Asus P5P800-VM, i865G (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA) Review

GerwinR 5 juli 2006, 972 views

Asus P5P800-VM, i865G (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA)

Pluspunten

• Stabiel, goedkoop, moderne processoren ism "oude" vga kaarten, alles wat je nodig hebt onboard. Je "oude" ddr modules gebruiken.

Minpunten

• Slecht overklok platform.
  • Verder niets!

Layout Score: 4
Ik kocht die bordje omdat ik een Pentium D 805 had en die wat sneller wou laten lopen. Mijn keuze voor dit moederbordje is gebaseerd op het feit dat er een 865 chipset op zat. Ik had bovendien nog wat "oude" componenten liggen(zie de hardware lijst).
De behuizing speelde ook een rol want die kon alleen een mATX bord herbergen.

Dit moederbord heeft de volgende eigenschappen:

- LGA775-socket voor Intel® 65nm Pentium D/Pentium 4/Celeron CPU
- 2 x ATA133, 2 x SATA
- 10/100 LAN
- 6-kanaals audio
- GEEN Firewire!!

Na een probleemloze installatie wilde ik het overklokken eens proberen. Ik had gehoord dat 3.3Ghz voor de 805 geen probleem was dus zette ik de FSB op 166Mhz(666Mhz). De cpu liep perfect op 3.3Ghz maar de AGP/PCI klok liep op 82/41Mhz ipv 66/33 Mhz.
Er is dus geen manier om dat te regelen! Bij deze hoge snelheden voor AGP/PCI kun je wachten op problemen. Dit maakt het bord totaal ongeschikt voor overklokken.
Je kunt de vcore ook niet aanpassen. Dit was in dit geval niet nodig om de cpu op 3.3Ghz te laten draaien. Ik probeer in de toekomst de Asrock 775i65G eens uit. Dit bord is bijna identiek maar heeft betere mogelijkheden voor overklokken.

Heb jij ook een Asus P5P800-VM, i865G (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA)?

Hallo GerwinR,

Op de site van ASUS staat niet dat dit moederboard een Firewire (1394) aansluiting heeft, hetgeen zou moeten betekenen dat het moederboard geen Firewire aansluiting heeft.
Sommige webwinkels vermelden voor dit moederboard echter wél een Firewire aansluiting.
Kan jij mij hierover uitsluitsel geven?

Alvast bedankt!
Geen firewire...
Maar tussen de ICH5 en de pcisloten zit een lege plek voor een chip... misschien voor een firewirecontroller.
Maar mijn bord heeft die lege plek.
Nee, nergens kunnen vinden....
De asrock heeft dat dus wel. Asrock is ook made by Asus.
Asrock zal naar mijn mening niet veel beter zijn dan dit bord.

Zit er trouwens geen PCI lock op ?