Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Zwart

Specificaties 6,67" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Zwart Review

JeffreyGorissen 8 april 2021, laatste update op 9 april 2021, 706 views Product gekregen

Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Zwart

Met dit toestel haal je een Xiaomi toestel in huis waar je veel voor weinig krijgt. Goede kwaliteit en hardware. De batterij is geweldig, en het scherm nog beter! Schiet prima plaatjes voor de keer dat je foto's wilt schieten. Voor meer lees je best de uitgebreide review.

Pluspunten

• 5020 mAh batterij
  • 33 W snelladen
  • OLED
  • 120 Hz
  • 3.5 mm jack
  • Dual sim + uitbreidbaar geheugen
  • Dual speakers
  • IP53

Minpunten

• plastic frame
  • Geen 5G
  • 'slechts' een Snapdragon 732G

Voorwoord:
Hallo iedereen,
Na mijn rol als Mi Explorer in het verleden waarbij ik reeds enkele toestellen heb mogen ontvangen, gaat het in deze review over de laatste nieuwe telg in de Redmi Note serie, de Xiaomi Redmi Note 10 Pro. Ondertussen is het toestel ook al te koop. Ik heb hem sinds 17 maart, en dat wilt toch weer zeggen dat het tijd is om mijn gedachten over het toestel uit te schrijven in een mooie review. Ondanks dat ik dit toestel dus gekregen heb was er geen enkele verplichting om een review te maken. Dit gaat dan ook puur mijn eerlijke en objectieve mening zijn. Hopelijk kan ik jullie helpen met jullie vragen en bedenkingen. Vragen beantwoord ik graag in de reacties.

Introductie

Challenge Your Boundaries, met die slogan, die losjes vertaald naar “zoek je grenzen op”, introduceert Xiaomi (uitspraak: showme) de Redmi Note 10 Pro. De focus ligt bij deze telefoon op het afleveren van een product met een geweldige prijs-kwaliteit ervaring. Laat dat nu net iets zijn wat ze ook iedere keer lukt. Met dit toestel kan Xiaomi makkelijk opboksen tegen de concurrentie op de budget markt. Deze Redmi Note 10 Pro trekt dan ook de aandacht met zijn 108MP camera, 5020 mAh batterij, en 120 Hz AMOLED scherm. Dus, zoek je een telefoon met 120 Hz AMOLED scherm en de beste batterij voor zo weinig mogelijk geld? Dan moet je in ieder geval niet verder lezen dan deze tekst. Voor een super snelle processor moet je echter wel naar een hoger prijs segment gaan kijken. Al zijn de resultaten wel ruimschoots voldoende in mijn ogen.

De verpakking

Ontwerp

Het design van de moderne smartphones begint overal een beetje uniform te lijken. Een groot scherm met meestal een hole-punch selfie camera van voor, en op de achterkant een hele array van camera’s. Hier is het dan ook niet anders, het valt echter wel op dat die camera array groter en groter lijkt te worden. De voorkant is gemaakt van Corning® Gorilla® Glass 5. De achterkant is van datzelfde glas en heeft geen gradiënt of regenboog-kleurenpatroon zoals eerder wel de hype was maar is daarentegen wel erg glad. Plastic of glas? Dit is natuurlijk een heel erg persoonlijke voorkeur, voor mij is het om het eender. Een volledig glazen ontwerp is naar mijn mening wel iets eleganter en professioneler. Het nadeel aan deze achterkant? Ja zoals je wel verwacht, het is een telefoon weinig grip. Verder verzamel je ook redelijk gemakkelijk vet en vingerafdrukken. Nog even toevoegen dat het in deze review om de
Onyx Gray variant gaat. Deze vind je net als de andere kleuren Glacier Blue en Gradient Bronze terug in de Pricewatch. Merk op dat ze in de Pricewatch “zwart”, “Blauw”, en “Goud” genoemd worden.

Model en kleur

Anders dan bij de Redmi Note 10 Pro, die ik ook in detail bekeken heb, zien we dat de camera module links uitgelijnd staat. In tegenstelling tot dat model is de module nu een afgeronde rechthoek. We zien duidelijk dat er vier camera lenzen zijn en 1 flits. De module steekt, zoals tegenwoordig de norm aan het worden is, een stuk uit de body van het toestel. Ditmaal trouwens een stuk heftiger dan ik van eerdere en andere modellen gewoon ben (meer daarover in het stuk over de camera). Door dit design is er dan ook sprake van een “Wobble” als je de telefoon op een tafel legt. De oplossing hiervoor is natuurlijk om gebruik te maken van een hoesje. Niet iets wat iedereen graag doet, maar je krijgt er gratis en voor niks (lees: inbegrepen in de prijs) één bij, dit kan het probleem natuurlijk makkelijk verhelpen.

Cameramodule

De plaatsing van de vingerprint-sensor is bij dit model niet in het scherm zoals bij de high-end toestellen, maar ook niet op de achterkant zoals eerder wel meer gebruikelijk was bij mid-range en budget gerichte toestellen. Deze is bij meer en meer toestellen aan de zijkant terug te vinden. Zo dus ook bij de Redmi Note 10 Pro, volledig weggewerkt in de aan/uit knop. Dit zorgt er voor dat wanneer je het toestel vastneemt, het ontgrendelen zeer snel en eenvoudig verloopt. Je hand, en meer bepaald je duim of wijsvinger, gaan namelijk van nature naar die positie. Ik heb redelijk kleine handen maar kan alsnog redelijk goed, éénhandig, het volume aanpassen. De volume knoppen bevinden zich nog boven de aan/uit knop.

Zijkant rechts

Als we de telefoon verder draaien komen we aan de onderkant terecht. Hier vinden we centraal natuurlijk de USB-C poort. Iets naar links vinden we een microfoon, en rechts ook een van de speaker grills van het dual speaker geluidsysteem.

Onderkant

Aan de linker zijde van de telefoon vinden we enkel het simkaart slot. Het eerste wat er bij het openen hiervan opvalt, is een rubberen afsluiting. Waterproof is hij officieel niet, hij is door Xiaomi wel IP 53 Splash Proof gecertificeerd. Trek je het slot er helemaal uit dan zie je dat het een dual sim model betreft, waarbij er nog één slot specifiek voor een micro SD-kaartje. Je kan dus je geheugen uitbreiden en alsnog gebruik maken van de dual sim functionaliteit.

Zijkant links

Simkaart slot

Aan de bovenkant vinden we nog een aantal interessante dingen. De Xiaomi Redmi Note 10 Pro heeft een ingebouwde IR blaster, deze vinden we helemaal links terug. Heel handig als je die afstandsbediening weer eens kwijt bent in de zetel. Hiermee bedien je makkelijk al je apparaten met het toestel dat je toch (bijna) altijd kort bij de hand hebt. De bijgeleverde applicatie gidst je snel doorheen een wizard om de juiste toestel codes te vinden voor jouw TV, HiFi, etc,… Dit wordt vervolgd door een microfoontje, en een tweede speaker. De dual speakers zorgen voor een intensere ervaring tijdens het kijken van filmpjes, of het spelen van je favoriete games. Dit is toch wel een heel merkbaar verschil, en al enige tijd gangbaar bij het high-end segment. Zeer leuke toevoeging van goede kwaliteit. Tot slot maakt Redmi ons ook nog blij met een 3.5 mm jack. Je niet-draadloze oortjes hoef je dus nog niet weg te gooien.

Bovenzijde

Aan de voorkant vinden we een 6.67-inch AMOLED display terug dat in het 20 bij 9 formaat een resolutie van 1080 bij 2400 pixels omvat. Meer details hierover in het Scherm en hardware segment. We zien hier ook dat er gebruik gemaakt wordt van een hole-punch front camera , en dit centraal uitgelijnd. Als we dan nog even de afmetingen en het gewicht erbij noteren zijn we helemaal volledig. De Redmi Note 10 Pro is 164mm bij 76.5mm en 8.1mm dik en weegt 193 gram.

Scherm en hole punch

Batterijduur
Met een gewicht van 193 g is het toestel geen lichtgewicht, maar wel een beetje afgevallen ten opzichte van zijn voorgangers. Dit is mogelijk door het gebruik van plastic in de constructie van het toestel. Verder wordt het gewicht wel duidelijk als we het over de batterij gaan hebben. Dit is niet een standaard 4000 mAh batterijtje dat ondertussen de norm is. Nee, de Redmi Note 10 Pro haalt zijn kracht uit een 5020 mAh Li-Po batterij. Meegeleverd is een oplader die 33 W kan leveren. Draadloos laden is echter iets wat je nog niet kan verwachten in deze prijsklasse. Het toestel zelf kan met 33 W laden. Hiermee krijg je het toestel van 0% naar 100% in ongeveer een uur en 40 minuten.

Meegeleverd

Scherm en hardware

Heel erg verassend in dit prijssegment is dat het toestel een AMOLED scherm heeft. Het is een 6.67" scherm met een FHD+ resolutie van 2400 bij 1080 pixels. Nog beter is dat het een 120 Hz paneel betreft met 240 Hz touch sampling. Die 60 extra beelden per seconden zijn heel aangenaam wanneer je social media checkt (of een paar artikels op Tweakers leest). De extra snelle sampling zorgt dan weer voor super snelle input signalen tijdens het gamen. Het scrollen doorheen je (social) media is echt enorm aangenaam met dit display.

120 Hz instellingen

Voor HDR content is dit paneel ook geschikt dankzij de HDR10 certificering. Wanneer de avond valt zullen je ogen blij zijn met de SGS Eye Care Display Certificatie en de Reading mode 3.0, die de hoeveelheid blauw licht verminderen. Overdag valt het ook goed mee met de helderheid, zelfs in fel zonlicht. Zo is de maximale helderheid met 450 nits niet verrassend hoog, maar beschikt de Redmi Note 10 Pro over een High Brightness mode (Sunlight display 2.0), die je tot wel 700 nits aan helderheid geeft met een peak brightness van 1200 nits. Met de huidige weersomstandigheden is de leesbaarheid bij veel zonlicht natuurlijk wel moeilijk te testen, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. Voor mij krijgt dit paneel een dikke 10! Nog een kleine opmerking, het toestel werd standaard geleverd met een plastic screenprotector, niet erg krasbestendig maar ideaal voor het wachten op je tempered glass screenprotector van AliExpress.

Scherm

De Xiaomi Redmi Note 10 Pro is uitgevoerd met Qualcomm® Snapdragon™ 732G, een Qualcomm processor die gebakken wordt op 8 nm. De chipset maakt gebruik van een Qualcomm® Kryo™ 470, Octa-core CPU, die tot 2.3GHz geklokt is. Voor de grafische toepassingen is er een Qualcomm® Adreno™ 618 GPU. Verder is het toestel in 3 specificaties te krijgen, 6GB+64GB, 6GB+128GB, en 8GB+128GB (speciale editie). Waarbij het werkgeheugen van het LPDDR4X type is. Tot slot valt me nog mee te delen dat ze voor de opslag gebruik maken van het nieuwere UFS 2.2, welke tot dubbel zo snel is als UFS 2.1. Niet zo snel als de high-end modellen met UFS 3.0, maar wel zeer welkom.

De prestaties zijn niet slecht maar ook niet super goed, de benchmark scores zijn gewoon goed voor de prijs. Opmerkelijk is dat het toestel geen last heeft van bepaalde punten die heel erg heet worden. De warmte wordt goed en uniform verspreid. Natuurlijk zijn het niet de scores van een Snapdragon 865, maar dit zijn wel goede resultaten. De 732G is snel genoeg om alle recente apps en games te draaien zonder al te veel moeite. Ook voor de komende jaren zal deze nog voldoende snel zijn tenzij je een hardcore mobile gamer bent. In dat geval wissel je waarschijnlijk toch al sneller dan eens in de 2 á 3 jaar van toestel.

3DMark:

• Work 2.0: 10158
  • Computer Vision: 7092
  • Storage: 14785
*Screenshots in de afbeeldingenlijst

5G ontbreekt op dit toestel. Het is een van de nieuwste snufjes, en zelf vind ik het niet erg dat het ontbreekt. Weinig plaatsen bieden op dit moment een goede dekking en je moet er al het juiste abonnement voor hebben in veel gevallen (NL). In België is het gewoonweg nog niet beschikbaar (uitgezonderd een paar test sites). Eerdere modellen hadden soms wel reeds 5G, maar ik snap de keuze om het achterwege te laten. De kosten moeten ergens gedrukt worden.

De Redmi Note 10 Pro ondersteund contactloze betalingen (zoals Google Pay) met NFC. Verder zit er netjes ondersteuning voor locatievoorzieningen in met GPS, Galileo, GLONASS. De dual speakers die ingebouwd zijn gaan zeker voldoende hard, ze missen iets aan scherpte op het maximale volume, maar voor kwaliteit sluit je best een goede headset aan of speaker, al dan niet via bluetooth 5.0. De vibratie of tril-motor is in de z-as gemonteerd. Deze is prettig en zeker voldoende sterk, niets op aan te merken. Naar de radio luisteren kan ook met de ingebouwde FM-radio, hiervoor moet je wel je oortje aansluiten die dan als antenne dienen.

Software en camera

Als je spreekt over Xiaomi, dan haken veel mensen af omwille van MIUI. Het is en blijft natuurlijk een Android smartphone, dus veel kan je gewoon aanpassen naar eigen voorkeur. MIUI biedt zeer veel functionaliteit, maar een stock Android ervaring is het niet. De MIUI 12 versie waarmee het de Redmi Note 10 Pro komt is op Android 11 gebaseerd. De prijs wordt deels gedrukt doordat Xiaomi zijn eigen software en reclame inbakt, dit is echter uit te zetten tijdens de setup en zorgt verder niet voor problemen. Het valt op dat het hele systeem zeer performant is, geen lag, geen freezes, gewoon snel. Ondanks de MIUI skin blijft dit een goed en responsief stukje user interface met mooie animaties. Verder ga ik er in deze review niet op in gaan want we hebben het hier natuurlijk over de telefoon. MIUI reviewen zou even veel tijd kosten als het toestel zelf.

Velen van jullie zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in de camera set-up van de Redmi Note 10 Pro. De set-up aan de achterkant bestaat uit drie effectief bruikbare camera’s en een camera die wordt gebruikt als dieptesensor De camera aan de voorzijde zit in het display en heeft een 16 MP sensor. De hoofdcamera is een 108 MP wide angle camera, er is een 8 MP ultra-wide camera, en er is ook nog een 5 MP telemacro camera. Dan is er ook nog een diepte sensor van 2 MP.

In het verleden was ik best streng op de macro camera’s die door Xiaomi toegevoegd werden. De Redmi Note 9 Pro deed het met zijn 5 MP macro camera wel goed, maar daarna zijn ze overgestapt naar 2 MP sensors. Die waren te verouderd om nog te gebruiken anders dan als gimmick. Nu hebben ze in dit toestel een telemacro camera gestoken die 5 MP heeft. Dit zorgt voor een goede verbetering op het vlak van vergroting, doordat je ten eerste al korter op je onderwerp bent door de grotere brandpuntsafstand en door de 5 MP sensor zijn de beelden ook terug bruikbaar.

Groenbedekking

Madeliefje

Jeans

Blauw oog ;)

Lieveheersbeestje

De ultra-wide camera produceert een beeld van 118° en doet dat met een 8 MP sensor. Deze is natuurlijk niet zo goed als de hoofdcamera. De scherpte laat zeker aan de randen van de foto een beetje van zich afweten. Maar in goede lichtsomstandigheden kan je alsnog een prima ultrawide plaatje schieten. Groepsfoto's in kleine ruimtes, een gebouw of standbeeld op vakantie van kortbij fotograferen, of kleinere ruimtes op foto zetten, daarvoor is deze perfect. Helaas dingen die momenteel niet echt mogelijk zijn.

Ultrawide van een grote treurwilg

Dan is er ook nog een dieptesensor, een camera met 2 MP, maar aangezien deze niet direct bruikbaar is ga ik daar ook niet te diep op in. Deze dieptesensor wordt gebruikt bij portretten om meer scherptediepte te creeren. Dit is overigens niet heel erg nodig met de grote sensor van de 'main' camera.

Nu het beste voor het laatst, de hoofdcamera heeft een veel grotere sensor van 1/1.52-inch met een grote lensopening van f/1.9 die de sensor van fotonen (licht) voorziet. De 108 MP camera is er een van het type 9-in-1 Bayer filter. “Wat wilt dit in hemels naam zeggen?”, denk je nu. In de praktijk is dit een 12 MP camera aangezien er onder elke Rood, Groen en Blauw (RGB) filter 9 pixels zitten. De 12 MP output is dus als het ware een 2.1 µm 9-in-1 super pixel. Dit heeft als voordeel dat er meer licht verzameld kan worden. Dat licht wordt door 6 lenselementen op de sensor gestrooid.

Het nadeel is dat een 108 MP foto in de praktijk een soort van opschaling is. Door berekeningen te doen met die pixels die onder een gezamenlijke filter zitten kan men ‘gokken’ wat het moest zijn voor de 108 MP foto. Nu, het lijkt misschien een beetje bedrog, maar het is wel effectief een 108 MP sensor. De 108 MP modus is wel degelijk beter dan de gewone 12 MP foto’s die je normaal krijgt. Ze zijn scherper en hebben meer detail, maar niet negen keer zoals je zou verwachten. “Waarom doen ze dit dan?”, hoor ik je denken. Ja ze doen dit vooral omdat er voordeel valt te halen in de licht- en ruisgevoeligheid. Door de negen pixels te combineren heb je nu eenmaal veel minder ruis dan met één enkele pixel. Je krijgt namelijk een gemiddelde ruis van alle pixels waardoor de echte waarde beter benaderd wordt.

Lief hondje

Zelfgemaakte dim sum

Pro Mode, 25 seconden, ISO3200

Met al deze camera’s kan natuurlijk ook gefilmd worden. Dit op een maximale resolutie van 4k bij 30fps. Voor 60fps kan je naar 1080p overschakelen. De maximale slowmotion framerate die te behalen valt is 960fps met gebruik van frame interpolatie of 240fps effectief op een 720P resolutie. Indien je slow motion op 1080P wilt dan ben je beperkt tot 120fps. Beeldstabilisatie is in digitale vorm in te schakelen. Jammer genoeg geen optische stabilisatie, maar dat is dit prijs-segment nog ongezien. Bij die 960fps opnames kan je trouwens ook niet kiezen hoe lang je opname duurt, dit kan wel bij 240 fps en 120 fps.

Zoals ik bijna al mijn reviews ondertussen bijna concludeer is het kiezen van een smartphone een behoorlijke persoonlijke keuze. Het is afhankelijk van wat je nu net wilt. Vaak hebben de nummertjes op de bankrekening ook nog wel wat te zeggen. De Xiaomi Redmi Note 10 Pro is een echter wel een goed toestel. Dit zeker op vlak van scherm, batterij en camera. Voor de processorkracht moet je dit model wel niet kiezen. Er zijn natuurlijk ook keuzes gemaakt om geld te besparen. Een prima plaatje of filmpje valt er zeker mee te schieten. Goede hardware voor een uitstekende prijs.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 10 Pro, 6GB ram, 128GB opslag Zwart?

Mooie review Jeffrey! Enig idee wanneer de Redmi Note 10 Pro via de grote NL webshops beschikbaar zal zijn? Ik zie hem nu al wel op Mi.com staan.

[Reactie gewijzigd door DanielFeyenoord op 9 april 2021 11:35]

Daar heb ik helaas geen zicht op. Als ik iets hoor laat ik het weten.
Hey, ik heb het proberen na te vragen bij mijn bronnen. Het lijkt erop dat hij bij andere retailers vanaf mei te koop zal zijn. Vooralsnog dus enkel bij Xiaomi zelf.
Dag Jeffrey,

Bedankt voor de review. Ik heb zelf de Redmi Note 10 Pro met 8Gb, maar ik heb problemen met de proximity sensor: tijdens het bellen gaat het scherm weer aan en 'touch' ik met mijn oor van alles en nog wat (ik start ongewild een app, mute ongewild etc.). Het schijnt te maken te hebben met het feit dat dit toestel geen echte proximity sensor heeft, maar detecteert dat je het toestel oppakt en naar je oor beweegt. Het zendt dan een ultrasoon geluidje uit dat weer opgevangen moet worden door de microfoon aan de bovenkant om te detecteren dat je hem tegen je oor aan plaatst. Dit gedrag zie je ook als je de 'proximity sensor' test: de waarde wijzigt pas als je hem oppakt en er vervolgens iets voor houdt (en dus niet als het toestel ligt en je je hand er boven houdt). Ook geen calibratie optie in het servicemenu.

Heb al contact met Xiaomi hierover gehad, maar die kwamen niet veel verder dan terugzetten naar fabrieksinstellingen. Maar helaas blijft het probleem.

Heb jij hier ook last van? Wanneer ik een gesprek begin gaat het scherm dus wel uit, maar gedurende het gesprek gaat het scherm weer aan (terwijl ik hem nog wel tegen mijn oor aan houd).
Oei dat lijkt me redelijk vervelend. Zelf heb ik dat nog niet ondervonden. Al moet ik wel toegeven dat ik niet super veel bel. De keren dat ik gebeld heb viel het me in ieder geval niet op dat dit zou gebeuren.
Ja, het is ook behoorlijk vervelend. In ieder geval goed om te horen dat jij er (nog) geen last van hebt. Maar eens met Xiaomi bellen wat ze kunnen betekenen, en anders misschien het toestel maar retourneren. Bellen is toch wel een essentiële basisfunctionaliteit van een telefoon. Op internet vind je trouwens wel erg veel proximity sensor problemen met Xiaomi, dat stelt me ook niet heel erg gerust.
Verder wel een heel fijn toestel tot nu toe.
Succes ermee. Laat maar weten hoe het verder verloopt.