1 review

Ubiquiti UniFi UNVR-4

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi UNVR-4 Review

Peetke 4 mei 2021, laatste update op 4 mei 2021, 424 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi UNVR-4

Super snel te installeren (Unifi 'universum' klik, adopt en GO!). Werkt vlot, stabiel, heeft 10Gbit optie met SFP+. Met sommige schijven erg veel resonantie/rammelen van de behuizing, dus niet goed in te zetten in gebruiksruimten.

Pluspunten

• Fijne recorder
  • Beter uit te breiden als UDM PRO
  • SFP+ (10Gbit aansluiting)

Minpunten

• Geen JBOD
  • Geen cloud backup/replicating
  • Geen trunking
  • Trillingen/geluid/resonantie behuizing

Om te beginnen
Hij werkt perfect, bevalt erg goed. Hij is echt snel, stabiel, en erg gebruiksgemakkelijk. Hiervoor Nest en Synology setups gehad en dan is dit echt een verademing. Zowel Google als Synology hebben langzame (Google&Synology) en crappy (Synology) apps. Maar ook het toevoegen camera's relatief ingewikkeld (Synology), slechte meldingen, noem maar op. Ik ben echt blij met de overstap naar dit ecosysteem. Het blijft echter een flink gesloten ecosysteem, dus ik zit nog met restjes Synology en Nest waar ik nu vrijwel geen gebruik meer van maak, die niet in Unifi Protect gehangen kunnen. Je bent wel overgeleverd aan de grillen van Ubiquiti.

Reden overstap
Mijn UDM PRO werd me iets te druk en zwaar belast (10+ camera's, routing, en Unifi Netwerk controller is op een gegeven moment erg veel en heeft een single point of failure). Dus een losse recorder met kortingscode gekocht (anders vind ik heb vrij duur), vandaar prijs op "Voldoende" gezet.

Grootste bemerkingen voor mijn situatie: ik had nog meerdere schijven liggen voor de opslag, die zijn echter niet even groot, en daarmee kon ik ze niet echt inzetten. Hij kan alleen RAID aan, en geen JBOD (Just a bunch of drives). Dat laatste zou ik prima vinden, want de beelden hoeven echt niet redundant opgeslagen worden. Wel zou ik graag een cloud backup / replicate functie zien. Mocht er brand zijn, of bij inbraak de recorder gevonden worden, sta je nog met lege handen.

Geluid
Ik heb verschillende plekken en verschillende schijven geprobeerd, maar hij blijft in eigenlijk alle situaties wat brommen/resoneren. De caddy's voor de schijven en de bovenplaat zijn gewoonweg vrij dun en licht aluminium, dus heeft de neiging bij wat trillende schijven mee te gaan brommen. Dat had robuuster gekund. Ik hoop dat er snel goedkope SSD's zijn op 1xTB formaat, dat zou duidelijk een betere combinatie zijn. Eigenlijk zou je dan een aantal M.2 sloten willen hebben om hem meer future proof te maken.

Als allerlaatste nog 1 kleine usecase: ik mis de mogelijkheid om een melding te geven bij geluid. De optie is er niet, dus nu alleen bij beweging (of mens of auto bij een G4 camera).

Al met al is het systeem veel fijner dan een Nest (met alleen betaalde cloud opslag mogelijkheid) en Synology. Ik ben blij met de loskoppeling van een UDM PRO in mijn geval (opnames wil je ook niet in je meterkast hebben, veel te makkelijk vindbaar). De UCKv2 Plus werkt ook prima, maar die is veel minder schaalbaar. Ik zie daar nog geen 10+ camera's met meer dan Full HD resolutie met volle bitrate continu op opnemen, zonder dat die over zijn nek gaat. Voor de wat serieuzere setup is de UNVR-4 echt de beste optie.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi UNVR-4?

Ik heb deze met de 7 schijven versie ofwel de early access van de UniFi Protect Network Video Recorder Pro. Dit icm met 7 WD Purple harddisk en dit draait zonder resonantie. Frames zijn volgens mij hetzelfde.

Backup is inderdaad een dingetje, maar ook RAID5 met dit soort schijven in dit systeem is eigenlijk niet gewenst. Ik wil hiervoor nog eens mijn eigen RSYNC Backup scripts maken.
Ik had er een Seagate Ironwolf in zitten (8TB), die is zelf flink al hoorbaar. Misschien dat meer schijven tegelijk er in zorgt voor meer stabiliteit ipv holle ruimte die kan gaan resoneren.

In theorie kun je op de camera's volgens mij rtsp streaming aanzetten en ze dan (ook) inlezen op een Synology als tweede opslagpunt? Nog niet uitgezocht/getest hoor, maar iets in die richting is volgens mij mogelijk.