Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

€ 403,25
Specificaties Geen WiFi • 9-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro Review

eleet 23 april 2021, laatste update op 23 april 2021, 1.946 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Wat een troep. Als ze de beloftes waar zouden maken zou het werkelijk een mooi apparaat zijn. De afgelopen 6 jaar gebruik ik naar zeer grote tevredenheid Unifi apparatuur (USG, AP's, camera's, switches). In de jaren heb ik flink wat getweakt met de firewall regels voor verschillende (IoT) netwerken. [...]

Pluspunten

• hoge restwaarde
  • centraal beheer (als het werkt)
  • mooi ecosysteem (werkt mooi samen)

Minpunten

• niet betrouwbaar
  • crasht om de 6 weken volledig
  • beperkte firewall rules mogelijk
  • geen automatische backups van configs (nu blijkbaar wel)
  • duur
  • geen support van unifi
  • vendor lock in

Beheerbaarheid Score: 1
Bij binnenkomst van het apparaat bleek dat mijn backups (zelf gehoste unifi controler op ubuntu) niet ondersteund werden omdat de versie op de UDM-Pro te oud was om deze uit te kunnen lezen (niet backwards compatible dus). Fijn, alles overnieuw handmatig door de webinterface heen invullen :-( Maar goed, kan gebeuren.

Hierna is het apparaat 3 x volledig vastgelopen in 4 maanden tijd (lampjes bleven branden, maar zelfs de switch werkte niet meer). Super irritant, omdat Unifi nog geen mogelijkheid biedt om backups automatisch (en end-to-end versleuteld) elders neer te zetten. Als het apparaat vastloopt ben je dus ook de backups kwijt. Of je zou handmatig backups moeten veilig stellen elke keer. Wederom, veel tijd besteed aan het handmatig (uit geheugen) herstellen van backups.

Nog vervelender omdat de unifi camera's niet te resetten waren op afstand. Je moet er fysiek bij kunnen. Fijn als je net een hoogwerker hebt gehuurd en retour hebt gestuurd :-( De camera was niet toegankelijk, ook niet met de credentials die ik altijd netjes administreer.

Ik ben overgestapt op OPNsense op een NUC met een degelijke PoE+ switch (met stillere fans) en heb alle unifi spullen behalve de AP's verkocht.

Voordeel als je van unifi af wil: het spul is super waardevast. Ter illustratie de USG die ik reeds 6 jaar in gebruik had heb ik voor EUR 95 verkocht (gekocht voor EUR 110 op de zaak inc. btw).

De AP's zijn allemaal voorzien van OpenWRT.

Wat een verschrikking. Gelukkig goede service gekregen van Azerty (uiteindelijk, na 2 maanden te hebben moeten wachten op een 'reparatie' in de US), waarbij ze het volledige bedrag crediteerde.

Overigens zijn er bijna 40 emails over en weer gegaan met Unifi 'support' waarbij mij steeds werd gevraagd om meer informatie en om 'hardware resets'. Waarna de conslusie was 'tja, stuur maar op dan'. Er is helemaal geen inhoudleijke troubleshooting geweest maar ik heb wel al mijn persoonlijke data naar de US mogen sturen (configs, netwerk dumps, wifi wachtwoorden, netwerk configuratie, etc).

Wegens de komst van ons eerste kind had ik bedacht liever meer geld uit te geven aan iets wat 'gewoon werkt' dan te gaan zitten prutsen met open source software (wat het vaak is voordat je het eenmaal werkend hebt). Dat was een misvatting. OpenWRT was even prutsen, maar OPNsense werkt out of de box fantastisch (kan ook op een VM draaien evt)!

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Hoi
Heb ook een UDM-Pro
"geen automatische backups van confis" Deze is wel aanwezig in de klassieke interface voor lokale opslag en in een cloud backup in de Settings beheer console bij "Advanced". De cloud backup is vrij nieuw.
Sommige dingen werken alleen in de klassieke interface en sommige alleen in de nieuwe interface. Het is shit om mee te werken en Ubiquiti moet hier echt werk van maken.

[Reactie gewijzigd door Soul--Reaver op 23 april 2021 14:29]

End to end encrypted?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.