Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Blauw

€ 239,-
Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Blauw Review

GlexoSlimSlom 24 april 2021, laatste update op 24 april 2021, 2.699 views Product gekocht

Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Blauw

Mooie specs, mooie prijs, in een mooi jasje. Relatief goedkope telefoon met big d*ck energy zou je kunnen zeggen. Alleen wel eentje die struikelt over zijn eigen grote slurf. Althans in mijn ervaring. Heb de telefoon na 2 dagen gebruik terug gestuurd. Voor meer info, zie de iets uitgebreidere review.

Pluspunten

• Scherm is groot, helder, na mijn mening scherp genoeg
  • Stereo speakers
  • Macro camera beter dan ik had verwacht
  • Telefoon zag er imo goed uit

Minpunten

• Ik kreeg persoonlijk hoofdpijn van het scherm
  • Software te buggy

Zoals gezegd, ik heb de telefoon maar 2 dagen gebruikt. Dus dit is meer een toelichting waarom ik de telefoon niet heb gehouden, dan een review. Maar wellicht voor mensen die twijfelen om de Redmi Note 10 Pro aan te schaffen, toch interessant om te weten.

Zelf kwam ik van een OnePlus 5T, gekocht in 2017. Anno 2021 is ie eigenlijk nog steeds precies even snel als toen. De camera ook nog even teleurstellend. Alleen de batterij is niet meer wat het geweest was.
Omdat ik mijn oude telefoon altijd doorgeef aan mijn moeder. En haar (mijn oude) Nexus 6 kennelijk om de haverklap uitvalt. Dacht ik nieuwe telefoon voor mij. 5T met verse batterij die kant op.

Omdat ik zocht naar een aantrekkelijke deal bij een 1 jarige verlening van mijn huidige abonnement kwam ik uit bij de Redmi Note 10 Pro.
- 3,5mm jack was voor mij een must
- OLED stiekem ook wel, anders zou het een downgrade voelen van mijn 5T. De 120hz leek mij mooi meegenomen.
- Volgens de reviews, en een beetje pixel peeping leek de camera ook vrij aardig voor een telefoon die geen Pixel was. (Binnen de prijsklasse)

Zodra dat de telefoon in Nederland beschikbaar was met abonnement. Heb ik hem gelijk besteld.
Eenmaal in ontvangst was ik ook vrij positief.
De frosted achterkant vond ik heel nice. Hierdoor zie je vingerafdrukken minder snel.
Het geheel voelde enigszins premium aan. Ook al voelde het frame rond de telefoon verdacht veel aan als plastic.

Goed. Hardware was iig niet de reden waarom ik de telefoon heb teruggestuurd.
Het is ook niet alsof MIUI, op deze telefoon althans, onbruikbaar is. Het zijn meer kleine bugs die het geheel onprettig maken.

- Notificaties van WhatsApp kwamen binnen met text die helemaal links van de bubble stond. Ook haalde hij contacten door elkaar? Zo leek het bijvoorbeeld alsof mijn vader opeens in de vriendengroepsapp zat.
- Ik maak nogal gretig gebruik van de double tap op de recent apps knop om tussen apps te switchen. Af en toen bleef de telefoon hangen in de preview van de geopende, zag je dat de scale ook niet lekker ging.
Sowieso sloeg hij altijd de animatie over. Of er is geen animatie?
- Eenmalig een soort stroboscoop effect tijdens het maken van een video. Alsof de telefoon niet kon kiezen welke helderheid hij wou hebben.
- Met lage helderheid, en reading mode aan. Waren er ook duidelijke schommelingen in helderheid, en ook wel white balance te zien. Zeker bij apps/websites met een witte achtergrond. Gekke was dat dit erger leek in de standaard launcher dan Lawnchair launcher.
- Bij het gebruik van zwevende video windows, zoals bij YouTube of Google Duo. Leek de hitbox niet echt te kloppen? Bv een YT video speelde linksonder in beeld, terwijl ik aan het scrollen was door een website. Wanneer ineens het scherm van de video vergrootte. Vaak was de window ook niet meer responsief en moest ik de app zelf weer openen om verder te kunnen gaan.
- Dan de bug die denk ik toch wel de druppel was. Op een gegeven moment merkte ik dat er een plek op het scherm was die 3 van de 4 keer niet reageerde op mijn input. Op de homescreen kon ik swipen wat ik wou. Maar er gebeurde niks. Dit was alleen op 1 specifieke plek. Op andere plekken reageerde het scherm wel. Na een keer opnieuw opstarten werkte alles weer zoals normaal.

Zo waren er wel meer kleine dingetjes die voor mij zorgde voor de ergste ervaring met een UI. Namelijk dat je ergens op klikt. Maar niet weet of er ook iets gaat gebeuren. Dit alles daar gelaten. Als de telefoon even bugvrij is. Gaat ie als een trein. Maar heel lang is hij echter niet bugvrij. Om te vergelijken greep ik af en toe naar de Pixel 3a van mijn vriendin. Hier moet je misschien af een toe een paar milliseconden langer wachten voordat iets laadt. Maar ik weet tenminste wel zeker dat die bezig is. De ervaring is minder haperig. Minder stop start. Kortom lekker smoooov. Zo ook op mijn oude 5T

Ik heb naast de standaard launcher dus ook Lawnchair gebruikt. Die de boel nog meer buddy maakte. En Nova launcher. Waarmee de telefoon even buggy was. Maar dan zag het er wel mooier uit.

Wellicht als ik van een telefoon kwam die tergend traag was, had ik meer door de vingers gezien. En ben ik nu vooral aan het mierenneuken. Ook heb ik verder niet echt ervaring met andere telefoons in deze prijsklasse. Naast de Pixel 3a heb ik er nooit 1 langer dan 10 min in mijn handen gehad.

Hiernaast is er wel nog een hardware ding wat ik wil aanhalen. Alleen durf ik deze claim niet met 100% zekerheid te maken, ivm het feit dat ik de telefoon niet zolang in bezit heb gehad.
Bij langdurig gebruik (langer dan 5 min bv) had ik het idee dat ik hoofdpijn kreeg van het scherm. Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat dit vaker voorkomt bij goedkope high refresh rate OLED schermen. Dat Xiaomi dit weet te voorkomen in hun meer premium telefoons met DC dimming? Iets wat niet mogelijk lijkt te zijn met de Note 10 Pro.
Hoe dan ook, ik ben persoonlijk wel gevoelig voor hoofdpijn. Durf ook niet te zeggen of ik überhaupt niet gevoelig ben voor 90/120hz schermen.

Hoe dan ook. Al met vond ik dit geen dramatisch slechte telefoon. Gewoon niet voor mij. Wie weet worden veel van deze bugs ook verholpen in bv de 12.5 update van MIUI. Ik wou daar liever niet op wachten. "Never. Ever. Buy a tech product based on the promise of future software updates."

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Blauw?

Thanks voor je review, was erg benieuwd naar het scherm en hoe dit op je ogen is. Aangezien ik autisme heb is jouw review erg waardevol. Ik zoek dus vaak de telefoons met een 'slechte' kleurwaarde ( hoge kelvin en slechte helderheid in de zon zijn voor mij perfecte specs) , maar de specs van deze waren zo goed, dat het een interressante optie leek. Maar na jouw review valt deze iig af.