Specificaties 16GB SDHC, 0,512 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend SDHC 16GB Class 10 Review

vavoem 30 augustus 2010, laatste update op 7 september 2010, 2.409 views

Transcend SDHC 16GB Class 10

Pluspunten

• 16GB

Minpunten

• Niet goed backward compatible
  • Werkt niet met HD cams ouder dan de classificatie

De Transcend 16GB SDHC klasse 10

Ik hou het maar kort want om nu een heel epistel te schrijven over iets plats en simpels als een SD kaartje schiet niet echt op.

Ik heb de kaart besteld als aanvulling op mijn 8GB klasse 6 kaarten die ik reeds heb. Hiermee zou ik dan 2 uur kunnen filmen op 1 kaart. Ik gebruik deze uitsluitend voor mijn Canon Legria HF 100 voor opname in Full HD. Helaas kan deze camera niet overweg met dit kaartje en geeft de melding dat de kaart niet snel genoeg is en de opname kwaliteit terug moet schroeven naar PAL resolutie. Niet grappig dus. Ik heb ook een ADATA 16GB kaartje met klasse 10 geprobeerd en dat wilde ook niet. Ook in een HF200 werkt deze kaart niet.
Volgens de gegevens zouden deze kaarten backward compatible moeten zijn en terugschakelen. Je zou dus verwachten dat hij zich als klasse 6 kaart gaat gedragen maar dat gebeurt dus niet. Hij schakelt terug naar de laagste snelheid mogelijk. Na wat zoeken op internet bleken meer mensen het probleem te hebben met deze toestellen. Firmware updates verhelpen het probleem niet.

Geef mij maar CF werkt altijd, Sneller, robuuster dan SD en geen compatibiliteitsproblemen zoals met SD als er wat nieuws uitkomt. De nieuwe standaarden werken ook niet met kaartlezers en andere apparatuur. Je moet dus bij nieuwe kaarten nieuwe apparatuur ed aanschaven. Persoonlijk vind ik dit amateuristisch gedoe van de fabrikanten net als Sony met memorystick en Fuji met xd kaarten die nog meer afwijken. Maak een standaard die standaard is en werkt met alles en goed backward compatible is. Mijn 7D en andere ook oudere DSLR’s kunnen overweg zonder firmware update met 32MB maar ook 32GB kaarten geen gezeur. Ze draaien dan gewoon op max mogelijk.

Update: Inmiddels heb ik het kaartje verruilt voor een Transcend 16GB SDHC klasse 6 deze werk prima in mijn video camera.

Tip:
Controleer eerst via fora of je camera niet alleen de standaard SD, SDHC of SDXC aan kan maar ook of hij wel geschikt is voor een hogere snelheid daar SD blijkbaar niet zoals het hoort backward compatible is met de eerst volgende snelheid maar meteen terug schakelt naar het laagste niveau.

Conclusie:
Het kaartje zou prima zijn voor avchd opnames in Full HD maar contoleer eerst of je camera klasse 10 aan kan anders heb je geen voordeel maar eerder nadeel van deze snellere kaartjes.

Heb jij ook een Transcend SDHC 16GB Class 10?

Slechte review zeg. Je rekent nu het kaartje af op de problemen die liggen aan je camera.
Ik reken het kaartje af op basis van gebruikservaring hoe het kaartje presteert in diverse apparatuur die voor de classificering 10 zijn gemaakt. Als een kaart backward compatible moet zijn en dan terug schaalt naar de allerlaagste waarde ipv 1 stap terug dus klasse 6 dan vind ik dat pet. Of het zit in het kaartje of in de protocollen voor SD maar dan is en blijft het slecht als hij op de langzaamste stand werkt.

Als je een 1GB NIC hebt en je sluit die aan op een 100Mbit switch ben je toch ook niet gelukkig als hij niet op Full-duplex 100Mbit gaat draaien maar op 10Mbit half duplex. Of als je een race auto koopt die alleen op een circuit hard kan maar daarbuiten alleen stationair in zijn 1 rond tokkelt.

Ik geef voornamelijk een waarschuwing af heb je geen klasse 10 apparatuur koop dan ook die kaartjes niet want ze werken trager dan een klasse 4 of 6. Bij CF kaarten werkt het wel naar behoren in een 350D werkt een 400x CF prima alleen haalt hij de maximale 10MB per seconde die de camera aankan niet 1MB per seconde.
Nogmaals, volgens mij is dat een beperking van je camera, niet van je kaartje. Dat jouw camera niet om kan gaan met een klasse 10 kaartje is dat een beperking van je camera en heb jij het verkeerde kaartje gekocht. Je geeft aan dat een ander merk hetzelfde probleem geeft bij je camera. Je hebt je causaliteit dus verkeerd.

Heb je het kaartje bijvoorbeeld in apparatuur geprobeerd die wel hc10 ondersteunen?

Nu geef je een slechte beoordeling voor het kaartje omdat je ervaring met je camera slecht is, niet met je kaartje. Kortom, je score is. naar mijn mening, onterecht. Het idee is dat je de eigenschappen van het product beoordeeld en dat heeft dus niets te maken met jouw beperkte camera.. Review dus liever je camera met een slechte beoordeling.