AVM Fritz!box 7170 Annex A (Int'l Interface) Review

RiDo78 23 augustus 2010, laatste update op 27 december 2010, 4.896 views

AVM Fritz!box 7170 Annex A (Int'l Interface)

Pluspunten

• 3 analoge telefonie en 1 ISDN poort
  • Uitgebreide telefonie-functionaliteit
  • Energiesparende slaapstand
  • Aparte VPI/VCI instelling voor VOIP mogelijk

Minpunten

• Webinterface is niet altijd even overzichtelijk
  • Routerfunctionaliteit laat te wensen over
  • Weinig scheduling mogelijkheden
  • Portforwarding is niet te beperken. (of open voor iedereen en altijd of dicht)

Beheerbaarheid Score: 3
Proloog: XS4ALL Branding
Om te beginnen even een waarschuwing vooraf. Deze router heb ik bij mijn abonnement van XS4ALL gekregen en is branded. Aangezien ik geen referentiemodel heb weet ik niet hoe ver die branding doorgevoerd is. Maar duidelijk is wel dat je voor een aantal instellingen zoals die van de ADSL-lijn en VOIP-server kunt volstaan door in een drop-down menu te kiezen voor XS4ALL. Wel is overal de mogelijkheid open gehouden om je eigen configuratie er in te zetten. Ik weet alleen niet of XS4ALL functies heeft toegevoegd of verwijderd, dus het onderstaande review spitst zich enkel op het door XS4ALL geleverde model tot iemand weet hoe ver die branding is doorgevoerd.

Korte functieomschrijving
Na dat gezegd te hebben kunnen we over gaan tot de orde van de dag. Het apparaat is een gecombineerde router, accesspoint en (SIP-) telefooncentrale. Hoewel dat erg uitgebreid lijkt, zijn de routing functies niet enorm uitgebreid en het lijkt er op alsof er vooral aandacht is besteed aan de telefoniefuncties. Voor dit review ga ik deze onderdelen even apart aanstippen.

De modem
De meeste mensen zullen dit apparaat aanschaffen als ADSL modem/router, dus laten we daar maar mee beginnen. De FRITZ!Box Fon 7170 bezit over een ADSL, ADSL2 en ADSL2+ capabele modem. Er zijn zoals gebruikelijk weer 2 modellen, de bekende Annex A voor analoge lijnen en Annex B voor digitale ISDN-lijnen.

De meeste ADSL modems sluit je aan op de ADSL-poort van de splitter, maar aangezien dit apparaat ook over een telefooncentrale beschikt, wil het ook graag een verbinding met de telefonie-poort van diezelfde splitter. Om dit te realiseren is een Y kabel meegeleverd, waarvan 2 uiteinden in de splitter moeten en een in de router gaat. Deze kabel is wel ca. 5 meter lang en omdat de aderkleuren niet goed leesbaar zijn is de kebel niet zonder meer in te korten. Maar dat mag geen probleem zijn voor hen die een ohm-metertje of kabeltestertje hebben.

De modem zelf is zeer gul in het verstrekken van informatie over de verbinding. Zo is er te zien met welke DSL-exchange de modem verbonden is, welke protocollen er gesproken wordt, de maximale en minimale DSLAM througput, de attainable en current throughput. Ook zijn er grafieken te zien van de SNR per carrier-frequentie en carrier-frequenties. Ook zijn er statestiekgrafieken van Traffic-volume, SNR-margin, CNC-errors en Resyncs. Het intrainen op een DSL-verbinding gaat vrij rap. Maar het kan na een onderbreking tot 5 minuten duren voordat een er een IP-adres toegekend wordt en de internet-verbinding weer functioneel wordt.

De router
Opvallend van de router is dat de ADSL-modem niet gebruikt hoeft te worden. Het is ook mogelijk om de LAN1 poort als WAN poort te gebruiken. En ook de router zelf is te omzeilen door gebruik te maken van client-access software. Voor elke client wordt dan een eigen verbinding opgezet. Wanneer er ingelogd moet worden voor een router dan kan dat met een PPPoE / PPPoA tunnel, of volgens RFC's 1483 en 2684 zonder account-info.

De router heeft de volgende functies:
• Child Protection -> Per PC is in te stellen tussen welke tijden en hoe lang er gebruik gemaakt mag worden van het internet. Helaas is er maar 1 tijdframe en tijdslimiet per dag in te stellen en zijn de dagen Maandag tot Donderdag samen gepakt en kunnen niet onafhankelijk ingesteld worden.
• Port Forwarding -> Port forwarding is mogelijk, maar een opengezette poort kan niet worden gerestrict op bepaalde internet IP-reeksen waar een verzoek van afkomstig mag zijn of een tijdswindow. Wel opmerkelijk is dat de portforwarding naast TCP en UDP verbindingen ook ESP en GRE verbindingen kan doorsturen.
• Remote Access -> Indien gewenst kan deze functie ingeschakeld worden om de router vanaf het internet te kunnen beheren.
• Dynamic DNS -> Ook een vaak geziene functie die vooral bij dynamische IP-adressen handig is. Als de router een (ander) IP adres krijgt dan update hij zijn eigen DNS-record. Hierdoor blijft je thuisnetwerk altijd op dezelfde naam te bereiken.
• VPN -> Er kunnen VPN tunnels naar deze router opgezet worden. Maar hievoor is het wel noodzakelijk dat de instellingen gedaan worden op de website van AVM. Die maakt dan een bestand aan die je in de box kunt uploaden.
• Traffic Priorization -> De router kan onderscheid maken tussen verschillende applicaties en doet dat op basis van de gebruikte source en destination poorten.

De counters van de router verdienen een speciale vermelding.
Mensen die een datalimiet hebben zullen waarschijnlijk blij zijn met de 'Online Meter'-functie die de online-tijd, het verbruik, en het aantal verbindingen van vandaag, gisteren, de huidige week, de huidige maand en de voorgaande maand toont. Het is mogelijk om een data of tijdlimiet op te geven voor een billing-periode. Mocht het limiet bereikt worden dan er een lampje op de router gaan knipperen en de router kan de internet verbinding glashard verbreken. Aan het begin van een nieuwe billingperiode wordt alles weer hersteld

Accesspoint
Er is voorzien in een 802.11G++ accesspoint. Standaard staat de WPA + WPA2 encryptie aan, maar de router ondersteund ook nog WEP en onbeveiligde verbindingen. Accesspoints kiezen meestal zelf op welk kanaal ze zenden en dat is eventueel door de gebruiker aan te passen. Zo ook hier. Maar wat grappig is, is dat je in de webinterface precies te zien krijgt welke accesspoints er verder nog in de buurt liggen en hoe sterk het signaal is.

Verder zijn er nog een paar puntjes:
• Net als de router ondersteunt het accesspoint ook traffic priorizering, zowel voor IP-TV als door middel van WMM
• Channel 12 en 13 zijn ook te gebruiken, maar moet wel explciet aangezet worden.
• De transmit-power is in te perken. Standaard draait die op vol vermogen, maar die is automatisch of handmatig te dempen.
• Het accesspoint is in een WDS-landschap op te nemen.
• Indien gewenst kunnen de draadloze machines een ander netwerksegment krijgen als de bedrade.

Telefooncentrale
De VOIP-telefooncentrale van de Fritz!box gebruikt standaard dezelfde ADSL verbinding als de modem. Maar indien nodig, dus wanneer de ADSL-aanbieder VOIP aanbiedt over een andere VPI/VCI dan is dat ook geen probleem.

De Fritz!box bevat standaard 3 analoge telefoon aansluitingen en daarnaast nog een volledige ISDN S0-bus. Om te kunnen bellen kan gebruik gemaakt worden van de vaste telefoonlijn of een of meerdere SIP-providers. Ook is het mogelijk om dialing-rules aan te maken dat een gesprek met een bepaalde prefix naar de juiste lijn of provider gestuurd wordt.

Er zit een beperkte call-log in van 5 entries, die indien gewenst geheel uitgeschakeld kan worden en er is voorzien in een telefoonboek. Het aanklikken van een telefoonnummer in een van deze overzichten resulteert dat het gesprek opgezet wordt. Je hoeft dan enkel nog de hoorn van de haak te nemen.

Verder zitten er nog wat noemenswaardige functies in de centrale:
• Block Calls -> Vervelende nummers kunnen direct worden geblokkeerd. Zowel in als uitgaand.
• Wekfunctie -> Er kunnen 2 tijdstippen opgegeven worden waarop de centrale een of alle telefoons over laat gaan.
• Call diversion -> Inkomende gesprekken kunnen op basis van afzender of inkomende lijn direct of vertraagd doorgeschakeld worden naar een ander nummer.
• Do Not Disturb -> Individuele toestellen kunnen zo worden ingesteld dat ze op bepaalde tijden niet over gaan.
• MWI indicator -> ISDN toestellen kunnen een notificatie krijgen als er een voicemail is ingesproken.
• Voice Activation Detection -> Voor VOIP gesprekken zorgt dit er voor dat er geen onnodige data verzonden wordt om de datalimieten laag te houden.
• Priorization -> In tegenstelling tot de priorization in de router, kan voor telefonie gebruik gemaakt worden van 802.11q waarbij de prio-waarde voor de SIP en RTP packages afzondelijk kan worden ingesteld.
• Fax-transmissie -> Indien de SIP-provider het T.38 protocol ondersteund is het mogelijk om faxen te sturen en te ontvangen.
• Calling Line Restriction, Calling Line Presentation en Connected Line Identification Restriction zijn mogeiljk
• Call waiting/Call rejection on buzy -> Als je in gesprek bent kunnen inkomende gesprekken kunnen in de wacht worden gezet. Je krijgt dan een audio-toon in jouw gesprek om te laten weten dat er een gesprek onder zit. Ook is het mogelijk om het inkomende gesprek een in-gesprek toon te geven.

Daarnaast bezit de telefooncentrale een ingebouwd antwoordapparaat. De opname capaciteit is beperkt, maar er kan een USB-stick of USB-harddisk aangesloten worden om de capaciteit uit te breiden. Ook is het mogelijk om de berichten per email te versturen of om deze op afstand af te luisteren.

Overige functies
• USB-Mass Storage -> Het is mogelijk om USB-harddisks te delen door middel van FTP, SMB.
• Musik-Box -> Met deze functie kunnen mediabestaden naar UPNP AV compatible apparatuur gestreamd worden.
• USB Sharing -> Door het installeren van drivers kunnen de aangesloten PC's deze USB-poort als een van hun eigen poorten zien. Zo kun je apparatuur delen tussen de verschillende machines.
• Energy Monitor -> Je kunt eenvoudig nakijken welke onderdelen van de Fritzbox het meeste vermogen trekken. Tevens kunnen LAN-poorten die niet gebruikt worden ook uitgezet worden om energie te besparen.
• Push-Service -> Met deze service wordt eenmaal per dag, week of maand een overzicht van logfiles en statestieken gemailed.

Ingebruikname
Als de Fritzbox aangesloten wordt, is er meteen een DHCP server actief. Om de router te configureren is het voldoende om naar http://fritz.box te surfen. Je wordt dan verplicht om een wachtwoord te bedenken waarna er zich een ADSL-wizard start. Deze is af te breken, maar dat is niet nodig aangezien de wizard netjes alle mogelijk benodigde instellingen langs wandelt. Na afloop van de wizard wordt de ADSL-verbinding getest en even later de Internet verbinding. Dan kom je in een startmenu met de verschillende wizards. Wie een hekel heeft aan wizards, kan evenwel op het tabblad 'Settings' klikken en alles met de hand doen.

De webinterface reageert lekker snel. Het hoofdmenu en de instellingen zijn op het eerste gezicht wel netjes gerangschikt, maar voor sommige functies zoek je je een slag in de rondte. Zo zit de 'do not disturb' functie van de telefoontoestellen verstopt achter de definitie van dat toestel. En de DHCP-server vind je terug onder Settings -> Advanced Settings -> System -> Network - IP Settings en dan de button 'IP Adresses'. De basisinstellingen vinden is duidelijk geen probleem, maar wil je iets bijzonders dan mag je soms wat meer moeite doen om de juiste vinkjes te vinden.

Ik heb al wel een bugje gevonden. Bij het instellen van de telefonie krijg je op een gegeven moment een schermpje die vraagt of de juiste telefoon op dat moment over gaat. Alle toestellen bleven echter stil. Niet dat het veel uitmaakt, als je zeker weet dat je op de juiste poort aan het configureren bent dan gaat het wel werken. Maar het was wel even verwarrend.

Performance
Qua performance kan ik de router niet echt op de pijnbank leggen, mijn verbinding is 'slechts' 16 Mbit en er wordt ingetrained op 14 Mbit. Speedtest resultaten zijn 12 Mbit/s down, 800 Kbp/s up. Dus daar valt niets op aan te merken. De ping-tijd ligt rond de 50 Ms, dus dat is wellicht een beetje aan de hoge kant. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat de verbinding nog niet helemaal optimaal werkt.

Features
De router komt op mij over als een basis-router. Er is amper iets te vinden over scheduling. De enige zaken die ingepland kunnen worden zijn:
• Nachtstand -> Zet de Fritz!Box in Hybernation, schakelt indien gewenst WLAN uit (weer te activeren met een telefoontoestel) en zet indien gewenst alle telefoons in Do Not Disturb.
• Do Not Disturb -> Per individuele telefoon (beperkt) instelbaar
• Child Protection -> Voorkomt internettoegang op per-machine basis.

Daarnaast beschikt de router niet over een degelijke beveiliging. Een paar voorbeelden:
• Het is niet mogelijk om de NAT-sessietabel te bekjiken
• De logfile beschikt niet over informatie over mislukte inbraakpogingen of portscans.
• Het niet mogelijk om een port-forwarding zo in te stellen dat die enkel geldt voor een bepaalde IP reeks.
• Complete IP-reeksen blokkeren is er evenmin bij.

Het telefonie gedeelte is een stukje beter uitgedacht, daar zijn mogelijkheden te over. Zo is de tweede VPI/VCI voor een aantal mensen een noodzaak. Ook het antwoordapparaat werkt prima. Vanaf mijn ISDN toestel (een oude KPN Vox 930) kwam er zelfs informatie (datum en tijd e.d.) op het display van de telefoon te staan.

Ik weet eigenlijk niet wat voor apparaat het is. Is het een VOIP-telefooncentrale met ingebouwde draadloze router? Of is het meer een draadloze router met VOIP-telefooncentrale? De router-functionaliteit is in elk geval behoorlijk karig. Terwijl je op het vlak van telefonie zo'n beetje alles hebt wat je ik zo 123 kunt bedenken. Voor mensen die gewoon een VOIP-router zonder al teveel poespas zoeken die halen met deze Fritz!Box 7170 een prima router in huis. WIl je echter wat meer functies, dan ben je wellicht beter af met een ander merk of model.

Heb jij ook een AVM Fritz!box 7170 Annex A (Int'l Interface)?

Telefoon functie gebruik ik specifie voor de teksttelefoon. Dat blijkt te werken. Alleen jammer dat toenmalige PTT nu KPN dit verkocht heeft aan een kleine ondernemen die er mee "geknoeid" heeft om de snelheid te verhogen door er een modem in te plaatsen, vandaar dat het door turbo toestanden verkeerde tekens overkomen. We hebben dit nodig omdat wij de telefoon niet kunnen horen. Het SIP Protocol is hierbij een zegen, hoelang nog?

Wat voor ons nog belangrijker is de fax. Als we niet kunnen bellen is de fax een belangrijke middel om mensen te bereiken die geen internet hebben. Met AVM Fritz!box Fon WLAN 7170 Annex A is het ons gelukt om faxen te ontvangen op een door web interface aan te melden nummer van XS4all. Maar versturen lukt nog steeds niet. Het product werd verkocht met een webapplicatie voor fax in het Duits. die niet in Nederland werkt. Voor de duidelijk heid gaat het hier alleen om fax te versturen. Wat ik me afvraag waarom wordt er een faxappacatie geleverd dat niet werkt en AVM heeft een smoes om te zeggen dat het niet hun applicatie is maar van andere firma die niet meer bestaat. Leuk he en nu zitten we met gebakken peren.
Uit nood stuur ik nu faxen via XIOP waarvoor betaald moet worden omdat AVM en ook XS4all niet waar kan maken om faxen versturen met Fritz.box 7170 kan realiseren.

Wie kan mij hier een betere oplossing bieden of adviseren om via Fritz.box faxen te kunnen versturen.
Ik heb er ook 1 sinds 2 jaar. Binnenkort de vdsl als xs4all dat gaat uitrollen.

Wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is de answeringmachine functie.
Ik heb er een usb schijfje bijaangesloten en zou graag de berichten op de schijf willen opslaan.

Maar van iedreen hoor ik dat ik geen telefoonbeantwoorder heb.
Je moet een nieuw telefonie-apparaat aanmaken en dan kiezen voor de Fritzbox-interne telefoonbeantwoorder (Let op, er staat er ook een bij de externe!). Stel die zo in dat hij reageert op het juiste telefoonnummer.

Neem dan de hoorn van de haak en bel naar **600 om hem te configureren.
Mooie review van een apparaat wat er toch al een tijdje is en waarvan ik te lui was om er 1 te maken ;)

Pluspuntje vind ik nog wel: firmware update functie vanuit web-interface.
Minpuntje is inderdaad de beperkte firewall instellingen(niet). Tenminste, ik heb de instellingen niet kunnen vinden. Het is mij ook onbekend of je met iets van telnet in kan loggen om meer functies te bereiken.

Verder top-apparaatje, ik kwam van een Speedtouch 780i en daarvoor een hele rits andere Speedtouches.
Faxen kan ook over Voip met je oude 56k6 of 14k4 modempje...
Bij mij ging het goed in ieder geval met een Fritz!Box 7050