Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5) Review

berend_engelbrecht 28 augustus 2006, laatste update op 17 november 2015, 3.403 views

Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)

Pluspunten

• zeer compact en voelt toch robuust aan
  • reageert snel en is direct gebruiksklaar
  • goed LCD scherm: groot, helder, hoge refresh rate
  • goede image stabilisatie, geschikt om binnenfoto's te maken zonder flits
  • high capacity Lithium ion battery pack

Minpunten

• foto's maken een wat softe indruk
  • erg duur voor een compactcamera
  • geen battery level indicator in het display

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Waarom deze camera?

Ik had al een Canon Powershot Pro 1, maar merkte dat ik die duidelijk minder gebruikte dan de kleine digicam die ik daarvoor had. De reden is dat de Powershot Pro voor mij in veel situaties te groot is om mee te nemen en soms ook te opvallend om te gebruiken. Omdat ik om eerlijk te zijn de vele instelmogelijkheden van mijn "prosumer"-camera ook niet vaak gebruik, heb ik twee weken geleden besloten om de Digital IXUS 800 IS erbij te kopen.

Ik zocht een camera die duidelijk kleiner en gemakkelijker in het gebruik is dan de Powershot Pro. Om wat aan het "opvallende" aspect te doen, wilde ik bovendien ook image stabilisatie hebben, zodat ik binnenfoto's zonder flits kan maken ondanks de onvermijdelijk wat mindere lichtgevoeligheid van de sensor in een klein cameraatje. Naast de Canon IXUS 800 IS voldeed ook de Panasonic Lumix DMC-FX01 aan mijn voorwaarden. Uiteindelijk heb ik toch voor de Canon gekozen om deze redenen:
- vertrouwdheid met het merk
- de Canon is volgens de specificaties iets lichtgevoeliger
- de Canon heeft nog een (piepkleine) optische zoeker, de Panasonic alleen een LCD-scherm.

Eerste indruk

De Digital IXUS 800 IS is nog een slag kleiner dan ik verwacht had. Toch voelt hij verrassend zwaar en stevig aan en ligt voor zo'n klein cameraatje goed in de hand. De knopjes zijn beter ingedeeld dan bij oudere Canon-modellen die ik ken (o.a. de positie van de aan/uit-knop en de zoomhendel is logischer). Wat vooral opvalt is de zeer snelle reactie van de camera: minder dan 1 sec tussen aanzetten en een foto maken (met flits duurt het iets langer) en het grote en vloeiend reagerende LCD-scherm.

De batterij gaat relatief lang mee, Canon heeft de capaciteit van de Li ion batterij voor dit nieuwe model weten te verhogen van 760 mAh naar 1120 mAh zonder het formaat van de batterij te vergroten (nieuwe NB-5L batterij vergeleken met de even grote NB-4L).

Lichtgevoeligheid en IS

De IXUS 800 IS is inderdaad goed in staat om binnenfoto's zonder flits en zonder statief te maken, dit in tegenstelling tot de andere digicams die ik tot nu toe gebruikt heb (HP Photosmart R707, Canon Powershot Pro, diverse andere Canon compactcamera's).

Deze foto (klik op de foto voor origineel) heb ik uit de losse hand in een verduisterd zaaltje gemaakt tijdens een filmvoorstelling met een beamer. Je ziet de lange belichtingstijd van 1/8 seconde aan de projectie (er zijn duidelijk 3 frames van de film door elkaar te zien), maar de foto is wel scherp en het licht en de kleuren zijn behoorlijk realistisch. Ik weet zeker dat dit me met een compactcamera zoder IS niet was gelukt zonder een statief.

De Digital IXUS 800 IS is zeker geen goedkope camera. Voor mij is hij echter zeker wel zijn geld waard door de goede bouwkwaliteit en de features die mijn verwachtingen evenaren of overtreffen.

Minpuntje

Het enige punt dat me tegenvalt is dat de foto's wel scherp zijn, maar niet "gestoken scherp" zoals bij de Powershot Pro. De enigzins softe indruk die de plaatjes maken zou kunnen komen door de ruisonderdrukking die Canon toepast, maar ik denk zelf eigenlijk dat het vooral door de jpeg-compressie komt. Een 6 MP foto in de standaard "fijn" image mode wordt vaak minder dan 1 MB groot, en is dus wel erg enthousiast gecomprimeerd. Bij een volgende gelegenheid zal ik de camera in "super fijn" mode gebruiken, dan worden de bestanden 65% groter.

Voorbeeldfoto's

1: 6 mm F/2,8 1/8 sec
2: 23 mm F/5,5 1/160 sec (macro)
3: 6 mm F/2,8 1/13 sec
4: 6 mm F/5,6 1/400 sec

(Klik op de links voor foto's in originele resolutie)

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)?

Heb zelf een IXUS 50 met 5MP en de bestanden die ik er af haal zijn tussen de 2,8 en 3,8 MB groot. Dan gebruik ik superfijn en 2592*1944. Dus het lijkt me dat met 6MP de bestanden groter zouden moeten worden, of wordt er een andere compressie gebruikt?
Ik denk dus dat er een andere compressie gebruikt wordt. De bestanden zijn opvallend kleiner dan bij oudere Canon camera's. De IXUS 50 heeft ook al een DIGIC II processor voor de beeldverwerking, dus daar ligt het niet aan.
Het irritante vind ik aan mijn IXUS 40 dat hij niet aangeeft hoe vol de batterij nog is, is dat anders bij deze?
Dat is bij de IXUS 800 nog net zo. Ik was dat gewend van andere Canon modellen dus ik heb er meteen een tweede batterij bij aangeschaft. Nu je het zegt is het inderdaad wel een minpunt, ik zal het toevoegen aan m'n review.
Als ik de plaatjes vergelijk met wat je op een DSLR moet schroieven om er met weinig licht iets uit te halen, vind ik 350 euro niet echt duur voor een camera waar je echt de komende jaren nog mooie plaatjes mee maakt! Voorals de ruis valt me erg goed mee, gezien de sensormaat. Goeie review!
Ik heb zelf ook een IXUS 800 IS en de bestanden zijn op de superfijn stand gemiddeld 2.7 MB groot. Het feit dat de foto's ietsjes onscherp zijn is typerend voor alle Ixus modellen tot nu toe, iets wat op bijv. dpreview.com wordt genoemd als 'typical canon smoothness'. Ik ervaar het echter zeker niet als vervelend.
De ruis bij ISO 800 valt inderdaad redelijk mee, zeker als je Noise Ninja o.i.d. er nog even naar laat kijken. Echter, vergelijk je dit met de Fujifilm F30 dan zie je dat het toch nog wel een stuk beter zou kunnen!