1 review

Samsung HW-T430

€ 190,-
Specificaties Soundbar - Bekijk alle specificaties

Samsung HW-T430 Review

Photonman 10 april 2021, laatste update op 10 april 2021, 718 views Product gekocht

Samsung HW-T430

Een enorme miskoop en na 1 dag gelijk retour gestuurd. Erg slecht geluid en de subwoofer heb ik nog nooit zo slecht gebalanceerd gehoord. Ik snap de de aanbeveling op veel sites totaal niet.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Mooi kleine, simpele afstandsbediening
  • Betaalbaar
  • Bas connect automatisch met soundbar
  • Makkelijk opnieuw in te pakken voor retour

Minpunten

• Erg slecht geluid
  • Subwoofer dreunt enorm door óf is niet hoorbaar (alle instellingen geprobeerd)
  • Soundbar klinkt enorm 'tinnig'
  • Subwoofer klinkt volledig apart van de soundbar, geen enkele overeenstemming in klank geluid
  • Je TV speakers klinken waarschijnlijk beter
  • Subwoofer klinkt heel 'modderig'
  • Onhandige volume en bas-knoppen op afstandsbediening

Geluidskwaliteit Score: 1
Mijn excuses als het hier ging om een defect model, maar wat een waardeloze soundbar. Aangeschaft voor mijn ouders die niet veel geven om geluidskwaliteit, maar graag iets meer bas wouden om gesprekken op tv of radio beter te kunnen volgen en spanning voor films.

Na aanbevelingen van meerdere sites binnen dit budget uitgekomen bij de T-420. Deze was slecht leverbaar, dus is er gekozen voor de T-430 model met actieve subwoofer. Het begon er al mee dat de bas echt enorm hard na eerste installatie. Nou dacht ik "mooi, hij doet het tenminste goed" en de afstandsbediening heeft een aparte bas-knop, te variëren van +6 tot -6, of -12 (Niet daar tussenin).

Soms stond het geluid zo zacht dat stemmen niet te horen waren, en soms opeens zo hard dat alles doordreunde. Vervolgens enorm staan prutsen met settings van de boxen maar ook die van de TV (zelfs audio stellingen terug naar fabrieksinstellingen), maar niets hielp.

De bas was of volledig niet te horen, of dreunde enorm door, volledig los van de soundbar. Als de bas uit stond, was ook gelijk te horen hoe slecht het geluid van de soundbar zelf was. Ik had de speakers van de TV (2015 model Sony 1080p 43") even ter vergelijking getest en klonken een stuk beter.

Gelijk maar besloten de boxen weer mee te nemen voor retour, want dit was echt waardeloos. Er is natuurlijk een mogelijkheid dat wij een (semi) defect model hadden, maar daarover kan ik geen uitspraak doen. Koop dit model niet.

Heb jij ook een Samsung HW-T430?

Nou, ik vraag me inderdaad af wat er aan de hand is geweest want ik herken dit verhaal totaal niet. Ben zelfs lovend over dit setje, zeker voor de 129 euro die het bij Media Markt kostte. Vorig jaar hebben we iemand een HW-K335 cadeau gegeven, die is opgevolgd door de vrijwel identieke HW-T420. Aangezien de T430 in de aanbieding nog goedkoper was en ook nog eens een draadloze subwoofer heeft, ben ik daar voor gegaan. Eisen waren eerlijk gezegd niet heel hoog, want bedoeld voor de kelder bij de hometrainer met een TV'tje en Chromecast erbij.

Twee belangrijke zaken:
- Subwoofer staat, net zoals bij de meeste PC speaker sets e.d., te hard. Waarschijnlijk om voor een grote groep mensen indrukwekkend te klinken. Maar zoals bij alle subwoofers is goeie plaatsing belangrijk. Het kan zijn dat je op een bepaalde plek amper iets hoort, of juist heel veel gedreun krijgt. Bij een goeie plaatsing vond ik de subwoofer op -3dB aardig in balans.
- Je moet de audioweergave echt op Standard en niet op Surround zetten, want op Surround klinkt de boel inderdaad echt heel erg krom. Waarschijnlijk doen ze iets met fase om soort van surround te realiseren, maar het klinkt heel blikkerig en het geluid lijkt dan inderdaad los te zijn van de subwoofer. Ook klopt de hele balans van midden en hoog niet.

Ik heb veel dure TV's gehad (van Philips 9000 serie tot Samsung 7000/8000 en LG C7), maar geen TV kan hier aan tippen. Sinds de grote CRT bakken van welweer is wat mij betreft geen enkele TV aan te horen. Zeker voor TV kijken, maar ook zeker voor casual muziek luisteren is dit een erg leuke soundbar. Bovendien is de bluetooth streaming super stabiel, idem voor de draadloze verbinding tussen soundbar en subwoofer. Voor deze prijs echt niks op aan te merken :)
Zoals ik had vermeld in de review, was de sub óf niet te horen op '-12', of dreunde enorm door op '-6' (geen optie er tussenin). De modus stond zeker weten op standaard. Surround maakte het inderdaad nóg erger. We hebben geprobeerd de subwoofer op exact dezelfde plek te zetten als hun oude subwoofer (combo-setje Samsung HT E-5500 uit 2013. Probleem is inmiddels verholpen, probleem met touchscreen die 'geestaanrakingen' registreerde). Ook dat hielp niet, dus nog geprobeerd op de TV-meubel te zetten, op een theedoek, beetje bij beetje gedraaid, maar niks hielp. Ook audioinstellingen van TV alles geprobeerd, hele handleiding doorgelezen, maar niks opgeschoten.

Ik ben blij met je input, wat mij ook meer doet vermoeden dat dit om een defect moest gaan want het was gewoon ronduit slecht. We zijn er niet eens aan toe gekomen om bluetooth te testen (wel youtube casten naar TV om geluid te testen etcetera), en de auto verbinding tussen sub en soundbar is inderdaad erg makkelijk, ging volledig automatisch. In het begin van de uitgebreiden review heb ik ook gelijk met vermeld dat het vermoeden er was dat het ging om een defect model.

Inmiddels dus weer de oude surround-set aangesloten, en klinkt vele malen beter.