AMD Athlon XP 2800+ (S-A, 2.08GHz, 512KB, 333MHz FSB, 68W, Boxed) Review

the_last_rhune 17 mei 2010, 997 views

AMD Athlon XP 2800+ (S-A, 2.08GHz, 512KB, 333MHz FSB, 68W, Boxed)

Pluspunten

• Werkt al ruim zes jaar super stabiel, kan veel spellen nog draaien (weliswaar niet in de hoogste res, maar ach), dit uiteraard in combi met voldoende RAM (1,56 GB) en een Ati 9600 Pro 256 MB.

Minpunten

• Warmte en niet meer de snelste

Onder stress, het was binnen 28 graden, en dit was na het geruime tijd spelen van Civilization IV en Oblivion IV, wordt de CPU 60 graden warm. Gezien dat dit zware spellen zijn, is dit een zware belasting voor deze out-dated CPU (vergeleken met het FX en Dual-core geweld van nu). Aangezien er een standaard koeling opzit, er geen extra ventilatoren in de behuizing zitten en gezien het verbruik (Watt) is dit te verwachten.

Het Mycom systeem voldoet uitstekend, maar van de overklokmogelijkheden heb ik geen gebruik gemaakt.

Het systeem draait inmiddels ruim 3 jaar superstabiel, ben al jaren een tevreden AMD-gebruiker (AMD 486DX 100, AMD K5-133, AMD K6-233, AMD K6-300, AMD K6-2 366, AMD K6-2 400, AMD K6-3 450, AMD Duron 700, AMD Duron 800 en AMD Duron 1300).

Wel moet ik bekennen dat ik inmiddels een laptop gebruik voorzien van een Celeron Mobile, het is niet zo snel, wordt erg warm, maar superstabiel.
==========================================
Inmiddels zijn we alweer 3 jaar verder, het systeem draait nog steeds, is echt superstabiel, maar je merkt dat het een systeem van 6 jaar oud is. Met een beetje geduld lukt vrijwel alles, ok geen recente spellen meer, maar foto- en videobewerken (met wat geduld) lukt nog steeds. Wel merk je dat ook de webpagina's behoorlijk zijn gegroeid... Het systeem mag binnenkort met pensioen, en dat kan het zijn "laatste dagen" slijten als peuterpc. Met de hardware-eisen van games e.d. voor peuters, kan ie nog even mee...

Heb jij ook een AMD Athlon XP 2800+ (S-A, 2.08GHz, 512KB, 333MHz FSB, 68W, Boxed)?

de destijds meegeleverde boxed-koelers waren en zijn erg slecht. met een simpele heatpipe-tower of een wat grotere normale sink kun je je proc richting de 40 of zelfs lager brengen.

maar 60 alleen tijdens stressed is niet zo erg, die amd athlons kunnen dat prima hebben
Geen extra ventilatoren. Voor zover ik weet is het verplicht om minimaal een 80MM exhaust fan te plaatsen wil je aan de eisen van AMD voldoen.

De temperatuur van het gehele systeem zal dan ook makkelijk maar beneden kunnen. Simpelweg een kwestie van één fannetje plaatsen :).
Een leuke pc nog inderdaad

Ik heb vorig jaar mijn 2600+ weggedaan, best wel jammer
Zijn goede cpu`s
Ze zijn ook best wel heethoofden (vooral iddle)

Voor Freddie fish zal ie inderdaad nog wel goeg genoeg zijn :9