Asus Ageia PhysX P1 128MB DDR3 (PPU, CPU/GPU Enhancer) Review

Marco123 4 juni 2006, laatste update op 4 juni 2006, 5.836 views

Asus Ageia PhysX P1 128MB DDR3 (PPU, CPU/GPU Enhancer)

Pluspunten

• De positieve dingen staan hierboven vermeld voorzover

Minpunten

• Nouja, het zou misschien wel handiger zijn geweest het kaartje in PCI-E uitvoering te maken, omdat ik maar 3 PCI sloten op mijn MOBO heb, waarvan 1 de Geluidskaart, 1 de TV Tuner, enja de andere werd geblokkeerd door de koeler van de 2 de grafische kaart, maarja heb ik de originele koeler maar teruggezet.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Zo te zien ben ik de eerste die probeert een reviewtje te maken over deze ( 128 MB versie ) AGEIA physics kaart.

Ik heb de gok gewaagd om dit kaartje aan te schaffen, er van uitgaande dat dit in de toekomst nog vet gaat worden in games.

Waarom nu gekocht en niet gewacht op een later model? Ja omdat ik het geld ervoor had en ondanks de wat sombere reviews over performance issues, deze kaart toch interessant vind.
En omdat er al een nieuwe driver uit is, die de performance in GRAW zou verbeteren.
Ik vraag me af hoe je dit zou moeten benchmarken, die objecten vallen telkens anders neer, een ontploffing heeft steeds een ander effect zeg maar, beetje lastig uit te leggen.

Ik merk in ieder geval geen performance drops in GRAW, het gaat gewoon vloeiend.
Als je bv tegen een muurtje schiet, dan vliegen er brokstukken uit, en die vliegen er ook telkens anders uit, grappig.

De verpakking betreft een zwarte doos van ASUS waar de kaart ingeklemd zat, en bijgeleverd waren:

De kaart natuurlijk
1 molex verdeler
De Game G.R.A.W
Driver CD
2 DEMO CD's van Cellfactor en Switchball
En de handleiding

Het inbouwen en installeren ging gemakkelijk, je hebt een vrij PCI slot nodig, de molex connector aangesloten en hoppaa powerup.
Windows XP gestart en geeft meteen een melding nieuwe hardware gevonden.

Ik heb maar meteen de laatste nieuwe drivers gedownload van de AGEIA site, want die zijn net uit, en ook dat werd zonder problemen geinstalleerd.

Het geluid van de koeler hoor ik niet eens ( hij draait wel overigens ) ik heb op 1 van mijn 7800 gtx'en een ZALMAN VF900 zitten en die draait wel op fullspeed, daar komt hij niet bovenuit kwa geluid.

Mijn eerste indruk van dit kaartje is dan ook erg indrukwekkend, vooral in de CELLFACTOR DEMO, niet normaal hoeveel objecten je kan laten rondvliegen zonder performance drop.

edit:

Ik heb net 3dmark06 gedraaid, 3 x zonder PPU en 3 x met PPU.

De laatste resultaten met Forceware 91.28 en AGEIA driver 2.4.3

Zonder PPU 7018

Met PPU 7050

De resultaten zijn niet indrukwekkend, de vraag is dan ook maar of 3dmark06 die PPU ondersteunt ( ze maken er wel reclame voor ).

Update:

Ik heb op een forum gelezen gister, weet niet meer welke sorry, dat je in Cellfactor demo, die Physics kaart kan uitzetten en dan spelen puur op de CPU.
Dat heb ik net getest, heb het commando EnablePhysX=false achter Cellfactor.exe gezet, voor de zekerheid de kaart er ook maar even uitgehaald, en verrek in het optiesmenu van de demo stond dat de kaart niet in gebruik was.

Zonder die kaart is het redelijk te spelen met FPS drops naar 10 en hij komt bij mij ook niet hoger dan 30.

Ik heb ook een paar plaatjes gemaakt waar de CPU usage op te zien is en alle 2 de processoren worden wel goed gebruikt zonder de PPU, met de PPU word 1 van de CPU's wat ontlast, en heeft het spel ook een hogere framerate.

Ik vind dan ook dat deze kaart toch wat toevoegt, ook al heb je een dualcore CPU.

Heb jij ook een Asus Ageia PhysX P1 128MB DDR3 (PPU, CPU/GPU Enhancer)?

Wel stoer, zo'n kaartje maar ik vind het een gemiste kans dat er nog steeds een pci slot nodig is ipv een pci 1x of 4x slot. (niet iedereen heeft deze sloten natuurlijk, maar pci-e is toch echt de toekomst)
je heb 2 pci-e sloten en 2 7800gtx-en... in welk pci-e slot wil jij hem doen?

p.s zit er met en zonder die kaart veel verschil in de 3dmark score's?
Ik zal morgen 3dmark06 eens benchen met en zonder de kaart, ik moet zo werken haal het nu niet meer
Heeft n van die 3Dmark suits 'n Physix bench test. Die uiteraard de PhysiX aPI gebruik en dan uiteraard ook nog de Hardware acceleratie daarvan ook nog eens gebruikt.

Het mooie van zo'n bench ding is dat je diezelfde Physics last los kan laten op CPU mode en op PPU mode. 0,5 fps maakt voor z'n bench tool niks uit. en 25 voor 'n PPU bijvoorbeeld. Dat is zowat wat ik hoop als uitkomst.

Want iedereen wil natuurlijk ook weten wat Cellfactor Physics last doet op 'n CPU 'tje of Dualcore.met PPU disabled.
Ik heb twee PCIe x16-sloten, een PCIe x4-slot en een PCIe x1-slot. En naar mijn weten hebben bijna alle moederborden met PCIe-ondersteuning ook een x1-slot. Een PhysX-kaart met PCIe x1-interface zou dus prima passen in de meeste moederborden, aangezien er nauwelijks nog hardware voor te krijgen is zijn deze sloten bij de meeste mensen nog leeg.
hoeveel games ondersteunen dit kaartje?
Graw
Later: Rise of nations legends via 'n patch.
Dat zijn de eersten.

en 'n paar andere gepatchde games.
een of andere MMO game.
Dus niet veel.

Kaart staat nu te koop voor 175 euro excl verzending
Dude het is hier geen vraag en aanbod sectie :r

Tis ook niet de eerste keer, ik quote

@ bangnl
Het mag hier eigenlijk niet en wat jij deed ook niet, maar als je het nu toch heb gedaan.

(een paar posts hierboven)
Je kan ook je eigen bericht editen, scheelt weer wat zinlose korte reacties. Daarnaast is het ook wel gepast om te reageren op de post waar je op wilde reageren inplaats van een nieuwe header te starten.

...iedereen moet het leren :)
Ik ben erg benieuwd of in de toekomst kaart fabrikanten dit gaan intergreren in de videokaarten. Gezien de verbeteringen in het realisme kan dit haast niet anders.

Another Giant leap voor gamekind

Helaas zal Asus de eerste zijn die deze techniek zal intergreren. En ik ben niet zo'n asus liefhebber, waarom zal ik hier niet spuien. Maar ondanks dit denk ik dat dit de stap is naar de next generation VGA kaarten
Volgens mij zouden ze dit wel gaan incorporaten op nieuwe kaarten, zou stom zijn om het niet te doen (ervan uitgaande dat het technisch mogelijk is!)

Scheelt je weer een PCI slot ;)
Hoezo heb je een 128MB versie als de 256MB versie goedkoper is :? ?

Click > http://tweakers.net/price...Cat2=&Query=physx&x=0&y=0

[edit]
Ik zie nu pas dat het verkeerd in de PW staat, de P1 is dus een 128MB kaartje...

[edit2]
Systeemspecs kan je ook al invoeren in je review, scheelt wat typewerk ;)

Cellfactor demo heb ik alleen een filmpje van gezien, dat zag er dik indrukwekkend uit :) Laat staan voor je eigen ogen gerendered ;)
Uhmm ben benieuwd of andere games die dit ondersteunen ook goed lopen. Ik heb idd ook revieuws gezien waar je gewoon 1/4e van de nromale peformance kreeg en het spel niet meer speelbaar was. Ben benieuwd hoe dit zig ontwikkeld.
Leuk om te horen dat het er goed uit ziet! Misschien kun je een keer, als je een granaat of zoiets bij GRAW tegen een muur gooit, een screenshot hier plaatsen..?? Misschien wil ik ook wel zo'n kaartje maar wil eerst zien wat hij kan natuurlijk.
@bangnl: Waarom heb je de kaart verkocht? Slechte performance? Driver issues? Te weinig bang-for-buck?

@Reneg4de: Ik zou wel graag wat meer resultaten willen zien, bijvoorbeeld benchmarkscores, gameperformance maar ook zeker beeldkwaliteit/realisme.

Ik heb inderdaad nog niet veel gebruikerservaringen gehoord van dit kaartje, omdat de afname in zr kleine volumes plaatsvind. Ben dus heel benieuwd. :)
@ frankknopers:

ja ik wacht nog even totdat de nieuwe demo van cellfactor uit is die kan je dacht ik handmatig op CPU zetten dat hij de AGEIA niet gebruikt, dan kan ik testen wat het verschil is met en zonder de kaart, want cellfactor doet het niet zonder de kaart.

beeldkwaliteit.... ja voorzover ik het zie, zorgt die kaart alleen voor echt veel realistisch bewegende objecten, en realistisch bloed (vloeistoffen) als je z'n bot afknalt bij cellfactor, maja er zijn echt nog te weinig games uit om de volle potentie van deze kaart te benutten als je het mij vraagt.