus wel even moeite, maar nu kan er een sterretje bij.

Heb jij ook een Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner?

Inderdaad, dat gaat niet. Tenminste niet met de QE317. De afstandsbediening is alleen geschikt voor de QE317. Je kunt er dus verder niets mee. Maar zonder deze afstandsbediening kun je het apparaat niet bedienen. Dus weer eentje erbij.
Verder heb ik er een betere voeding voor gekocht, een Ifi iPowerX. Dart ding is dus twee keer zo duur als de QE317, maar geeft weer een beetje verbetering. Verder draai ik bij de versterker het hoog iets op, waardoor hij iets helderder klinkt. Tenminste op mijn installatie.
Ook heb ik gemerkt dat hij enige inspeeltijd nodig heeft. Al met al doet hij het heel niet gek en ik ben er best tevreden mee, hoewel hij niet het niveau van de rest van mijn installatie haalt.
Succes met aansluiten!
Erg bruikbare info, bedankt!! Binnenkort wil ik ook voor een ouder familielid deze Quantis 317 aansluiten op de stereo via de optische audio aansluiting.

Misschien is het een hele domme vraag, maar ik vroeg me af of je, als je optisch verbonden bent met de versterker, toch via het radio-kastje het volume kunt regelen?

Of is het mogelijk om via de afstandsbediening van het kastje ook het volume van je gewone versterker (en misschien zelfs aan- uit-functie van de versterker) te bedienen?
Om mijn eigen vraag te beantwoorden:
inderdaad een domme vraag, zo te zien:

Volgens deze draad en alle antwoorden: theoretisch zou het misschien evt moeten kunnen, maar zo werkt het niet. Volume kan pas worden gewijzigd na conversie van digitaal naar analoog, dus niet op het bron-apparaat.

Mocht iemand nog andere inzichten hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Thanks! Inderdaad, die audiofiele voedingen zijn niet mis qua prijs, maar ik heb er ervaring mee en heb zelfs in een goedkopere opstelling een prettig verschil ervaren (wel een disproportionele uitgave inderdaad).

Ik ga het eerst maar eens met een RCA kabeltje proberen; als het erg tegenvalt kan ik altijd nog kijken of ik de optisch-digitale route probeer. In dat geval zou een programmeerbare universele (senioren) remote mooi uitkomst bieden.
Nog even n.a.v. je firmware issue; ik heb contact gehad met de Quantis helpdesk en ze lieten me weten dat inmiddels de Quantis QE 317's die richting Ziggo gaan nieuwere firmware bezitten. Dus de verwisselde kanalen bij optisch verbinden zouden daarmee definitief tot het verleden moeten behoren.
Hoorde ik ook van hen. Toch een beetje slordig om dat niet eerst even te testen. Maar goed, probleem dus definitief opgelost. Wel vraag ik me nog af hoeveel kopers dit hebben gemerkt. Ik heb nergens anders over dit probleem iets gelezen. :)