Specificaties 16 speed DVD-brander met PATA-33 aansluiting - Bekijk alle specificaties

NEC ND-3500 16x (Dual-layer, Zwart) Review

aramdin 27 mei 2006, 562 views

NEC ND-3500 16x (Dual-layer, Zwart)

Pluspunten

• Solid Upgrade
  • Hoge Value for Money
  • Schrijfsnelheid
  • Mediacompatibiliteit
  • Modbaarheid

Minpunten

• Mediafoutgevoeligheid

Media-foutgevoeligheid Score: 3
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 4
Ik heb deze drive nu alweer een tijdje en laten we kijken hoe me dat bevalt tot dusver :)

Specificaties
-Media DVD, CD
-Transfer Rate Write: 16x CAV (9 - 22MBytes/sec), 48x CAV (3000-200kBytes/sec) (etc)
-Access Time 140ms (DVD) 120ms (CD)
-Mechanism: motorized Tray load mechanism for horizontal and vertical use
-Interface: IDE / ATAPI
-Burst Transfer Rate: PIO mode 4 / Ultra DMA 33
-Cache Memory: 2MB
-Audio: Digital-out and line-out at the back (MPC compatible)
-Modes supported: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD-Video, CD-ROM, CD-ROM XA, CD-Audio, CD Extra, CD Text, CD-IReady, CD-Bridge, Photo-CD, VideoCD, Hybrid CD
-Writing methods DAO (disc at once), SAO (session at once), TAO (track at once) with zero gap, variable or fixed packet, multisession
-Compatibility: MPC Level 3, MultiRead, PC2001
-Weight: 1.01 kg
-Dimensions: 148mm x 42mm x 190mm

Featureset
Voor zover ik weet heeft deze drive geen echte features die uniek zijn. De nieuwe dingetjes zoals Labelflash waren toen nog niet incorporated in drives (was allemaal nog in de ontwikkelingsfase).

Leessnelheid
De standaard firmware van NEC zorgt ervoor dat bv DVD's rippen op lage speeds gaat (Riplock). Heeft als enigste voordeel dat de drive stil is, voor de rest is het alleen maar annoying!

Gelukkig kan men dit makkelijk verhelpen door een andere firmware erin te flashen. Je garantie vervalt natuurlijk, maar mocht hij defect gaan...40euro schade is nog wel te overzien ;)

Ik heb op het gebied van de leessnelheden niet echt wat op te merken, het is een drive die denk ik een middenmotor is op dit gebied.

Schrijfsnelheid
Lekker snel! Ik heb verschillende soorten media hiermee gebruikt, op dit moment heb ik Philips 16x certified DVD's die hij zonder enige moeite wegbrand. Hiervoor heb ik Platinums 8x DVD's gehad die hij op 12x speeds kon wegbranden, mooi meegenomen!

CD's schrijft hij weg op maximaal 48x speed, lekker snel. 52x is overbodig, sinds je die snelheid nauwelijks haalt op een normale cd.

Geluidsproductie
Standaard best luidruchtig, maar er zijn verschillende firmwares in omloop die silent mode aanbieden. Snelheden kan je ook aanpassen dmv bv Nero Drivespeed.

Ik denk dat bijna elke CD/DVD Brander/Lezer van deze tijd wel luidruchtig is. Het is onontkoombaar wil je snel je media kunnen lezen of schrijven...

Mediacompatibiliteit
Erg over te spreken, als er nieuwe media uitkomt die niet wordt onersteund, dan komt er binnen no time een firmware uit, zodat dat snel is opgelost.

Tot nu toe heb ik nog geen compatibility issues ondervonden

Mediafoutgevoeligheid
Niet echt een uitblinker is mijn mening. Ik heb naast mn NEC een Samsung DVD-Rom drive die meer media met krassen kan lezen dan mn NEC. Denk aan muziek CD's met krassen...

Modbaarheid
Hier blinkt de NEC echt uit, er worden echt zoveel firmwares voor geschreven. Door bekenden zoals Mad Dog, Liggy & Dee & bv Herrie.

Meestal gaat het om het weghalen van de Regio code/Riplock/ etc. Ik heb nog geen problemen ondervonden met het flashen van mn drive en wil dat graag zo houden!

In de El Cheapo regio. NEC drives blinken uit op het gebied van Value for Money. Ze kosten weinig & doen heel veel voor dat geld! Plextors zijn goed, heel erg goed, maar kosten meestal best veel geld. Een NEC is ook heel erg goed (soms zelfs beter dan een Plextor) en kost vele male minder. Toendertijds heb ik rond de 40euro uitgegeven aan mn NEC.

Hierdoor voorzie ik mijn NEC van de stempel: Solid Upgrade

Links
Michel de Boers NEC Firmware pagina (aanrader!)
CDRinfo.com review van de NEC3500 (erg uitgebreid)

Heb jij ook een NEC ND-3500 16x (Dual-layer, Zwart)?

Dat is wel grappig zeg. Ik heb diezelfde speler in mijn computer en daarnaast ook een samsung. Ik heb wel enig idee waar je ze gekocht heb ;).

Maar goed om even wat over de speler te zeggen. Ik vind hem ook zeer fijn werken. Ik heb geen andere firmware uitgeprobeerd verder. Verder vind ik het wel meevallen hoeveel herrie die maakt, misschien omdat mijn computer sowieso al herrie maakt :D. De schrijfsnelheid is super en moet nog steeds leuke dingen bedenken om op dvd's te branden. Verder pakt hij bij mij tot nu toe nog gewoon alle cd's die ik erin stop. Deze review klopt verder precies met hoe ik erover denk. :Y)
Hahah!

De Samsung heb ik uit een oude Dell machine :)