Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC (Sony) Review

masser120 26 mei 2006, 947 views

Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC (Sony)

Pluspunten

• Scherp
  • Goedkoop

Minpunten

• Luidruchtige en onaccurate autofocus
  • Veel chromatische abboraties

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 2
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Voor een prijs zoals dit kan je niet al te veel verwachten van zo'n lens. Dat deed ik ook niet. De lens vervangt mijn kitlens. Daardoor kan ik dus een vergelijking maken met de Canon EF-S 18-55 F/3.5-5.6. Ik heb deze lens van mijn vader overgekocht, omdat hij overstapte op een Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 USM IS.

Featureset
De featureset is niet al te bijzonder, maar in zijn prijsklasse voldoende. Het is een asferische lens en dat is het. De autofocus is zeer luidruchtig, omdat het geen HSM is. Tijdens het autofocussen draait de voorkant van de lens. Dit kan met een polarisatiefiler vervelend zijn, want dan moet je die opnieuw 'instellen'.

Bouwkwaliteit
Ik ben uiterst tevreden over de bouwkwaliteit. De lens is zeer solide, zeker in tegenstelling tot de kitlens. Een hele verbetering dus. Dat valt ook te merken aan het gewicht, want hij is een stuk zwaarder, wat waarschijnlijk ook beter materiaal betekent. Tijdens het in en uitzoomen hoef je niet extra kracht te zetten naarmate je naar het einde van de 'focal range' komt en dat is erg fijn.

Handling
De handling is erg fijn. Het is een erg compacte lens en niet te zware lens. Daardoor is deze makkelijk mee te nemen. De focusring is voor het einde geplaatst en makkelijk te bereiken. De zoomring zit ervoor, ook deze is makkelijk te bereiken. Verder ligt de lens fijn in de hand. Zoals ik al eerder zei maakt alleen de autofocus heel veel geluid. Mij stoort dat niet, maar anderen kan het behoorlijk storen. Meer over de autofocus onder het kopje autofocus. De zonnekap is makkelijk erop en eraf te halen.

Scherpte / contrast
Het contrast is zowel in wide angle als bij ingezoomt, dan wel wide open dan wel een gesloten diafragma, (altijd dus) gewoon goed. De scherpte is in wide angle en met een open diafragma in de hoeken niet al te goed, maar een paar stops eraf halen doet wonderen. In het midden is het onjectief vrijwel altijd erg scherp, scherper dan ik zou verwachten. Over het algemeen is het objectief, zeker in de hoeken, veel scherper dan de kitlens. Volgens photozone.de komt de scherpte overeen met de duurdere lenzen.

Chromatische aberratie
Dat is duidelijk het allerzwakste punt van deze lens. Dit is ronduit redelijk slecht. Chromatische abboraties (ook wel fringing genoemd) is in de hoeken vrijwel altijd zichtbaar. Het is het meest intens bij wide angle en het diafragma helemaal open. Zodra je er een paar stops afhaalt, dan is het probleem redelijk onder controle, maar nog steeds wel zichtbaar.

Vervorming
De vervorming is bij wide angle niet goed. Het is redelijk wat vervormd (redelijk bol, 2,5%) als je echt gaat kijken. In de praktijk merk er niet zoveel van en bovendien kan je het in photoshop o.i.d. rechtzetten. Zodra je inzoomt verdwijnt het probleem gelukkig. In vergelijking met de kitlens valt de vervorming reuze mee.

Vignettering
Vignettering is bij elke lens met een kleinere beeldcirkel, bedoeld voor APS-C grootte senors, zoals deze, zichtbaar. Hier dus ook, bij wide angle dan. Op het eerste gezicht valt het mee, het probleem is blijkbaar goed onder controle. Je gaat het pas merken als je in photoshop de vignettering weg gaat halen.

Lens flare
Hier heb ik weinig ervaring mee, maar naar mijn foto's gekeken valt de flare wel mee. Ik zal er verder maar niet zoveel over zeggen...

Autofocus (snelheid)
Hier beoordeel ik eigenlijk de autofocus in het algemeen. De autofocus zelf is vrij snel, maar erg luidruchtig en onaccuraat. Oftwel, de autofocus is onder de maat. De autofocus is wel een stuk beter in vergelijking met de kitlens. Die grijpt namelijk meestal mis in grote lijnen, waardoor die gaat zoeken. Deze grijpt mis in detail, maar zit in de grote lijnen altijd goed. De camera grijpt dus vaak net een beejte mis. Je moet een aantal keren opnieuw scherp stellen, voordat het beeld echt scherp is. Dit kost tijd en dat is wat je vaak net niet hebt. Moment shots mis ik daardoor vaak, omdat het beeld niet scherp is. Zo kom ik vaak thuis met onscherpe haastig-geschoten foto's.

Je krijgt erg veel voor wat je hier betaalt. Deze lens kost ongeveer hetzelfde als de kitlens en de lens is een enorme verbetering ten opzichte van dat. Dit objectief heeft dus een erg hoge prijs/kwaliteitsverhouding, was dat maar zo bij elk objectief.

Algemene beoordeling
Deze doe ik altijd achteraan, omdat ik dit altijd zie als een conclusie. Deze lens is een redelijke lens, met een erg hoge prijs/kwaliteitsverhouding. De autofocus is onaccuraat en luidruchtig en er is veel chromatische abboratie in vooral de hoeken bij een open diafragma. Maar daarvoor in de plaats krijg je wel scherpe foto's (als ze eindelijk goed zijn gefocussed). Als je moet kiezen tussen de kitlens en deze lens, dan moet je nadrukkelijk kiezen voor deze lens, want deze lens presteert vele malen beter dan de kitlens.

Heb jij ook een Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC (Sony)?