1 review

Specificaties 1x Dimmer (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Shelly Dimmer 2 Review

Chiwn 2 april 2021, 1.920 views Product gekocht

Shelly Dimmer 2

Voor een mooie prijs krijg je een veelzijdige dimmer. Zeer geschikt voor de tweaker, wat minder geschikt voor de niet-tweaker. Kan Tasmota draaien, vond ik een dikke verbetering voor de gehele ervaring.

Pluspunten

• Fase aan- en afsnijding

Minpunten

• Standaard app niet fijn

Kwaliteit Score: 4
Zeer aardige prijs voor deze dimmer. Kan alles wat je ervan mag verwachten en is uitermate geschikt voor de tweaker! Heeft GPIO aan de buitenkant beschikbaar om hem te herprogrammeren. Let op, dit is geen standaard 2.54 mm spacing maar 1.27 mm. Als je niet de juiste headers hebt kan het een heel gepiel zijn om de pinnetjes er degelijk in te krijgen.

De dimmer vind ik zelf het prettigst werken met Tasmota, want de meegeleverde app vond ik maar niets. Die zit niet fijn in elkaar, toevoegen van apparaten gaat moeizaam.
Nadeel van Tasmota is wel dat de kalibratiefunctie nog niet geimplementeerd is, waardoor het dimmen niet linear verloopt. Hopelijk wordt dat nog gefixt.

Mooie aan deze dimmer is dat je kan kiezen uit fase aan- en afsnijding, wat ik meen beter is voor de levensduur van je lampen.

De ondersteuning door de fabrikant laat wat te wensen over. De kracht van dit product zit hem juist in het feit dat je er zo aan kan tweaken. Was dan toch fijn geweest als ze meer zouden publiceren (schema, code app, firmware) en de open source community zouden omarmen. Een voorbeeld hiervan is dat de kalibratiefunctie door iemand is reversed engineered, wat naar mijn mening zonde is van iedereens tijd en moeite. Dat hadden ze van Shelly zelf beter gewoon meteen vrij kunnen geven en blij kunnen zijn met de toegevoegde waarde van de community.

Heb jij ook een Shelly Dimmer 2?

Hoi Chiwn, ik ga binnekort verhuizen en wil daar ook twee van deze dimmers instaleren. FYI een gewone LED dimmer bij de Karwei kost 40 euro of meer 8)7

Ik ben zelf een IOS gebruiker, nou heb ik begrepen dat er ook een firmware is die met homekit werkt (zonder bridges e.d.) heb je daar toevallig ook mee gestoeid?

Ik zou het niet erg vinden als ik homeassistent op een raspberry pi zou moeten draaien, maar daana wil ik wel dat het een paar jaar zorgeloos draait. Ik ben al systeem beheerder voor mijn baas, ik heb geen zin om dat ook nog in mijn vrij tijd te doen. Hoe onderhousrvrij is dit in jouw ervaring?
Ik werd er toevallig laatst op gewezen binnen de home assistant community dat het nog een experimenteel platform is, en er een reden is dat het niet commercieel is / dat de concurrentie zo duur is: zij leveren niet dezelfde garanties. Soms gebeurt het wel eens dat dingen ineens niet meer werken en moet je wat dingen updaten of namen aanpassen oid. Dat is wel een beetje de deal met home assistant.

Dus volledig zorgeloos zal het niet draaien ben ik bang. Persoonlijk vind ik dat oke, omdat je er wel 1 platform voor terug krijgt waar je al je slimme apparaten op kan bedienen.

Besturen vanuit HomeKit heb ik geen ervaring mee. Ik heb er zelf Tasmota op gezet. Als je toch bereid bent een raspberry pi erbij te pakken, wellicht is dan toch de tasmota [homekit bridge]https://tasmota.github.io/docs/Homebridge/[/url] interessant voor je (sorry je vroeg nog specifiek niet om een bridge). Verder dan dit kan ik je niet helpen helaas.
Ha Chiwn,

Thanks voor je review! Hopelijk weet je iets over onderstaande:
Ik wil de Shelly dimmer2 gaan gebruiken icm Homey. Hierbij wil ik de dimmer gebruiken achter traditionele wipschakelaars. Weet jij of de dimfunctie met deze dimmer2 gaat werken achter de wipschakelaars?

Daarbij nog 1 vraag. Enig idee of de dimmer achter de wipschakelaar ook een slimme lamp kan schakelen die niet direct op de dimmer2 aangesloten is (zoals bij de Hue wall-switch)?

Dank alvast voor je reactie!

[Reactie gewijzigd door b.peters op 25 november 2021 16:10]

Om te beginnen heb ik zelf nog nooit gewerkt met Homey. Dimmen achter traditionele wipschakelaars is geloof ik wel mogelijk, misschien niet in de stock firmware maar wil via Tasmota, kijk hier. Daar staat uitgelegd wat voor gedrag je per schakelaar kan instellen. In dit geval heb je dus een schakelaar met een maak en breek contact. Het lastige hierbij is dus dat je de functies van omhoog dimmen, omlaag dimmen, lamp aan en lamp uit, allemaal wil koppelen aan één aan/uit schakelaar. Hier leggen ze uit dat SwitchMode 11 of 12 functies heeft voor het langer vasthouden van een schakelaar of wanneer je snel toggled met je schakelaar. Je kan dan zelf ook weer rules instellen die bepalen wat voor gedrag je wil zien bij zo'n acties. Je kan dan bijvoorbeeld door 2x snel op en neer te gaan omhoog dimmen, als je creatief bent misschien met 3x knipperen omlaag dimmen etc.

De meer gebruiksvriendelijker is denk ik wel om te gaan voor een wipschakelaar die een neutrale stand heeft, zoals een jaloezieschakelaar/pulsdrukker. Die heeft de mogelijkheden voor contact naar beneden gedrukt, contact naar boven gedrukt. Daardoor heb ik mijn dimmer gaat aan of uit als je kort contact maakt, gaat de lamp feller branden bij de knop naar boven ingedrukt houden en zachter branden bij ingedrukt naar beneden, op die manier.

Als antwoord op je tweede vraag, dit is denk ik wel mogelijk in de combinatie die ik gebruik van Home Assistant op m'n server en Tasmota op de dimmer. Mogelijk is het op andere systemen ook mogelijk. Waar het op neer komt is dat je een automatiseringsregel wil maken dat wanneer de knop is ingedrukt dat je dit op je netwerk wil zien, zonder dat de dimmer daar intern per see iets mee moet doen. Mocht dat standaard niet gaan dan kun je volgens mij ook de dimmer MQTT laten versturen, die kun je in ieder geval zien op je netwerk, en daar mee automatiseren. Zou denk ik moeten kunnen, maar kan je niks beloven

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.