ASUS ROG Rapture GT-AX11000

€ 454,-
Specificaties WiFi-ax • 6-poorts switch (max 2.5Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Rapture GT-AX11000 Review

Eef1992 8 mei 2021, laatste update op 8 mei 2021, 578 views Product gekocht

ASUS ROG Rapture GT-AX11000

Super stabiele en behoorlijk tweakable router, vooral geschikt als je geen lan netwerk hebt en echt afhankelijk bent van de WiFi én veel devices hebt

Pluspunten

• Super stabiel wifi
  • Tri-band met smart select en (configureerbare load balancing)
  • Dual wan optie met load balancing
  • 1 x 2,5 Gbit lan/wan
  • 1 x dedicated 2,5 Gbit wan

Minpunten

• Niet de ultieme lan router
  • (nog geen) custom software voor, afhankelijk van Asus
  • Duur!

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Gekocht omdat de KPN Experiabox die bij het vlasvezel kwam via de wifi moeite begon te krijgen al het wifiverkeer in huis af te handelen met 3 kinderen, 2 volwassenen en regelmatig enkele weken of maanden bij ons verblijvende familieleden. De wifi is ruimschoots sneller dan de glasvezelverbinding met de buitenwereld (50mbps down & up, moeten we nog een keer verhogen), maar intern zijn de snelheden gigantisch verbeterd. Zelfs als het hele huis Plex aan het kijken is(server zit met 2,5 Gbit lan aan de router) loopt alles nog soepel, en dat was eerst wel anders.

Grootste verbetering is stabiliteit en stoppen van wegvallen voor alle apparaten, maar voor de wifi 6 compatible devices is de snelheid ook echt merkbaar toegenomen als het thuis rustig is.

WiFi draait in tri-band mode met smart select en load balancing aan. Je ziet dus maar één netwerk en de router verdeeld ze via de ingestelde regels automatisch over de verschillende wifi netwerken (2,4 GHz, 5 ghz-1 en 5 ghz-2), zonder dat de gebruiker daar wat van merkt. Via de instellingen afgedwongen dat alleen apparaten die kunnen koppelen met meer dan 150mbps naar de eerste 5 GHz band kunnen, en alleen apparaten die minimaal 500 mbps halen naar de 2e 5 GHz band kunnen, omdat het apparaat standaard probeerde alle devices naar 5 GHz te trekken. Om daar dus ruimte vrij te maken (zitten in een rijtjeshuis, dus er zijn ook genoeg andere netwerken in de buurt) probeer ik op deze manier alle devices waarvoor een snellere verbinding niet nuttig is op de 2,4 GHz band te krijgen.

Het apparaat heeft verder indrukwekkend veel instellingen, van gameboosting tot veiligheid en je kunt bijvoorbeeld in de wifi professional instellingen de wifi helemaal tweaken. De meeste daarvan gebruik ik niet en zullen de meeste mensen ook niet gebruiken, maar mocht je het type diehard Tweaker zijn dat elk apparaat helemaal naar z'n zin wil instellen tot het kleinste detail, lijkt me deze router (of straks z'n opvolger met 6 GHz) een goede aankoop.

Persoonlijk vind ik het als thuiswerkend vader wel fijn dat je bepaalde devices prio kunt geven(zou ook met services kunnen), zodat je zelfs als het huis vol zit zeker weet dat jouw device genoeg verbinding heeft om ergens in een hoek te kunnen videobellen met 15 collega's..

Heb jij ook een ASUS ROG Rapture GT-AX11000?

Vraag & Aanbod