Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

€ 382,95
Specificaties Geen WiFi • 9-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro Review

ErikRedbeard 1 april 2021, laatste update op 3 april 2021, 3.176 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Als je alleen een simpele router/modem nodig hebt en daarnaast wat cameras wil draaien is dit een prima product. Maar wil je wat geadvanceerdere opties hebben op routeren niveau dan is dit niet het product voor jou.

Pluspunten

• Mooie interface
  • Mooi uiterlijk
  • Werkt goed samen met mijn unifi switches and ap

Minpunten

• Geen SNAT, DNAT of dergelijke
  • Geen IGMP op WAN en dus geen optie als je IPTV hebt
  • Geen VPN support buiten site-to-site (dus geen PIA, NordVPN or dergelijke)
  • Geen config voor IP-tables zonder 3rd party dockers te installeren
  • Geen realtime inzicht in logs
  • Firmware voelt beta aan, met deel missende features die men toch wel verwacht op een router

Beheerbaarheid Score: 2
Deze review is voornamelijk gericht op het router deel op het moment van schrijven.
In de toekomst met firmware updates kan het zijn dat deze review natuurlijk niet meer (volledig) van toepassing is.

De UDM-Pro is een product die ik dus niet aan zal raden in de huidige staat met de prijs die hij nu heeft.
Hij is niet in staat zijn competitie op small/medium business gebied bij te benen. En dit is waar ubiquiti de UDM-Pro tegen vergelijkt.

De grootste problemen die ik heb met de UDM-Pro zijn deze:
  • Geen optie om DNS (poort 53) te redirecten naar mijn AdGuard-Home DNS server *
  • Geen optie om een wireguard of openVPN server op te zetten om naar thuis te verbinden met mobiel buiten huis
  • Geen realtime inzicht in logs
  • Geen IGMP op WAN voor IPTV van KPN Glas
  • Twee verschillende interfaces waar je tussen moet switchen wil je alle features gebruiken die het heeft.
* Er is een 3rd party optie waar je een docker installeert die bootscripts kan draaien en dan IP-Table functies toepast, maar dat is niet wat ik verwacht te moeten doen bij een apparaat als deze.

Ben zelf dan ook zeer teleurgesteld in het product en had meer verwacht van de UDM-Pro.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro?

Waarom heb je deze gekocht als ik vragen mag? Het product is inmiddels al een poosje op de markt en je kent blijkbaar de "problemen"

Ik heb hem zelf ook...de zaken die je noemt mis ik persoonlijk niet...ik gebruik vnml protect ook (ja suf dat er maar 1 harddisk in kan...) en dat hij dpi kan met hogere snelheden (mjah...hoe vaak gebruik je dpi nou echt?)

Het is alles behalve een "pro" product en wellicht niet eens voor prosumers...

Ik wist op voorhand wat ik kocht en ik moet zeggen ik ben er meer tevreden mee dan mijn ingelezen gevoel mij destijds gaf!

Wat het "pro" label dat had er van mij af gemogen...en ja er zijn mooiere oplossingen maar dit viel voor mij ook prettig binnen de rest van de ubiquiti producten die ik heb...
Ik heb me voornamelijk lekker laten maken door de reclame van ubiquiti zelf en de enigsinds grotere homelab youtubers. (Het valt me nu dan ook pas op dat vrijwel geen van die youtubers dat ding op heden nog gebruiken)
En dit is dan ook vooral het probleem. Hoe Ubiquiti het product zelf aanschijft tegenover wat het eigenlijk is.

De problemen wist ik dus nog niet, tot nadat ik deze in handen had. En ben door het zoeken naar oplossingen voor de in mijn mening tekortkomingen de bekende klachten enzovoorts tegen gekomen.

Dus nee je aaname dat ik de problemen al kende is niet correct.

Het camera deel had ik verder ook geen problemen mee. Ik heb de redundantie niet nodig, maar het hebben van de camera optie is mooi meegenomen.

Heb verder al een tijd unifi switches en aps in gebruik met een controller gehost in een docker. En daar heb ik nooit problemen mee gehad. Het idee was dan ook om het plaatje compleet te maken, maar heb er compleet niet bij stilgestaan dat een 350€ kostende router/combi niet de features kan geven die ik van een standaard router setup verwachte.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 2 april 2021 23:13]

Met missen van realtime logs van bv de firewall is ook gewoon jammer.

We wachten er inmiddels al 4 jaar op!

Buiten dat om mis ik gewoon logging van events überhaupt, maar ook logging van bijvoorbeeld throughput.

Voor die dingen gebruik ik ook grafana icm unifi-poller. alle history wordt dan extern opgeslagen inclusief meldingen van high usage (want dat soort dingen krijg je ook geen melding van.

Ik heb hier namelijk af en toe een connection drops met sommige clients en dan zijn dat soort metrics echt wel handig om te debuggen waar het zit.
In de standaard kernel is het niet mogelijk om routed IPTV te draaien ivm ontbrekende multicast routing functionaliteit. Toch is er dankzij mede-Tweaker @fabianishere een prima oplossing: https://github.com/fabian.../blob/master/docs/iptv.md
Wat een slechte review van een product vooral deze zin:

"Het is 300€ hardware maar de firmware is nog geen 5€ waard"

Slaat natuurlijk helemaal nergens op, deze hardware is al een tijdje op de markt en Ubiquiti geeft duidelijk aan welke functies wel en welke niet aanwezig zijn, ook zijn er meer dan genoeg forums waar alles opties en functies duidelijk doorgenomen worden. Je hebt je huiswerk dus gewoon niet gedaan.

Blijkbaar koop je een product met de verkeerde verwachtingen en dan is het de schuld van het apparaat, alsof je een cabrio sportcoupé koopt en dan die 2 sterren geeft want ja er zit geen vast dak op en er passen geen 3 kinderzitjes in.
Ben het er mee eens dat ik misschien wat hard was vanwege frustratie.
Heb dan ook in de review de directe aanvallen op de firmware met prijzen zoals de zin die jij aangeeft verwijdert.

Maar de twee sterren is meer gebaseerd op de ervaring binnen de huidige featureset, en niet mijn gemis. De configuratie die de UDM-Pro wel aanbied was dan ook niet fijn te noemen. Bijvoorbeeld het constant moeten switchen tussen classic en modern mode, omdat sommige features missen of niet meer goed werken in de een of andere mode.

Maar Ubiquiti prijst deze aan als vervanger van de USG en voor small to medium business en het is dan ook niet raar om hier direct mee te vergelijken.
Er is buiten forums om niet veel te vinden over wat het nu wel en niet heeft qua configuratie opties.

Met je laatste statement ben ik het dan ook niet eens.
Er is een verschil tussen het missen van wat in de huidige prosumer en small to medium business als basis feature wordt gezien en wat extra features zijn.
Cabrio en ruimte voor extra kinderzitjes in jou voorbeeld zijn de extra features wat je dan weer kan vergelijken met de ingebouwde controller en/of protect functies.
Mij komen de huidige beperkingen over op deze manier: "Je koopt een moderne personen auto die wordt vergeleken met andere moderne personen autos in de reclame die ze maken. Maar na aankoop kom je er achter dat het bijv ABS mist, maar dit is in de reclame van de fabrikant niet zichtbaar."

Een review is dan ook om anderen te helpen een product uit te kiezen. Dus punten aangeven welke toch wel verwacht mogen worden en waar informatie slecht te vinden is zonder er specifiek naar te gaan zoeken is in mijn inziens dan ook precies waar een dergelijk review handig voor kan zijn.

Ik ben er zelf dan ook wel volledig mee eens wat "AiR60" zegt "Het is alles behalve een "pro" product en wellicht niet eens voor prosumers..."

Tuurlijk het product werkt en dat zeg ik ook niet. De features die na wat gedoe ingesteld waren werken verder ook.
Maar de ervaring die ik zelf heb gehad met de UDM-Pro is niet bepaald fijn te noemen.

Een review is dan ook altijd deels ervaring en dus mening gericht. Dat je het niet eens bent met een score wil niet zeggen dat de score dan ook meteen verkeerd is vanuit een ander zijn perspectief.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 3 april 2021 14:59]

Dan kom je op een andere ubiquiti site dan ik want waar Ubiquiti heel erg goed in is geworden is het achterwege laten van functies.
Er is geen degelijke specification pagina meer te vinden op de site.
Geen IGMP is dus bv nergens te vinden behalve de draden op het forum die ook regelmatig worden verwijderd.
SNMP v3 ondersteuning? probeer het maar te zoeken want staat niet bij de product pagina maar het schijnt er ook niet te zijn.
Het is ondertussen een uitgeklede USG geworden maar wel 3x zo duur gemaakt.

Ik heb hier zelf ook heel hard naar moeten zoeken want duidelijkheid door Ubiquiti wordt er niet gegeven. Wat betreft Firmware problemen is Ubiquiti's communicatie ook best belabberd te noemen.

Eerlijk gezegd is dit voor mij de eerste reviewer die er kritisch naar durf te kijken en dan ook tot de conclusie durft te komen dat het absoluut qua router tekort schiet. Het is jammer want een USG kan geen gbit aan, maar de dream machines zijn router technisch gewoon tegenvallend.
Ik heb de UDM Pro bij een vriend gezien en heb hem geholpen met de setup.
Het lijkt een mooi apparaat, maar er ontbreken inderdaad basic router functionaliteiten.
Waaronder DNS.
Dat is voor mij echt een no-go om de aanschaf te overwegen.
Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met de reviewer.
Wat is precies het probleem met het gebruiken van adguard home met de udm pro?

Ik heb dezelfde setup en ik heb in de controller opgegeven dat al mijn netwerken de adguard home server als dhcp name server moeten gebruiken.
Daarnaast de DNS op de wan aangepast naar de adguard server en al mijn DNS loopt via adguard.
Firewall rule maken dat port 53 is toegestaan en het loopt als een trein.
Voor alleen DNS filtering voor dhcp/static clients waar DNS op ingesteld kan worden werkt het inderdaad gewoon goed.
Maar ik wil al mijn DNS verkeer via adguard sturen. Niet alleen de apparaten die via dhcp of static een dns gekregen hebben.

Het probleem komt dan ook tevoorschijn bij apparaten zoals bijvoorbeeld een chromecast welke een niet aanpasbare DNS hebben en alles direct naar 8.8.8.8 of soortgelijk sturen en dus elke instelling omzeilen.
Voor deze wil ik dus ook een rule waardoor alles dat op port 53 gaat wordt gerouteerd naar mijn adguard.

Dit is geen probleem voor pfsense, opnsense, untangle enzovoorts.
Dit is het eerste pro(sumer) router waar ik het niet op kan instellen.

Het is ook niet specifiek adguard home. Maar gewoon het intern forwarden van data op specifieke poorten.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 6 mei 2021 14:36]

Ik bied u 50 euro inclusief verzendkosten, mocht deze de deur bij u uitvliegen.

Waarom niet gekozen voor een zelfbouw PfSense setup? Het zijn de kosten niet en je kunt er zoveel meer mee.
Ik heb hem al terug gestuurd en draaide voorheen een Untangle (vergelijkbaar met PfSense), maar wilde het Unifi ecosysteem proberen aangezien ik al andere Unifi producten gebruik.
ik snap je, dat zou voor mij ook de enige reden zijn, het gemakt 1 systeem gezien ik unifi AP's heb hangen.
Wat gebruikte nu?
Ik heb op mijn Unraid een docker met de Unifi Controller draaien en als router heb ik een Untangle installatie op een klein computertje draaien.
Daarnaast zijn al mijn switches en APs Unifi en deze worden nu allemaal aangestuurd door de docker op Unraid.
Ik vind het altijd een wonder dat de unifi lijn als router zoveel verkocht wordt. En dat de leden van deze site er massaal voor kiezen. Alle tekortkomingen die jij opsomt zijn gewoon de harde feiten.

Zelf gebruik ik een edgerouter 4 en wil nooit meer iets anders, normale CLI , alle opties beschikbaar en voor een fractie van de prijs.
Ik heb een UDM Pro en draai een VPNserver erop.
Kan met mijn mobiel over welk netwerk dan ook connecten naar mijn VPN thuis.

Geen IGMP op WAN voor IPTV van KPN Glas:
Voor zover ik weet bestaat IGMP snooping niet op WAN poorten. Proxy wel.
Snooping vind volgens mij altijd plaats op LAN poorten.
-Please correct me if I'm wrong here

[Reactie gewijzigd door toxict op 1 april 2021 15:40]

Via OpenVPN of IPsec?

Ik heb even verduidelijkt dat ik zelf wireguard bedoelde, maar heb zo 123 ook geen openVPN server optie gezien. Allen openVPN voor site-to-site.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 1 april 2021 17:34]

Login op unifi.ui.com en ga naar je UDM Pro toe.
Eenmaal in de nieuwe interface, typ "VPN" in en zoek.
Daar vind je alle opties terug.
Niet alles heeft in deze crappy UI nog een directe link, maar de meeste zaken kun je zo snel terug vinden.

Ik zie dat je alleen kunt kiezen tussen "None" en "Site-to-Site" als je een nieuwe VPN wilt maken.
Ik moet zeggen dat ik een migratie heb gedaan van mijn USG+CK Gen 1 waar alles al op werkte naar de UDM Pro.

Hier de helppagina hoe een VPN op te zetten op de UDM Pro:

[Reactie gewijzigd door toxict op 1 april 2021 15:59]

L2TP over IPSec werkt wel een beetje maar is nog steeds alles behalve praktisch. Site-to-Site werkt voor geen zak, en als je het voor elkaar krijgt om wel verkeer heen en weer te krijgen blijft de status doodleuk op disconnected staan. DNS overrides zijn niet mogelijk, dus moet je een extra DNS server ergens anders draaien om DNS van de 'andere kant' van de tunnel te kunnen resolven. Al met al dus geen volwaardig product, zelfs de USG en ERX kunnen dat gewoon.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 1 april 2021 17:18]

Ik zie hier dat ITTables wel kan.

En hier iemand met een UDM Pro die IPTABLES gebruikt voor DNS redirect

[Reactie gewijzigd door toxict op 1 april 2021 17:55]