Gigabyte Aorus B550I PRO AX

Specificaties Socket AM4 • Mini-ITX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aorus B550I PRO AX Review

NLxDoDge 5 april 2021, laatste update op 6 april 2021, 198 views Product gekocht

Gigabyte Aorus B550I PRO AX

Beste B550 moederbord in dit formaat voor de prijs. Zeker gezien de featureset: 2.5GB lan, 2x M.2 slot, Q-Flash voor de bios, Geen chipset fan, 3x fan header. Echter wel een probleem met detectie van de M.2, probleem was dus het contact wat niet goed was reseaten heeft geholpen.

Pluspunten

• 2.5Gb Lan
  • 2x M.2 sloten
  • BIOS flash voor Zen 3
  • Geen chipset Fan
  • 3x Fanheader

Minpunten

• BIOS settings is even zoeken
  • M.2 Detectie issues (Zie review)

Layout Score: 4

• 2.5Gb Lan
  • 2x M.2 (1x PCIe 4.0 en 1x PCI 3.0) + 4x Sata
  • Q-Flash om zo je BIOS Zen 3 klaar te maken
  • Geen chipset fan (Terwijl anderen dit wel al hebben)
  • 3x fan header (Alhoewel de 3e header op een slechte plek zit)
De prijs van €165,- via Amazon was ook een prima prijs voor deze features. Al is te zien dat Azerty nu een beter prijs heeft.

In de Cooler Master MasterBox NR200P heb ik de Gigabyte Aorus B550I PRO AX samen met een AMD Ryzen 5 5600X. Samen met een Cooler Master Seidon 240V blijft de temparatuur percies op 53 graden staan onder een Cinebench R20 benchmark van 5 minuten. Dat is ook een prima temparatuur.
X.M.P was ook aan zetten en niet meer naar omkijken (Micron 3600Mhz).

Alles werkt prima. Maar ik loop toch tegen een probleem aan dat mijn Samsung 970 EVO 1TB soms niet wordt gezien door het moederbord en soms wel (aantal keer rebooten en dan ziet hij hem opeens wel). Ook Windows op sleep zetten heeft me al een keer wat moeite gegeven, omdat de M.2 weer niet gezien wordt waardoor mijn werk weg is.

Ticket aangemaakt op Gigabyte Support, en mocht iemand hier ook een probleem mee hebben, alle hulp is welkom! En ik zal de review aanpassen als dit probleem is opgelost/ondersteuning van de fabrikant hangt hier ook van af.

UPDATE:

Ik heb de Samsung SSD gereseat en het probleem was opeens weg. Geen idee waarom, maar misschien was het contact gewoon net niet goed waardoor de zelf test niet werkte o.i.d. Sleep werkt nu ook naar behoren en hij start nu nog sneller op.

Overclocken moet ik nog allemaal uitzoeken, maar voor de 5600x met een AIO erop, die onder de 50 graden onder load blijft is er wel veel ruimte om nog het uiterste eruit te halen.

Het is zeker de beste koop die ik gedaan heb voor mijn desktop. Het ziet er strak en mooi uit. Layout van de kabels was makkelijk mee te werken (los van de ene fan header extensie).

Heb jij ook een Gigabyte Aorus B550I PRO AX?

Helaas maakt de 2e M2 slot geen gebruik van pcie 4.0
Dat klopt zeker, de eerste slot boven de GPU onder het koelblok is PCIe 4.0 en op de achterkant is het 3.0.

Maar ik heb zelf alleen nog maar een 3.0 SSD. Voor mij maakt het dus alleen uit of het past en werkt. Gelukkig is het ook backwards compatible :P

Mijn review heb ik ook daarmee ge-updatet. En ik heb het probleem met de SSD opgelost door hem opnieuw te reseaten. Hiermee was het sleep probleem ook weg.

[Reactie gewijzigd door NLxDoDge op 6 april 2021 14:17]